De nieuwe en veelbesproken update van Windows!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kate
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 48
  • Weergaven 3100
Tja, ik weet niet of ik het wel een fout zou willen noemen. Het is een idee van Windows denk ik: we beginnen met een schone lei. Maar hier hoef ik geen foto voor te gaan maken. Je kunt het zelf zien in de configuratiescherm. bij Programma's.
Als je daar op klikt, krijg je een opsomming van alle programma's die je hebt, net de installeerdatum en de grootte er achter. En links kun je klikken op Updates weergeen.

Als ik dat nu doe, zijn de meeste programma's opeens anders gedateerd en staat er 30-04-2018 achter.
En als ik de updates wil zien, zag ik altijd een hele rij, en nu is de bladzij leeg, op 1 na. Dat is het. Ik geef toe: die witte pagina ziet er wel superschoon uit zo!

dat is normaal dat iedere grote update zo @Kate

Tja, dit is een verkeerd voorbeeld voor mij, hoor! Een auto is een vervoermiddel en moet voldoen aan de volgende eisen: hij moet zuinig rijden, minstens 16 Pk hebben, rood of knalblauw zijn en verder niets. Want ik heb niets met auto's en zeker niet met pratende!

@Kate ik maak maar een grapje he :grinning:

@Kate ik maak maar een grapje he :grinning:

Snap ik, hoor! Maar het is mij bittere ernst: ik rijd auto, vaak wat te hard, heb eigenlijk een gruwelijke hekel aan autorijden, zie alle anderen in het verkeer als mijn vijanden, kan over geen auto zeggen dat ik hem/haar mooi vind, let alleen op de capaciteiten, en vind ze allemaal veel en veel te duur. En Macguy, dit is geen grapje!! Zo zie ik het al jaren en dat verandert niet meer. Ik vind dat ik niet op zo'n snelweg thuis hoor, maar het kan soms niet anders. Maar als ik het thuis voor het zeggen zou hebben (in goed overleg!), deed ik de auto weg en nam ik een ov-kaart. Je kunt overal komen. En.......ik zou vanwege de reistijden ook overal blijven slapen en dat is gezellig.

Nu ben ik vanmorgen in alle vroegte gaan zitten luisteren naar Cortana. Ik kende haar nog niet en ik heb er niet zo veel aan gemist, heb ik gemerkt. Maar Cortana intrigeert me niet zo, wel die man die iedere keer zo onnozel begint: hey Cortana! Alsof 1 keer niet genoeg is. Ik weet niet goed wat ik met het meisje moet en waarom ze in Windows zit, maar ik vind het niet zo'n bijster intelligent item. Dus misschien is er onder jullie iemand die me kan vertellen wat een mens hier mee moet?

Heb die update gisterenavond automatisch binnen gekregen en loopt perfect hier

Cortana is van het begin af aan onderdeel van Windows 10.
En sinds het begin heeft Cortana al veel bijgeleerd.

In mijn computer zijn microfoons en webcam gedeactiveerd, dus ook geen Cortana.

Vraag je computer/Cortana maar eens naar het weer in Driebergen en wacht af.

Hallo,

Vanmorgen ook eens begonnen met de nieuwe versie update, pressies om 10.00 via Windows Update de update proberen binnen te halen. Dat ging goed tot hij op 18% vast liep kon niks meer met de pc. Via de aan/uit knop op de kast de pc uit gezet.
Daarna pc gestart en weer het zelfde probleem dit 3x geprobeerd en 3x een vastloper (misschien server overbelast).
Maar ik kon ook niet de Updateassitente want na de herstart ging de update verder waardoor de pc vast liep.
Gelukkig heb ik het programma "wushowhide" standaard op mijn pc staan, dus na een herstart meteen via wushowhide de update
op verbergen gezet.
Nu kon ik wel "Updateassitente" en zo de nieuwe versie 1803 op mijn pc zetten (ik had geen andere pc in de buurt op Updateassitente op een USB-stick te zetten en zo dan uitvoeren).

Dus mochten andere ook problemen ondervinden heb je zo de mogelijkheid om versie 1803 op je pc te zetten.
Alleen nu duurde deze update 2 uur :sweat:

Heb hem vanmorgen via de update tool op de website van Microsoft binnengehaald. downloaden en voorbereiden duurde wat lang. opnieuw opstarten voor de update ongeveer 10 minuten. Dit alles weer zonder problemen.

Alleen de vingerafdrukscanner van de laptop moest opnieuw worden ingesteld.

De nummer 3 van de Power computers voor Glanerbrug (HP DC 5950 met 4 GB) - eind verleden week van Windows 10 versie 1709 voorzien - heeft de upgrade naar 1803 in twee uur gedaan.

bij mijn ouders hun grote PC durf ik wel te update naar versie 1803. maar bij oude laptop van 8 jaar durf ik niet meer te doen naar versie 1803. blijf ik lekker bij versie 1709 draaien
Iedere versie van Windows 10 wordt slechts 18 maanden ondersteund. Daarna krijg je geen beveiligingsupdates meer. Daarom is het toch verstandig om te zijner tijd te gaan upgraden naar versie 1803.
Daar kun je best nog een tijdje mee wachten, hoor, want versie 1709 zal nog beveiligingsupdates krijgen tot 9 april 2019.
Bron: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet
----------------------------------------------------------------------------------------------
Naar aanleiding van de opmerking van macguy dacht ik: 'Hoe zou een oude pc reageren op de upgrade naar versie 1803?' Die vraag was voor mij de reden om die upgrade eerst te gaan uitvoeren op mijn ruim 10 jaar oude Dell desktop pc...

Ik start het oude beestje op en ga via Instellingen naar Windows Update. Die begint dan uit zichzelf al te zoeken naar updates. Twee minuten later krijg ik te lezen dat de pc up-to-date is. Nee, dat geloof ik niet, beste Dell! Van deze pc weet ik intussen wel dat ik daarna zelf nog een keer moet klikken op Zoeken naar updates.
En ja hoor, 1 minuut later is de Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 1803 opeens wél beschikbaar.

In totaal heeft de installatie (initialiseren; voorbereiden; downloaden; Installeren; diverse keren opnieuw opstarten enz.) op deze pc 2 uur en 10 minuten geduurd. Best lang, maar Microsoft heeft beloofd dat de volgende halfjaarlijkse upgrades sneller zullen verlopen.

De installatie van versie 1803 verliep eigenlijk niet anders dan bij de voorgaande nieuwe versies van Windows 10. Ik heb wel het idee dat mijn oude Dell het bij elke nieuwere versie van Windows 10 weer wat zwaarder krijgt. Toen de installatie zo tussen de 62 en 65 % gevorderd was, loeide de pc het uit. Duidelijk een geval van een overbelaste processor. Even gekeken via Taakbeheer > Processor. Ja, het processorgebruik stond toen op 98 à 99%, waarvan Modern Setup Host voor 94% verantwoordelijk was. De processor (Intel Core 2 Duo E 6750 @ 2,66 GHz) kreeg het dus flink voor zijn kiezen!
Wat later tijdens de installatie daalde het processorgebruik gelukkig wel, want het geluid dat de Dell produceerde bij 98% processorgebruik leek wel op dat van een startend vliegtuig.

Alle vragen die ik na de installatie kreeg (over Cortana, locatiebepaling, persoonlijke advertenties enz.) beantwoordde ik met Nee.

Meestal moet je na de installatie van een nieuwe versie van Windows 10 diverse instellingen nakijken, omdat die gewijzigd kunnen zijn. Dat was ook nu het geval.
De functie Snel opstarten was weer ingeschakeld. Die heb ik uitgezet.
Ik dubbelklikte op een afbeelding. Het duurde maar liefst 10 seconden voordat die geopend werd in ... de app Foto's. Aha, daardoor duurde het zo lang.
Als standaard fotoviewer heb ik weer Windows Photo Viewer ingesteld. Ik dubbelklikte nog eens op diezelfde afbeelding en die werd toen direct -zonder merkbare vertraging- geopend in Windows Photo Viewer.

Ook op mijn Asus (slechts 5 jaar oud en met een SSD en ruim voldoende RAM) merk ik trouwens verschil in tijd tussen het openen van afbeeldingen met de app Foto's of met Windows Photo Viewer, maar dan is het verschil veel kleiner. Hoe moderner je computer, hoe beter hij om kan gaan met die nieuwe apps van Windows 10.

Tenslotte nog getest hoe lang het opstarten van deze oude pc duurde na de upgrade naar versie 1803:

5ae8734c6df8e-Opstarttijden_Dell_voor_en_na_upgrade_naar_versie_1803.png

De normale opstarttijd vóór de upgrade naar versie 1803 was circa 135 seconden, dus ruim 2 minuten. Ja, dat is vrij lang, maar ik heb geen zin om nog geld te investeren in een nieuwe SSD voor deze oude pc die ik vooral gebruik voor testdoeleinden.
Na de installatie van versie 1803 was de opstarttijd flink opgelopen. Het kan echter best zo zijn dat die tijd in de komende weken nog wat terug gaat lopen. Ik heb hem al een paar keer opnieuw opgestart en dan zie je al (kijk naar de bovenste resultaten) dat het opstarten steeds weer wat sneller gaat. Ik merk ook (in Taakbeheer) dat Windows nu op de achtergrond wat onderhoudstaken uitvoert.

Nou, dat was een heel verhaal. Wie zou dit helemaal tot het eind hebben uitgelezen? ;)

Cortana is van het begin af aan onderdeel van Windows 10.
En sinds het begin heeft Cortana al veel bijgeleerd.

In mijn computer zijn microfoons en webcam gedeactiveerd, dus ook geen Cortana.

Vraag je computer/Cortana maar eens naar het weer in Driebergen en wacht af.
Nee, ik ga echt niet tegen mijn laptop zitten praten!! Ik word subiet opgeborgen! Mijn webcam is al lang afgeplakt. En de microfoon is uitgeschakeld

Bovendien is het prachtig weer in Driebergen: ik zie en voel het! Sorry, Abraham!

Ik heb het helemaal uitgelezen porrelaar. Nu kan ik je ook nog van een tip voorzien. Je moet de vorige installatie van Windows nog verwijderen, als je dat nog niet hebt gedaan. Dat is meestal ook wel goed om de opstartduur te verkorten.

Je bedoelt de map Windows.old, neem ik aan. Die zit mij niet in de weg. Op de 10 jaar oude Dell is de map Windows.old 3,6 GB groot. Dat vond ik wel meevallen.
Ik laat Windows.old nog even staan voor het geval ik op die pc terug wil naar de vorige versie (1709) van Windows 10. Daar krijg je 10 dagen de tijd voor. En als ik terug wil naar die vorige versie, dan kan dat niet (makkelijk) zonder die map Windows.old. Na 10 dagen (kan soms een paar dagen langer duren) wordt de map Windows.old automatisch verwijderd door Windows. Daar hoef je zelf niets voor te doen.

Ik kan me niet voorstellen dat de aanwezigheid van de map Windows.old invloed zou hebben op de opstarttijd. Deze map wordt immers niet ingelezen tijdens het opstarten. Dat gebeurt pas wanneer ik zou klikken op de knop Aan de slag die onder Teruggaan naar de vorige versie van Windows 10 staat.
Ik gebruik die oude test-pc ook niet iedere dag. Zojuist even opgestart om naar de opstarttijd te kijken: die is weer 27 seconden korter dan eergisteren. Nu nog 'slechts' 119 seconden. Een wat langere opstarttijd maakt me niet uit voor die oude Dell pc.
-------------------------------------------------------------------------------
Mijn dagelijkse pc, een 5 jaar oude Asus desktop met 8 GB RAM, i5 3550 processor en SSD, heb ik gisteren voorzien van versie 1803. Op de oude Dell duurde die upgrade 2 uur en 10 minuten; op de Asus (met snellere hardware) slechts 54 minuten.
Ook op die pc laat ik Windows.old staan totdat die map vanzelf verdwijnt.
Over de opstarttijden van deze Asus ben ik dik tevreden:

5aeb0c12cbc8f-2018-05-03_12_21_30-Boot_History_%28in_seconds%29.png

De pc die ik dagelijks gebruik moet lekker vlot opstarten.
Wanneer ik, bijvoorbeeld naar aanleiding van een vraag op een computerforum, wil gaan testen of een 15 of 20 jaar oud programma nog werkt onder Windows 10, dan doe ik dat op de oude test-pc. Ik neem er dan gewoon even de tijd voor.

Je bedoelt de map Windows.old, neem ik aan. Die zit mij niet in de weg. Op de 10 jaar oude Dell is de map Windows.old 3,6 GB groot. Dat vond ik wel meevallen.
Ik laat Windows.old nog even staan voor het geval ik op die pc terug wil naar de vorige versie (1709) van Windows 10. Daar krijg je 10 dagen de tijd voor. En als ik terug wil naar die vorige versie, dan kan dat niet (makkelijk) zonder die map Windows.old. Na 10 dagen (kan soms een paar dagen langer duren) wordt de map Windows.old automatisch verwijderd door Windows. Daar hoef je zelf niets voor te doen.
Dit klopt, de map word vanzelf geleegd, maar als je een SSD schijf heb (125 GB wat veel voorkomt) dan kan je die ruimte nog wel eens
nodig hebben.
Het beste kan je dat via " schijfopruiming" doen, wat ik wel adviseer doe het na een paar dagen pas als alles goed blijft werken.

PS. bij mij werd een dikke 28GB schoongemaakt na de versie update.

Het kan inderdaad via Schijfopruiming. Dat is de bekende/vertrouwde manier.
Sinds Versie 1803 kan het ook via een nieuwe route: via Nu ruimte vrijmaken. Het uiteindelijke resultaat zou wel hetzelfde moeten zijn als bij schijfopruiming.
Die nieuwe tool Nu ruimte vrijmaken is met ingang van versie 1803 opgenomen in de app Instellingen en zou wat sneller werken dan Schijfopruiming volgens de auteur van dit artikel: Use Windows 10’s New “Free Up Space” Tool to Clean Up Your Hard Drive

Klik op Instellingen > Systeem > Opslag > Nu ruimte vrijmaken.
De tool gaat scannen welke bestanden opgeruimd kunnen worden. Bij mij duurde dat scannen een paar seconden.... en toen kreeg ik een verrassing te zien.
Ik dacht dat bij het verwijderen van vorige Windows-installatie(s) alleen de map Windows.old verwijderd zou worden, maar er zal dan -neem ik nu aan- veel meer dan alleen die map Windows.old verwijderd worden. Waarom denk ik dat? Wanneer ik met de rechtermuisknop klik op Windows.old en de Eigenschappen opvraag, dan zie ik dit:

5aec38698caed-2018-05-04_12_26_38-Eigenschappen_van_Windows.old.png

Ach, slechts circa 6 GB. Dat is de moeite niet, dacht ik gisteren nog.
Maar als ik de tool Nu ruimte vrijmaken gebruik, en dan een vinkje zet voor 'Vorige Windows-installatie(s)', dan zie ik opeens een heel ander getal:

5aec3902b8053-vorige_windows-installaties.png

Zo hé, dat is dik 20 GB meer. 'Vorige Windows-installatie(s)' moet dus veel meer omvatten dan alleen die map Windows.old.

Wanneer ik bij Nu ruimte vrijmaken overal een vinkje voor zou zetten, dan kan ik maar liefst 30,0 GB aan ruimte winnen. Nu heb ik op mijn SSD nog 146 GB ruimte beschikbaar, dus ik zit niet te springen om die ruimte, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat forumleden die een kleinere SSD dan ik hebben, die 30 GB aan ruimte graag zouden willen terugwinnen.

Wie A zegt, moet B zeggen. De nieuwe tool Nu ruimte vrijmaken wilde ik best eens proberen. Mocht ik toch nog terug willen naar versie 1709 van Windows 10, dan zet ik wel een back-up terug, die ik vorige week gemaakt heb.

Ik vinkte dus alles aan en klikte daarna bovenaan op de knop Bestanden verwijderen. Dat duurde eventjes. Vooral het verwijderen van 'Vorige Windows-installatie(s)' nam wat tijd in beslag, maar dat was te verwachten.

Voordat ik die bestanden ging verwijderen had ik een screenshot gemaakt van de Eigenschappen van C:

5aec3e4317965-2018-05-04_12_51_24-Eigenschappen_van_Windows_%28C_%29.png

Na afloop van het verwijderen van de bestanden zou ik volgens de tool maar liefst 30 GB aan ruimte gewonnen hebben, maar zou dat ook echt zo zijn? Hieronder een screenshot dat ik maakte na het gebruik van Nu ruimte vrijmaken:

5aec4191e6144-2018-05-04_12_59_33-Eigenschappen_van_Windows_%28C_%29.png

Nee, er is mij meer beloofd dan ik kreeg. Er is geen 30 GB aan ruimte vrijgekomen, maar 'slechts' 22,1 GB. Ook nog best de moeite, maar waarom werd me zoveel meer ruimtewinst voorgespiegeld?

Zou ik met het ouderwetse Schijfopruiming een ander resultaat hebben gekregen? Nee, want die werkt op dezelfde manier; het ziet er alleen wat anders uit dan Nu ruimte vrijmaken.

Het verschil tussen Schijfopruiming en Nu ruimte vrijmaken is eenzelfde verschil als tussen Configuratiescherm > Programma's en onderdelen aan de ene kant en Instellingen > Apps aan de andere kant. Je kunt er hetzelfde mee, maar het ziet er anders uit.
Microsoft wil steeds meer taken/instellingen onder gaan brengen in de app Instellingen.
Sommige zaken die je vroeger zowel via het configuratiescherm als via de app Instellingen kon doen, kun je nu alleen nog doen via de app Instellingen.
Het configuratiescherm zal op den duur helemaal verdwijnen. Best mogelijk (ik gok hier even) dat ook het vertrouwde Schijfopruiming op den duur zal verdwijnen en dat iedereen in plaats daarvan de tool Nu ruimte vrijmaken zal moeten gaan gebruiken om hetzelfde te bereiken.

Toch nog een kleine aanvulling, omdat ik die interessant vind. Jullie ook misschien?

Nadat je gebruik hebt gemaakt van de nieuwe tool Nu ruimte vrijmaken, krijg je niet het advies om de computer opnieuw op te starten. Maar misschien kunnen sommige bestanden pas echt verwijderd worden wanneer je de computer opnieuw opstart? Dat komt toch vaker voor? Het was maar een idee van mij, maar ik voerde het wel uit.
Na opnieuw opstarten bekeek ik weer de Eigenschappen van C:

5aec4964d3faf-2018-05-04_13_46_34-Eigenschappen_van_Windows_%28C_%29.png

Ha, dat opnieuw opstarten heeft me dus toch nog iets meer ruimtewinst opgeleverd: 1,5 GB.
De totale ruimtewinst door gebruikmaking van de tool Nu ruimte vrijmaken is 22,1 + 1,5 = 23,6 GB.

Terug
Bovenaan Onderaan