De Nederlandse taal is geen makkie om te schrijven!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 8
  • Weergaven 780

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
36.367
Waarderingsscore
7.050
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Er zijn Nederlanders, die om uiteenlopende redenen moeite hebben om goed te kunnen schrijven.
Die mensen waren er altijd al.
En daar is nu een grote groep jongere mensen bijgekomen, een ontwikkeling die echt zorgen baart en voortkomt uit de digitale onwikkelingen, terwijl voor het geven van een dictee schijnbaar geen interesse meer is.

Een tip: schrijf de oefeningen met pen op papier - daar leer je meer van dan oefeningen via een toetsenbord op een scherm te toveren!
Want je ziet letterlijk iets onder je eigen handen ontstaan.

Verder heb ik een paar leuke video's gevonden die op dit onderwerp toepasbaar zijn.

Gaat de video te snel - door in het videobeeld te klikken stopt het beeld - nogmaals klikken en het beeld gaat verder.
Ook kan je met de tijdlijn onderin teruggaan wat betreft afspeeltijd.


Hoe gebruik je het Kofschip





Persoonsvorm tegenwoordige tijd



Persoonsvorm verleden tijd



Voltooid deelwoord



Werkwoordspelling - bijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord




 
De spelling en zins opbouw in het Nederlands is voor velen lastige kost. Maar ook wanneer men kijkt naar de woordenschat is er veel werk aan de winkel. Ook op dat vlak heb ik het idee dat de mensen vroeger beter, en breder werden onderwezen!
 
Dat komt mede doordat er nog weinig in het onderwijs wordt gedaan aan schrijven zelf en het geven van dictees.
Dat laatste - daar had ik vroeger een hekel aan......
Maar doorgaans wel een goede voldoende.
 
Dictee is nog steeds gericht op schrijven.

Maar gewoon net als je bij Engels moest doen woordjes leren. Ik zal er eens een paar opgeven zodat jullie goed begrijpen wat ik bedoel:

De docent op zijn bord:

Significant
Abject
homo universalis
Clandestien
emitteren
structureel

enzovoorts. Als leerling moest je dan, zonder gebruik te maken van het internet, de antwoorden op papier zetten. De antwoorden bestaan dan uit een soort vertaling van de woorden.
 
Voor dat alles wat jij nu beschrijft, is in het gewone onderwijs geen tijd meer dan wel wordt er geen tijd meer voor gemaakt.
Alsof het doel in het onderwijs is geworden, de mensen dom te houden.
Een verwijt dat in de USA steeds meer te horen is over o.a. het onderwijs op de universiteiten.
 
Good gracious, dat was nog eens onderwijs bij jou! Sommige woorden zijn zelfs zo belangrijk dat ze met een hoofdletter worden geschreven! Maar de strekking van jouw les was toen niet: dictee, maar begrijpend lezen. En er kwam geen dicteren aan te pas, maar een zwijgzame docent.

Bij een dictee behoor je de gelegenheid te krijgen de woorden eerst te bekijken en te zien hoe je ze schrijft. En even later spreekt de docent ze uit, soms wat slordig en snel, en de leerling schrijft het dan (goed!) op.
Het dictee op de tv was dus een soort spel waar je eigenlijk alleen de woordenschat testte, en niet de intelligentie. En een woord heeft altijd een duidelijke betekenis.
Bij begrijpend lezen ga je, als je het woord niet kent, pluizen aan de hand van je eigen kennis. En dan zie je verbanden. Bij een vertaling is dat onontbeerlijk, tenzij de docent de woorden al eens uitgelegd heeft. En de docent hoeft al weer niets te zeggen.

Op de middelbare school waren we altijd het meeste blij met dit laatste, want goed opschrijven was vaak moeilijker dan een uitleg geven, waarin de een er dichter bij zat dan de ander, maar die allebei goed gerekend werden!
 
De zesde klas heb ik in Amsterdam afgesloten als beste van de klas.
Echter wat Nederlands betreft had ik nog steeds moeite met het benoemen van bepaalde zin onderdelen.
Toen ik in de tweede klas van het HAVO de Duitse taal erbij kreeg, begon de leraar Duits eerst beknopt maar duidelijk uit te leggen hoe de benamingen zoals bijvoeglijk naamwoord enz. werkten, omdat dat dit volgens hem ook belangrijk was om de Duitse taal goed te kunnen gebruiken.
En toen pas viel bij mij het kwartje op zijn plaats, ondanks dat ik zelf wel alles goed schreef.
 
Terug
Bovenaan Onderaan