Dell M6400 met Mint Serena 18.1 Cinnamon

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 24
  • Weergaven 1669

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.048
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Omdat Linux in 32 bit versie tot 64 GB ram kan gebruiken, heb ik voor de 32 bit versie van Mint gekozen bij wijze van proef, omdat in dit notebook 16GB werkgeheugen aanwezig is.

Waar ik nu tegenaan hik, is dat het kopiëren van bestanden een enorme geduldkwestie is.
Ondanks dat de machine over USB2 aansluitingen beschikt, gaat het kopiëren van bestanden met snelheden van 1 - 2 MB per seconde.

Hoe verbeter ik dat?

Puur een gokje, wellicht kun je als proef een andere bestandsbeheerder proberen i.p.v. Nemo. Nautilus bijvoorbeeld (als dat kan in Cinnamon?).

In mijn Lenovo had ik er geen probleem mee.
Maar ik zal Nautilus installeren als de huidige kopieeractie gedaan is.

Ook in Nautilus dezelfde droevige kopieersnelheid.

Dat wil je absoluut niet hebben. Ik vertrouw de huidige versie van de Cinnamon DE niet zo.
Als test zou ik de Maté DE installeren en in het inlogscherm kiezen. Dan maar eens kijken hoe de data overdracht is.

Nautilus is weer verwijderd.
Nieuwere kernel geïnstalleerd - 4.4.0-72 draait nu en de kopieersnelheid is nu weer normaal.

Heb je dat via de terminal gedaan (en met welke commands)?
Ik ben er huiverig voor en wacht altijd de updates af.

Heerlijk - nu is de snelheid weer die ik in Windows ook gewend ben.
Met USB-2 en grote bestanden (nu wordt er een 38 GB overgezet) is het altijd wel even wachten maar die kruipsnelheid is nu verleden tijd.

Als je sneller wil kopiëren in Mint moet je alle andere openstaande toepassingen sluiten .

Als je sneller wil kopiëren in Mint moet je alle andere openstaande toepassingen sluiten .
Waar baseer jij dat op?
Deze machine heeft een extreme Intel core processor met vier kernen op 2,55 GHz en 16 GB werkgeheugen.

Mijn systeem heeft nu wel zo geen snelle processor en zoveel ram geheugen , maar als ik bestanden kopieer met nog openstaande toepassingen gaat het wel wat trager dan wanneer er geen toepassingen meer open staan .

Je praat dus uit eigen ervaring - mogelijk dat je gelijk hebt.
Maar dan beschouw ik het wel als een Linux kwaal, want mijn Windowsen hebben daar geen last van gehad.

Maar dan beschouw ik het wel als een Linux kwaal,
Spreek ook uit eigen ervaring,Ubuntu is Mint niet natuurlijk.Maar soms was ik aan het downloaden met SABnzbd, en te gelijk deed ik knippen en plakken op externe HD, film//muziek dat al binnen was, ging op gewone snelheid...wel met 64bits en maar 4 GB ram!
Mvg
Danvers

Ondertussen de boel weer verandert.
Linux Mint Mate draait nu in de 64 bit versie.

Jazeker, niet alleen omdat het de 64-bit versie is maar ook minder opsmuk.

Via Computertip de machine geoptimaliseerd.
Voordat ik besloot de Mint Mate versie te installeren, heb ik eerst eens onderzocht wat de voor en tegens zijn van MATE vs. Cinnamon.

Beide zijn GTK3 en Cinnamon gebruikt grafisch meer dan MATE.

Ik moet zeggen dat mijn Dell M6400 die al een negen jaar oud is, nu als nieuw draait met Mint Mate.
De kleuren van het beeldscherm zijn zonder meer veel mooier dan onder Windows.

Wat betreft de drivers - de Intel Microcode en de nVidia Driver zijn geïnstalleerd.

Op het forum van Linux Mint heb ik al weer een vraag gesteld hoe ik de persoonlijke mappen naar een andere partitie kan zetten.

Op het forum van Linux Mint heb ik al weer een vraag gesteld hoe ik de persoonlijke mappen naar een andere partitie kan zetten.
Ik heb die vraag gelezen en begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt en waarom.
Wil je die data partitie ook benaderen met een 2de Mint?

Ik wil net zo als in Windows mijn persoonlijke mappen op andere partities hebben staan.
Ik heb niet voor niets een partitie op de SSD over en twee harddisks in mijn machine.

Terug
Bovenaan Onderaan