Delta glasvezel & tv: ervaringen

Berend Jansen

PCS Lid
Lid geworden
21 mei 2017
Waarderingsscore
54
Punten
0
Leeftijd
65
OS
Windows 8.1, 10 en 11
AV
Kaspersky Internet Security en G Data
Ruim twee jaar geleden was er een actie in de regio om glasvezel en tv van Delta te nemen.
Ondertussen heeft men vorige week (ja, toen al!) de glasvezelkabel in huis gelegd en een AOP aan de muur geschroefd.
Ik heb een overeenkomst dat ik ná aanleg van een werkende installatie twee weken bedenktijd heb.
Voor dat ik eventueel Ziggo (waar ik best tevreden over ben) opzeg wil ik graag een aantal ervaringen horen/lezen:

- hoe is de betrouwbaarheid van de verbinding
- hoe snel is de verbinding in real life
- hoe is de (beeld-)kwaliteit van de tv-ontvanger

Graag objectieve reacties.
Bij voorbaar dank!

Wellicht ook interessant ter weten wat de financiële consequenties zijn. En: wat je allemaal ontvangt via de glasvezel internet, TV, en of je hetzelfde emailadres houdt.

Ik heb de Delta website onderzocht en ik vind dat die website een flink probleem heeft.
Voor internet, onafhankelijk van wat je kiest, wordt aangegeven dat je 6 maanden lang een laag bedrag betaalt.
Maar wat je daarna moet gaan betalen, kan ik niet vinden.
Hetzelfde geldt voor TV en vaste telefoon.

Ik heb geen postcode in het Delta gebied dus kan niet kijken, maar zal vast wel erbij staan ergens want dat is verplicht.
@Najsnarf Als je van provider over stapt ga je niet hetzelfde mail adres houden van je oude provider.
Alleen adressen als gmail en outlook en hotmail etc. die blijven gewoon.

@Black Tiger: d at had ik helaas ook toen ik (al weer tamelijk lang geleden) bij inter.nl.net (uitstekende firma: als je belde werd er gewoon meteen opgenomen) overstapte naar KPN. Toch kreeg een zwager het voor elkaar om - tegen wat extra betaling dacht ik - zijn emailadres bij inter.nl.net te behouden toen hij ook moest overstappen. Maar het is geen routine. Van twee kennissen die overstapten naar Z.... hoorde ik dat ze dikke spijt hadden. Toevallig wel weduwe allebei, waarschijnlijk door een agressief colportage beleid.

Maar het is geen routine
Nee klopt. Er zijn enkele uitzonderingen waarbij je tegen betaling wel je mail adres kunt behouden.
Hou er echter rekening mee dat het v.w.b. verzenden en ontvangen dan ook via de mailservers van die provider moet anders kan dat tot problemen leiden bij de nieuwe provider.

V.w.b. colportage, moet je nooit aan doen, zeker niet die agressieve. Daarnaast hebben we het hier over glasvezel, dus niet over ADSL/VDSL/VDSL2+ en soortgelijken.
Spijt hebben kan altijd gebeuren, het gras is altijd groener ergens anders, het is zaak alles heel goed uit te zoeken of je wilt overstappen en zo ja waar naar toe.
En inderdaad vragen wat de ervaringen zijn, maar schijnbaar zijn er zowel hier als op NCF weinig mensen met een Delta abo.

Ik heb de Delta website onderzocht en ik vind dat die website een flink probleem heeft.
Zo te zien heeft die website geen enkel probleem. Er staat inderdaad €45,00 voor de eerste 6 maanden vermeld. Daarna is het afhankelijk van welk abonnement je hebt gekozen, maar als je dat niet selecteert dan weet de website niet voor welk pakket jij de prijs wilt weten.
Ik heb via Google een woonplaats gevonden waar Delta bezig is met aanleg van glasvezel, via Google maps een postcode gevonden in op de site ingevoerd en nu kan ik gewoon pakketten samen stellen waarbij ik netjes de prijs krijg te zien, de prijs die na die 6 maanden betaald moet worden.
De site werkt dus gewoon zonder problemen.

En als TV hebt, komt daar geld erbij!

Het was ook maar een kleine indicatie, zo te lezen heeft het geen zin om over te stappen dan. En is bij Ziggo blijven een beter plan.

Er staat wel meer bij trouwens. Geen idee wat allemaal is inbegrepen. Dus aan decoders e.d. en tv en series e.d.

Glasvezel vergelijken

Misschien denk je dat glasvezel duurder is dan internet via andere technieken. Maar met glasvezel van DELTA ben je aan het juiste adres voor supersnel glasvezel internet voor een aantrekkelijke prijs!

Hieronder vind je een vergelijking tussen glasvezel van DELTA, coax van Ziggo en DSL van KPN.*

DELTAKPNZiggo
Product/dienst1 Gbps (1000 Mbps) + Interactieve TVInternet Supersnel + KPN TV+ met opnemenInternet Start XXL + TV Complete
Techniek netwerkGlasvezelDSLCoax
Internetsnelheid Mbps (down/up)1000/1000Tot 200/20200/30
Interactieve TVJaJaJa
TV opnemenJa+ 4,99Ja
Prijs per maand€ 65,-€ 67,49€ 71,-

*De snelheid die via DSL op het adres wordt geleverd is afhankelijk van de afstand van de woning tot de wijkcentrale. De gecommuniceerde snelheid van het abonnement is niet altijd hetzelfde als de daadwerkelijk geleverde snelheid op het adres. De abonnementsprijs voor het Ziggo abonnement geldt vanaf 1 juli 2023.

Bovenstaande prijzen en snelheden zijn vergeleken op 30 maart 2023. De vergelijking is gemaakt op basis van informatie op de website van de betreffende internetaanbieders. Om een eerlijke vergelijking van de pakketten te maken worden Internet en TV abonnementen vergeleken met interactieve TV en opnemen. In het maandbedrag is geen rekening gehouden met eventuele acties en kortingen. Typefouten voorbehouden.

Ik val in de herhaling van radar van Avro tros en ik denk dat je die uitzending even terug moet kijken, geen goede berichten over Caiway die delta glasvezel levert.

Bekijk Radar op https://www.npostart.nl/AT_300009645

@Roxmarie - interessante uitzending inderdaad.
Ook wat betreft DBG's en eigen risico....

Dat stukje heb ik met gemist ik viel er half in.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder.
Wie van jullie zijn overgestapt naar glasvezel?
En wat zijn de ervaringen hiermee, zowel positief als negatief graag.
Ikzelf zit bij Ziggo en heb ook bij hun gevraagd naar het glasvezelproject.
Er zijn hier geen problemen met het Ziggo netwerk en heb een uitgebreid pakket, meerdere Next boxen, onbeperkt bellen, uitgebreide tv pakketten en dat ook nog in combinatie met Vodafone.
Kortom, ik betaal best (te) veel lijkt me maar het bevalt me prima.
Bij storingen of problemen met bekabeling komt er altijd een monteur indien nodig en nog op zeer korte termijn ook.
Ik ben dus een tevreden Ziggoklant :)

Ik ben ook een tevreden Ziggo klant en heb meermaals gekeken naar overstappen op glasvezel. Maar voor mij is het niet interessant. Het ligt er ook aan wat je doet.
Zo kan ik bijv. bij Ziggo op elke moderne televisie gratis (ja zonder smartcard) de meest bekeken zenders kijken. Weliswaar in SD maar dat boeit me niet, die kwaliteit is prima voor op de slaapkamer en je kunt heel goedkoop zelf een box kopen of de TV er zelf voor gebruiken als die modern is.

Bij glasvezel heb je niet dat er een standaard signaal op de kabel zit waarom je sowieso gratis kunt kijken in SD, dus in veel gevallen (KPN heeft een app schijnbaar), moet je toch wel een extra box hebben daar waar je TV wilt.
Dan hangt het er nog van af of je veel opneemt of niet. Zonder opnemen kun je een stuk gunstiger uit zijn bij glas.
Maar met opnemen valt dat nogal tegen. De nodige zenders die ik bij Ziggo wel kan opnemen, waaronder Duitse zenders, zijn bij veel glasvezelproviders niet op te nemen en soms heb je voor Duitsers zelfs een extra pakket nodig wat het ook al duurder maakt.

Daarnaast heb je bij Ziggo 400 uur opnametijd en kun je zowat een onbeperkt aantal programma's tegelijk opnemen.
Bij glas providers is dat slechts 200 uur. Ik heb er tot nu toe nog geen gezien die meer aanbiedt. Verder is het maximaal 7 programma's tegelijk opnemen. Dat laatste is misschien wel voldoende, maar de halvering van het aantal uren is wel fors.

Van wat ik vernomen heb van mensen die op glas zitten is dat ook rete stabiel en uitstekend. Storingen kunnen er ook voor komen, net als bij elke provider, want er is natuurlijk altijd ergens apparatuur nodig, het is niet alleen de kabel.

Qua combinatie is het afhankelijk waar je zit, zo heeft Odido bijv. korting als je ook een gsm abo van Odido hebt, net zoals Ziggo dat met Vodafone heeft.

Qua stabiliteit en snelheid hoef je het dus zeker niet te laten.
Grote voordeel van glas is dat als je een beetje goed uit kijkt, je even snel zit met glas als bij Ziggo (1 gbit) maar dan ook met upload (als je dat handig vindt), voor hetzelfde geld of zelfs een stuk goedkoper dan bij Ziggo.

Maar bovengenoemde zaken, het aantal ontvangers wat je moet betalen en opnames (en met name zenders die er wel zijn maar die je niet kunt opnemen) is wel iets om rekening mee te houden als je vaak opneemt en aan het kijken bent of het gras groener is bij glas.

Ik was ontevreden over Ziggo, qua prijs en vooral de Wifi, en ook uitval van internet. En vreemde klikjes in de toen nog normale telefoonlijn. Ik ben toen naar volle tevredenheid overgestapt naar toen nog Telfort. 50/50 abonnement. Inmiddels heeft KPN het stokje overgenomen. En heb ik nog steeds het oude Telfort abonnement, wat uiteraard elk jaar duurder wordt, maar wel nog steeds iets goedkoper is dan KPN. De snelheid is ietsje hoger inmiddels. En ik heb er voldoende aan, ik voel niet de behoefte over te stappen.

Als ik ooit noodgedwongen over moet stappen, gaat vaste telefoon en ik vermoed de TV eruit, en dan wellicht NL ziet of iets. En dan wellicht iets sneller internet.

Ik betaal nu 54,90 voor mijn alles in 1 pakket.

Ik heb veel minder storing dan bij Ziggo.
En elke keer diezelfde handelingen uitvoeren, heeft u het modem herstart, heeft u dit, heeft u dat.

De snelheid is ietsje hoger inmiddels. En ik heb er voldoende aan, ik voel niet de behoefte over te stappen.
Op een gegeven moment gaat men (mensen die nu nog xDSL hebben) vanzelf over want overal waar glas komt te liggen gaat KPN de oude telefoonlijnen uitschakelen en daarom dus ook het xDSL netwerk over naar glasvezel. Bij mijn weten aan dezelfde prijs of gunstiger qua snelheid voor dezelfde prijs als ik me niet vergis.
Storingen kan overal voorkomen bij elke provider, men heeft een beetje geluk of men valt toevallig in de groep met pech.

Maar als jij al glasvezel hebt, dan zou ik niet tevreden zijn of nog eens een andere test gaan doen. Want 16 mbit minder download dan upload, mag je wel tevreden mee zijn, maar is zeker niet in orde voor glasvezel. Omgekeerd zou je eerder verwachten.

Glas wekt top ik adviseer freedom als provider indien die op het netwerk zit bij jouw.
Als je via de app kijkt op je tv heb je geen kastje nodig.
tot op 5 apparaten is inbegrepen.

Terug
Bovenaan Onderaan