DIGID

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.931
Punten
113
Leeftijd
66
Steeds meer overheidswebsites gaan over op een aangepaste DIGID-inlog.
Men wil naar een twee-inlog om DIGID-inlogs veiliger te maken.

De opties die je dan daarbij hebt: een app in je smartphone of een sms.

En heb je geen smartphone, dan ben je welhaast genoodzaakt je gewone telefoonnummer op te geven en dan wordt de inlogcode voorgelezen.

Ik vind dit allemaal slecht doordacht, want waarom wel een smartphone laten gebruiken, die ook helemaal besmet kan zijn en niet de mogelijkheid bieden om de twee inlog via e-mail mogelijk te maken?

K

Kate

Guest
Och och, wat weer een vreselijk idee van een ambtenaar die zich zit te vervelen! Eén digiD kunnen we nog proberen om te onthouden. En wie geen smartphone heeft, valt daarna zonder app uit de boot. Een sms, kan dan nog. Maar je bent dus verplicht om met je telefoon naast je te zitten als je op een site je digiD moet gebruiken: er komt een getal dat je moet invullen. En, je telefoonnummer moet wel bekend zijn bij de site waar je mee in contact wilt komen!

Bovendien merk ik dat vaak het getal dat je van de sms moet afhalen om in te vullen, maar een korte tijd te gebruiken is, daarna moet je opnieuw beginnen. Er zijn sites, bv van een huisarts, die gek zijn op dit soort onzin. Gevolg: er is een site om medicijnen te bestellen, maar die sla ik over en ik ga meteen naar de receptenlijn met mijn telefoon. Vinden ze dan weer onhandig!

En.......wanneer komt inlog-3? Daar kunnen we op wachten. Zou er een apart ministerie zijn waar de leiding is aangesteld om in één kabinetsperiode zoveel mogelijk onhandige en domme dingen te bedenken?

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Lid geworden
19 jan 2019
Reaction score
82
Punten
28
Leeftijd
64
Ik gebruik de digid app op mijn ipad. Eenmalig registreren. Voor zorgverzekering, belastingdienst, uwv etc. Het bevalt me goed. Ik hoef alleen één 5 cijferige pin code te onthouden voor alle sites.

predator

Vaak hier
Lid geworden
22 feb 2019
Reaction score
524
Punten
93
Leeftijd
55
Ik vind dat je erg veel info over alle zaken in je Digi D kan terug vinden van welke diploma's je hebt tot wat voor auto of hoeveel auto's brommer motor, belasting aangiften ziekenfonds ga maar door. Je kan er regelingen mee treffen bij het CJIB , ook handig komt geen persoon aan te pas, ik heb laatst voor het eerst gedaan ;)

jefken

Gevestigd lid
Lid geworden
14 aug 2018
Reaction score
13
Punten
18
Leeftijd
72
Is dat iets zoals itsme app in Belgie?

predator

Vaak hier
Lid geworden
22 feb 2019
Reaction score
524
Punten
93
Leeftijd
55
@jefken
Geen idee, wat of dat is itsme maar het komt van de overheid en al je gegevens staan daar in ...

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
164
Punten
63
Leeftijd
60
itsme is begonnen als een app voor ziekenfondsdocumenten, naderhand is daar doccle (ook documenten) en laatst verschillende banken en overheidsinstanties. Er worden nog altijd openbare diensten (vooral ministeries) bijgevoegd, sommige bedrijven en watervoorziening. Het is uitsluitend bedoeld om verschillende inlogprocedures te vereenvoudigen. Het groepeert nu denk ik wel de meest gebruikte diensten.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.931
Punten
113
Leeftijd
66
Itsme is dus te vergelijken met digid.

Roxmarie

Vaak hier
Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Reaction score
377
Punten
63
Ik vind het wel hanidg de digi-d app, je gaat naar de site waar je wilt inloggen, klikt op inloggen met app, en dan voer je, je eigen code in, en dan gaat het wel snel. Maar als je geen smartphone hebt of mobiele telefoon dan is het niet handig, de overheid gaat er kennelijk van uit, dat iedereen zo'n ding heeft, niet dus. Ik vind dat er een mogelijkheid moet blijven om met je gebruikersnaam in te loggen.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Ik hoef alleen één 5 cijferige pin code te onthouden voor alle sites.
Wat is het verschil dan met Digid? Ik hoefde maar 1 wachtwoord te onthouden voor al die sites. Ik ben net als Abraham van mening dat er te veel (ook bankgebeuren) naar smartphones gaat die totaal nog niet bewezen hebben veilig te zijn. Eerder het tegendeel.
Raad eens wie voor de schade uiteindelijk toch opdraait als het mis gaat? Juist, de klant.
Ik zie er niet echt noodzaak voor. Inloggen had gewoon met wachtwoord kunnen blijven gebeuren, voor evt. belangrijke zaken had men altijd nog een extra verificatie via SMS kunnen doen.
Mijns inziens maakt men het de ouderen alleen maar moeilijk. Want er blijft dus ook geen mogelijkheid om met het wachtwoord in te loggen, binnen 3 jaar is die mogelijkheid volledig verdwenen.

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Lid geworden
19 jan 2019
Reaction score
82
Punten
28
Leeftijd
64
Met de didid app moest ik het apparaat (ipad) koppelen aan de app. Alleen op dit apparaat werkt het. Als ik wil inloggen op bijv de iphone moet ik deze opnieuw aanmelden. Dit betekent dus dat niet iedereen zomaar op elk device met de evt gehackte wachtwoord en gebruikersnaam kan inloggen. Dit is m.i. toch een extra beveiliging.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Ja of SMS, het is wel extra beveiliging, maar het was niet perse nodig. Het was ook voldoende geweest omdat alleen bij aparte acties te doen zoals als je echt je aangifte gaat ondertekenen of zo.

Bovenaan Onderaan