Discriminatie: doorgeschoten?

• Onderwerp starterKate
  • Startdatum
  • Reacties 37
  • Weergaven 1.711
Status
Niet open voor verdere reacties.
K

Kate

Guest
Al een poos ben ik het spoor bijster voor wat betreft het woord 'discriminatie'. Ik ken de betekenis, maar de uitleg hiervan gaat mijn verstand te boven. En nu zou ik dus graag willen weten wat jullie er van vinden.

Het is begonnen met het probleem rondom Zwarte Piet, maar die is inmiddels al verbleekt bij de volgende voorbeelden van discriminatie:
- namen van straten en scholen veranderen
- verbieden van cowboy- en indianenkinderfeestjes
- geen specerijen kopen en gebruiken die uit koloniale landen komen
- excuses aanbieden voor de slavernij uit vroegere eeuwen
- moorkoppen en jodenkoeken een andere naam geven
En ga zo maar door. Nu kwam daar bij het schreeuwen op de Dam bij de dodenherdenking, omdat er gevonden wordt dat de 'verkeerde' doden herdacht worden!

Soms voel ik me gediscrimineerd omdat ik niet mag denken, doen of zeggen wat ik wil.
Hoe denken jullie er over?

De betekenis van discriminatie zoals ik het althans geleerd heb .
Je mag anderen niet veroordelen, beledigen en uitsluiten om hun afkomst, geloof , seksuele geaardheid , huidskleur .
Zwarte Piet is een symbolisch iemand of fictief persoon , en ik me dan afvraag , hoe kun je een symbolische figuur of fictief persoon discrimineren .

Soms voel ik me gediscrimineerd omdat ik niet mag denken, doen of zeggen wat ik wil.

Daar is een ander woord voor bedacht "vrije meningsuiting".

Ik zelf vind het typerend voor de "vrije" westerse wereld - wel het herdenken van de eigen doden maar niet ook de slachtoffers die door jouw handelen zijn gevallen (bijv. door de politionele acties in Nederlands Indië).

Gelukkig ben ik niet de enige die vindt dat al die voorbeelden van mij niets met discriminatie van doen hebben! Het is m.i. meer een vorm van drammen en je jouw mening als de belangrijkste beschouwen.

Vooraf, hiermee zeg ik niet het eens of oneens te zijn met een van jullie of andere.

De betekenis van discriminatie zoals ik het althans geleerd heb .
Je mag anderen niet veroordelen, beledigen en uitsluiten om hun afkomst, geloof , seksuele geaardheid , huidskleur .
Zwarte Piet is een symbolisch iemand of fictief persoon , en ik me dan afvraag , hoe kun je een symbolische figuur of fictief persoon discrimineren .

Veel mensen vinden niet dat we het fictieve persoon discrimineren. Het punt is dat ze zich gediscrimineerd voelen door middel het figuur. In andere woorden, ze voelen zich gediscrimineerd vanwege de manier dat we met het figuur omgaan.

Aangezien ze zwart waren en we ze zwarte piet noemden en ze ook nog eens al het 'zware' werk moesten doen vonden mensen dat we te trots omgingen met de slavernij. Sommige mensen vonden het daarom discriminerend omdat het dus leek alsof we ze gebruikten als slaven.

Al klinkt het alsof ik hier misschien de kant aan neem van een bepaalde groep, dit is niet zo. Ik heb me al jaren buiten deze discussie gehouden en ik heb mn best gedaan om het zo neutraal mogelijk (mijn neutraal is apart, weet ik) op te schrijven.

Nogmaals, ik neem hier geen standpunt in en dit is alleen een opmerking op iemand z'n tekst en ga me verder ook niet met deze discussie bemoeien tenzij ik het nodig vind om een opmerking in de vorm van deze te maken. Dank u hartelijk, dank u zeer, fijne dag, tot ziens. xD

----EDIT-----
Ik wil er ook nog even bij zeggen dat dit is hoe ik de zp discussie opgevat heb en dus dat ik het hiermee net zo goed fout kan hebben.

zp = zwarte piet

Maarten, ik vind dat je het heel mooi hebt opgeschreven. Ik snap dat je duidelijk aangeeft wat je vindt en dat je geen standpunt wilt innemen. Dat vind ik heel goed, want dat hoeft hier ook niet.

Maar afgezien van de pieten-discussie vind ik dat het wel een beetje de spuigaten uitloopt met het 'discrimineren'. En hierover heb ik dus wel een mening.
Als je een poosje rustig gaat zitten, vallen je allemaal voorbeelden in die er onder kunnen vallen, en we zijn al bezig om sommige te benoemen!
En nu ben ik alleen maar benieuwd of er meer mensen zoals ik zijn, die vinden dat er wel grenzen zijn aan dit onderwerp en dat je veel zaken wel in de context moet laten waar ze horen. Anders zijn we al aardig op weg om de geschiedenis niet te veranderen, maar wel anders te zien en te beoordelen. Ieder mag zijn eigen oordeel vellen, maar ga niet de wereld hervormen!
En dan denk ik ook nog in mijn onschuld: wie denken wel dat we zijn! Over 200 jaar worden wij beoordeeld en ik geloof dat ik maar blij moet zijn dat ik dat dan niet weet!

Laatst bewerkt:
Als we het over de zwarte pieten demonstraties hebben - volg dan het geld dat er mee gemoeid is.
Ik vermoed dat er een bepaalde NGO voor verantwoordelijk is.

Een weetje: al een paar jaar wordt op openbare scholen de blanke leerlingen een minderwaardigheidscomplex bijgebracht vanwege het slavernij verleden van de VS.

Over discriminatie gesproken en vergelijkbaarheid.

de zwarte piet discussie vind ik om te beginnen belachelijk, ik heb surinaamse vrienden en de kinderen daarvan genoten vroeger zelf van sinterklaas en zwarte piet nu vind de dochter het discriminerend, ik vertelde haar dat ik er zelf bij ben geweest en dat ze het prachtig vond als kind. dus ik zeg blijf met je handen af van een kinderfeest, en wat moorkoppen, jodenkoeken en negerzoenen ik zal ze altijd zo blijven noemen, ik snap ergh goed dat minderheden in ons land besluiten dat het allemaal discriminatie is, hetzelfde geld voor straatnamen ik vind het belachelijk dat we nu onze geschiedinis moeten wissen voor een paar idioten die het allemaal discriminatie vinden hetzelfde vind ik van cowboys en indianen dat zijn leuke dingen om je in te verkleden, en om als kinderen het te spelen..... het gaat mij allemaal te ver om het te verbieden en om het discriminatie te noemen, en zo oud als de bijbel is bestaat er al slavernij, dat waren niet alleen zwarten die slaaf waren. En het schijnt in sommige landen nog steeds voor te komen dat6 je iemand kan kopen en er eigenaar van zijn, en ook dat zijn geen negers, ik snap erg goed dat de slavernij niet goed was, en wat de emigranten in de VS met de indianen deden ook niet goed te praten is, maar laten we nou een beetje normaal gaan doen en het behoort allemaal tot onze Aardse geschiedenis, en het is juist leuk dat kinderen cowboytje en indiaantje konden spelen, en dat ze zwarte piet en sinterklaas kenden, en zwarte piet was ook een goede man dus ik snap het niet, en dat slavernij slegt is weten we allemaal, maar wie treed er nu op en roept dat christenen gediscrimineerd worden door de moslims extremisten e.d. wie denkty er aan de natuur.... en laten we er toch luchtig over doen straten te hernoemen van belangrijke figuren in de geschiedenis dan houden we geen vernoemde straatnamen meer over het is belachelijk je kunt ook tye ver gaan en dat gebeurd al jaren dat er te ver word gegaan, en we spreken inmiddels van de vierde misschien wel vijfde generatyie na de slavernij en na de indianen en na diverse andere dingen.... het word tijd dat iemand die kleine minderheid aan demonstranten hiervan dfe mond snoert en hun vraagt naar hun geestelijke gesteldheid.... en daarnaast komt discriminatie voor van 2 kanten...... dus laten we met zijn allen gewoon doen en de geschiedenis danken voor wat wij ervan geleerd hebben en dat het niet meer voorkomt.....maar blijf af van straatnamen geschiedenis en beelden van oude helden en van jodenkoeken en negerzoenen. ze zouden iedereen die het discriminatie vind terug moeten sturen naar hun land van herkomst zonder genade!

Dat is niet alleen discriminerend, maar ook een grof schandaal!
Kijk, en dan maken anderen zich druk over straatnamen die verwijzen naar mensen die eeuwen geleden leefden zoals dat toen ging.

Dit noem ik discrimerend .
Toch heeft die agent gelijk,natuurlijk als agent ligt het heel moeilijk om zo iets te zeggen!
Maar ga zelf eens in een grote stad wonen,zul je wel anders piepen hoor.Er zijn nu een maal groepen van mensen die denken dat ze alles mogen.Vind je soms normaal geef maar voorbeeld wat er in Anderlecht gebeurt(niet zo ver van jouw denk ik)dat ze stenen van flat gebouw naar beneden gooien naar de politie?
BDW zegde vandaag ook iets nuttig,sociale woning is niet voor eeuwig! Inderdaad is het zo,want ze vegen aan alles hun kl.......
Dumpen vuil waar ze zin in hebben,breken de boel af!
Niet geleden geleden in onze bouw,vader en zoon hebben ruzie(geen belgen hoor)zoon stamp gans ons voordeur kapot ,glas is nu aan een geplakt.Een van de dagen komt er wel nieuwe voordeur,wie betaald ik en de andere brave bewoners komt bij de kosten!!!Zo kan ik nog uren doorgaan,ben zeker geen racist,maar word tijd dat er orde op zaken komt.
Ik moet me niet aanpassen,nee zij moeten het anders terug naar je ......
Mvg
d'anvers

Me zelf en BDW zijn wel van Antwerpen, Mei 68 is iets anders,was toffe tijd hoor!Was zelf ook provo bloementjes hemd provo teken rond mijn nek en tegen alles en nog wat de rebel uithangen,zo als mijn haar laten groeien thuis vliegende ambras ,maar gaf niet toe !
had haar tot over mijn schouders,maar had respect voor de medemens ,niet met stenen gooien enzo.
Nog iets van goed van BDW ,sturen ze kinderen niet naar de kleuterschool,minder leefloon voor de geen die het hebben!!!
Awel ben jaren niet gaan kiezen,hij zou me nu kunnen overtuigen,als ik weet dat hij terug burgermeester word!Kiezing zal hij winnen,maar ja dan moet je collatie kunnen vormen ,dat zou wel eens spannend kunnen worden!
Zou zeggen kom eens in Antwerpen wonen,je zal zeker anders klappen na een tijd!
Mvg
d'anvers

Beste brave Belgen, dit alles heeft weinig met discriminatie meer te maken. BDW ken ik niet en dat wil ik maar zo houden, geloof ik.
Politiek, daar doen we hier niet aan. En genoemde sociale problemen horen daar bij thuis. Die lossen wij niet op en dus lijkt me dat daar nu wel genoeg over gezegd is!

BDW ken ik niet en dat wil ik maar zo houden, geloof ik.
Nochtans heel interessante man hoor Kate,heeft heel brede kennis van alles en nog wat,buiten de politiek.
In de politiek is hij wel een van de allerstrafste de laatste jaren, wie met hem in debat gaat is al voor 98% op voorhand verloren,roept nooit wacht zijn beurt af , en ja zijn antwoorden zijn altijd top.Heeft voor mij één fout gemaakt en dat is vermageren,vroeger was hij gezellig rond ventje lol.Met speciale humor,die ik best top vond!Voor zijn gezondheid moest hij echt afvallen,vanaf dan is zijn humor minder geworden.Denk dat hij zich niet goed voelt in dit vel.Was echte bourgondier,las pas in intervieuw gaan eten met....na het eten ja dan flesje Grappa soldaat maken(mag dat ook graag)ja dit kan teveel van het goede worden he.Ook nog minsten 5x per naar het frituur in den late avond,ook nie goe he!
Maar doe wel mijn petje af voor hem,naar de nodige kilo's eraf en training liep hij al de 10 miles.Nu twee jaar op rij al de marathon gelopen hier bij ons,geloof me de laatste met de warmte was echt niet te doen.
Toch had ik liever den dikke Bart lol.
Mvg
d'anvers

Ach jee, ik zie hem helemaal voor me! En dus hij lustte wel wat, uit de fles en uit de frituur. Maar laten we eerlijk zijn: het is ook lekker!!

En inderdaad, voor zijn gezondheid is dat niet best, maar dat kun je dan wel geloven, maar om er iets aan te doen, dat is andere koek (en koek mag hij natuurlijk ook niet!).

Ik denk dat ik het niet zou kunnen opbrengen, maar ik heb ook helemaal niks met de marathon, dus als dat het criterium is, werd het niks met mij! Maar het lijkt me wel een uitdaging om hem in een debat tegen te komen, waar over dan ook, want ik denk dat ik harder praatte en langer door ging dan hij zou verwachten. Ja, ik ben echt een heks en op zo'n moment misschien ook wel een bitch!

BDW die moet eens leren naar zijn eigen volk te kijken .In de jaren 60 hebben zijn eigen volk gans Leuven op een paar dagen afgebroken .
Leuven Vlaams - Wikipedia
Kleine info nog BDW was toen 12 jaar!Zie het verband niet.Met die zaken had hij niks te maken toch!
Wat ik grappig vind is zijn volledige naam Bart Albert Liliane.
Mvg
d'anvers

Die BdW is volgens mij heel niet interessant voor discriminatie: dat is goed voor een politiek topic, maar daar doen we niet aan toch?
Maar: een leuke naam heeft die man.

Die BdW is volgens mij heel niet interessant voor : dat is goed voor een politiek topic, maar daar doen we niet aan toch?
Sorry maar heb al andere dingen zien passeren !Natuurlijk hangt af wie het schrijft zeker?
BDW doet wel aan discriminatie,volgens sommige mensen toch.
Marokkaanse Berbers.
In dit verhaal was ik het ook eens met hem.
Mvg
d'anvers

Ik heb geen voorkeur voor een schrijver, hoor. Jij wel soms?
En ik ga me echt niet in de Belgische politiek verdiepen. Mijn voorbeelden waren heel anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan