Debian Minimal.

• Onderwerp starterVerwijderd forumlid 74
  • Startdatum
  • Reacties 29
  • Weergaven 2.033
Hoewel Debian er een beetje rauw uitziet is het het proberen waard in VMware. GNOME wordt dan de desktop.

Dit is voor mij wel belangrijk. om sommige applicaties up-to-date te krijgen.
Meestal gebruik ik PPA's voor Audacious, Qbittorrent, Unetbootin (en nog een paar).
Maar wellicht kan het anders?

Na een minimal install moet je volledig met de command line aan de gang om het in te richten: en die kennis ontbreekt me.

Welke editie heb jij dan geinstalleerd ? De desktop editie of de server editie ? De server editie die moet je inderdaad via de command line inrichten .

Waarschijnlijk dan de server editie. Heb je een linkje naar de desktop editie?

Pragmatisch probeer ik een grafische weg te vinden om een minimal install te doen met keuze voor een desktop omgeving (GNOME in mijn geval)
Met welke desktop editie kan ik dat mogelijk maken?
Is deze pagina de juiste?
En als dat de juiste pagina is dan staan daar voor Debian 8.8.0, cd-1 t/m cd-8 op een rijtje.
Met die informatie kom ik niet verder als ik niet weet welke cd waarvoor is.
Wellicht is een minimal install ook wat te basaal. Ik bedoel, de meest noodzakelijke software moet wel aanwezig zijn (met name updatebeheer, Synaptic / Software Center, WiFi etc.).

Met deze methode wil ik het ook voor de lezers een beetje begrijpelijk houden.
Debian staat bij DistroWatch op de 2de plaats. Die populariteit is voor mij wat vaag als ik amper de weg kan vinden met mijn bescheiden kennis van Linux.

Laatst bewerkt:
Nee deze moet je hebben .
Index of /debian-cd/current/amd64/iso-cd
Die 8 CD's zijn nodig als je een installatie uitvoert zonder internetverbinding . Maar ik heb geïnstalleerd met internet verbinding en tijdens de installatie kon ik markeren wat ik wou installeren .

Ik had deze dus gebruikt :
debian-8.8.0-amd64-netinst.iso

Debian staat bij DistroWatch op de 2de plaats. Die populariteit is voor mij wat vaag als ik amper de weg kan vinden met mijn bescheiden kennis van Linux.

Hiermee ga je zeker je bescheiden kennis verrijken .

Ah, nu wordt het me duidelijk waar netinst voor staat. Eens kijken wat dat oplevert.

Intussen heb ik Debian 8.8.0 GNOME met het volledige softwarepakket ook in VMware staan voor een eerste indruk.
GNOME shell extentions zijn met een paar klikjes functioneel.

Het dock Plank is niet in Synaptic aanwezig, dus dat wordt even zoeken.
Dash to Dock kan ook maar is minder mooi.

592305438d0a6-Schermafdruk_van_2017-05-22_17-26-17.png

Ja ik deel ook die ervaring , maar het verschil tussen debian en andere distro's zoals Ubuntu , Linux Mint enz ..... , alleen de debian basispaketten bevat en geen repo's van niet debian ontwikkelaars .

Nee deze moet je hebben .
Index of /debian-cd/current/amd64/iso-cd
Die 8 CD's zijn nodig als je een installatie uitvoert zonder internetverbinding . Maar ik heb geïnstalleerd met internet verbinding en tijdens de installatie kon ik markeren wat ik wou installeren .

Ik had deze dus gebruikt :
debian-8.8.0-amd64-netinst.iso

Hiermee ga je zeker je bescheiden kennis verrijken .
die debian-8.8.0-amd64-netinst.iso kan je die ook plaatsen naast windows op dezelfde schijf?

die debian-8.8.0-amd64-netinst.iso kan je die ook plaatsen naast windows op dezelfde schijf?
Als je weet welke desktop omgeving je voorkeur heeft (en dat is heel persoonlijk) kun je net zo makkelijk de live ISO in post #12 downloaden en die naast Windows zetten.

ga ik eens uitproberen ga deze nu op dvd zetten

In GNOME gaat het zo:

Instellingen intikken en naar Regio en taal gaan. Daar kan de Nederlandse taal bijgewerkt worden:

59248bc1292bb-Schermafdruk_van_2017-05-23_21-18-23.png

59248cccd8d24-Schermafdruk_van_2017-05-23_21-25-34.png

Toska moet settings typen , zijn debian is in het engels . Language : Dutch > region :Belgium

Terug
Bovenaan Onderaan