De NS!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kate
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 16
  • Weergaven 1203
K

Kate

Gast
Sinds gisteren weet ik het volgende bizarre verhaal.

Er rijdt een Sprinter van Amsterdam naar Uitgeest, dat dus in dit geval de eindhalte is. Regelmatig komt het voor dat deze trein achter loopt op het tijdschema.

Maar daar is een geweldige oplossing voor gevonden. De trein keert bij het voorlaatste station om en rijdt dus van Krommenie weer terug en loopt zo de tijd weer in.
Dit is dit jaar al 535 maal gebeurd. De passagiers staan dan in Krommenie en moeten zelf maar zien hoe ze in Uitgeest komen! En daar maakt Uitgeest zich dus druk om, maar tot op heden tevergeefs.
 
Bij jullie in Nederland zeggen ze de sprinter . Vroeger zei men bij ons de boemeltrein, en nu zegt men omnibus . Een trein die in elk station stopt . Of zit ik verkeerd ?

Met de trein zou je er al zijn, is ook een grapje in België
Als er niet gestaakt word zou je er met de trein al zijn .
 
Vermoedelijk het resultaat om er voor te zorgen dat de boete voor vertragingen klein blijft.
Treinreizigers daarvoor in de kou te laten staan is overigens geen goede reclame.

Wat betreft de op de heenreis opgelopen vertraging - ligt dit aan de Sprinter, of Prorail of aan de totale dienstregeling, waardoor de sprinter regelmatig door snellere treinen wordt opgehouden?
 
Geen idee. Maar ik begreep uit het verhaal dat sneltreinen de Sprinter ophouden.

Een jaar geleden bleek uit de statistieken dat de treinen veel vaker op tijd reden. Maar door een journalist werd opgemerkt dat de moeilijke gevallen opgeheven waren!
 
Gemarkeerd als antwoord: Annewil NS op 3 december 2015, 21:17

Ah, ik snap waar je op doelt. Wat er gebeurt is inderdaad dat de trein bij Wormerveer nog een stukje doorrijdt. Dit komt omdat de trein langs het perron voor de verkeerde kant van het sein staat. Als hij doorrijdt en omkeert, staat hij met zijn neus weer voor het vertreksein. Dit kan uitsluitend met toestemming van de treinleider die er dan ruimte voor maakt door andere treinen om die trein heen te leiden. Hierdoor ontstaat er ruimte om inderdaad de trein op de vrije baan te keren. Dit wordt incidenteel gedaan om vertraging in te lopen.
BRON

Het is dus als sinds medio 2015 datgene wat ik ook als mogelijkheid aangaf: "de totale dienstregeling, waardoor de sprinter regelmatig door snellere treinen wordt opgehouden?"
 
Ik snap het, maar ik ga er niet in mee! Je weet als reiziger dus eigenlijk nooit of je op je gekozen bestemming aankomt!
Er mankeert of iets aan de totale ldienstregeling, of er moeten plaatsen als Uitgeest uit de dienstregeling worden gehaald. Nu wordt je een NS-worst voor de neus gehouden (hangt voorde trein!) maar je kan niet happen.
 
Bovendien heb ik ook eens een vraag aan de NS voorgelegd en toen bleek me dat men daar wereldkampioen warrige antwoorden is. Ik ben door blijjven vragen, kwam niet verder, maar mijn aantal berichten leverde me wel een plaats op in de rangenlijst van vragenstellers.
En die lijst is heel origineel: namen van treinen.
En het is haast niet te geloven, maar mijn rang (voor het leven) is.......juist: sprinter!
 
Laatst bewerkt:
Uit nieuwsgierigheid ben ik op Google wezen zoeken, en o.a. dit artikel gelezen.

Door Uitgeest te versmaden, loopt de trein de opgelopen achterstand in en hoeft NS aan het einde van de dag minder vertraagde treinen in zijn cijferlijst te noteren. Vertraagde treinen die het er maar bij laten zitten en helemaal niet op komen dagen, tellen niet mee in de punctualiteitscijfers waar de minister van Infrastructuur de NS op afrekent. Reizigers op station Uitgeest wachten dit jaar gemiddeld daardoor twee keer per dag vergeefs op hun sprinter.
 
Waarom noemt men die trein eigenlijk sprinter ? Sprinten doet me denken aan kort en snel lopen .
 
Ja, en snel lopen moeten de reizigers om thuis te komen!

Geen grap .
In mijn streek waar ik hier woon liggen twee spoorlijnen Brussel - Denderleeuw 50 en 50 A
50 is de oude spoorlijn met tussenstops en 50 A is een directe verbinding zonder tussenstops .
50A heeft een infrastructuur ondergaan , er werd onteigend en hoeveel miljoenen euro's het gekost heeft , weet ik niet juist meer .
Ingebruikname van 2 nieuwe sporen tussen Brussel en Denderleeuw

Bedoeling van de infrastructuur ?
2 minuten tijdwinst tussen Brussel en Denderleeuw .
 
Waarom noemt men die trein eigenlijk sprinter?

Volgens Wikipedia:
Oorspronkelijk was "Sprinter" de bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel* (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat wordt gebruikt op trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden.

* Om deze diensten effectief te kunnen uitvoeren was materieel nodig dat weinig tijd nodig had voor in- en uitstappen (dus veel deuren) en snel kon optrekken (dus veel motorvermogen). Deze eigenschappen maakten dat officiële bijnaam Sprinter werd.
 
Het is dus als sinds medio 2015 datgene wat ik ook als mogelijkheid aangaf: "de totale dienstregeling, waardoor de sprinter regelmatig door snellere treinen wordt opgehouden?"

Ik blijf het een heel slecht ding vinden dat de NS willens en wetens passagiers van een eindpunt in de kou laat staan.
Ik zie dat als commercieel winstbejag te koste van klantvriendelijkheid.
 
Ik blijf het een heel slecht ding vinden dat de NS willens en wetens passagiers van een eindpunt in de kou laat staan.
Ik zie dat als commercieel winstbejag te koste van klantvriendelijkheid.
Dat zie je goed! Maar wie doet er iets tegen?
 
Wie er iets tegen doet = geen flauw idee.
Een andere lijn naar Uitgeest schijnt met de nieuwe dienstregeling zelfs beter te gaan.
Alles zit opgesloten in de dienstregeling van de NS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan