De Kever '337': eerste van 3,3 miljoen Volkswagens in Nederland

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 18
  • Weergaven 1252
De Kever ‘337’: eerste van 3,3 miljoen Volkswagens in Nederland
59e4c2942cb17-vwkever70jaar1-2.jpg

    • Eerste lichting Volkswagens vandaag exact 70 jaar geleden geïmporteerd
    • De Kever met chassisnummer 337 bestaat nog steeds
    • In 70 jaar meer dan 3,3 miljoen nieuwe Volkswagens verkocht in Nederland.

Vandaag precies zeventig jaar geleden haalde Pon's Automobielhandel de eerste lichting van zes Volkswagens naar Nederland. Het eerste exemplaar van die lichting Kevers bestaat nog steeds en is symbool voor een Nederlands succesverhaal met inmiddels meer dan 3,3 miljoen verkochte nieuwe Volkswagens.


De eerste levering aan Pon’s Automobielhandel, de allereerste importeur van Volkswagens ter wereld, bestond uit zes ‘familieauto’s’ die vanwege hun kenmerkende ronde vormen al snel bekend werden als ‘Kever’. Deze exemplaren, met de chassisnummers 337, 338, 339, 340, 341 en 342, kwamen op 16 oktober 1947 bij Beek de grens over.


Kever '337'
Het eerste exemplaar uit de historische lichting van 6 auto's bestaat nog steeds. Deze Kever, met chassisnummer 337 is een symbool voor de start van Volkswagen in ons land. Niet alleen de auto, is goed bewaard gebleven, maar ook de bijbehorende originele factuur, de voertuigdocumenten én een originele foto, gemaakt op de dag waarop de auto door de fabriek is overhandigd aan Pon's Automobielhandel.

59e4c2df70b9b-vw-kever-70-2-2.jpg


59e4c3185e5b2-vwkever70jaar2.jpg


59e4c381cfe0e-vwkever70jaar3.jpg


59e4c3b73df7a-vwkever70jaar4.jpg


59e4c3df976fe-vwkever70jaar5.jpg


59e4c3f98299b-vwkever70jaar6.jpg


59e4c41220a69-vwkever70jaar7.jpg


59e4c43386f25-vwkever70jaar8.jpg


59e4c46251d3d-vwkever70jaar9.jpg


59e4c47b52913-vwkever70jaar10.jpg



Kever-feitjes

  • De eerste Kevers stonden in de prijslijst voor 2.875 gulden; omgerekend 1.307 euro;
  • ‘Kever 337’ heeft kenteken NT-71-80 en is grijs, maar op het originele kentekenbewijs staat ‘zwart’ – in 1947 was er keuze uit de kleuren zwart, grijs en donkerblauw;
  • Kenmerkend element van de eerste generatie Kever: de twee bekende achterruitjes, die hem de bijnaam ‘brilkever’ bezorgden;
  • ‘Kever 337’ heeft een achterin geplaatste, luchtgekoelde motor met 25 pk;
  • Met uitzondering van de eerste lichting Kevers, die rijdend de grens passeerden, kwamen de daaropvolgende Kevers bijna allemaal per spoor naar Amersfoort; nog steeds komt het merendeel van alle Volkswagens dagelijks per spoor aan bij Pon's Automobielhandel;
  • In Nederland was de Kever afgelopen jaar veruit de meest populaire oldtimer.

BRON
 
Voor mijn rijbewijs heb ik in 1964 les gehad in een kever, alleen zeiden we toen netjes Volkswagen. Het was een prima auto, maar in 1965 kochten we toch een Simca 1ooo.
 
1948 vw beetle commercial oldest EVER!

 
Building Last VW Beetle in Mexico 2003
 
?? Klopt dit wel? Een kennis van mij heeft er vorig jaar nog een nieuwe gekocht, toen werd ook gezegd dat het de laatste kevers waren.
 
Ik denk dat het dan een Braziliaanse bouw was, die lijn in Mexico ging de nieuwe Beetle bouwen!
 
Kan wel kloppen. Het is inderdaad een in Mexico gebouwde.
 
Eventjes naar de motorblok kijken,de Braziliaanse motorblokken zijn zwart, de andere zijn metaal kleur.
 
Ik denk wel dat die Kever uit de steden weg moet blijven in verband met de vele drempels, daar komt 'ie niet overheen.
 
Ja, en als je hem een beetje plat slaat heb je een Porsche.
Ik stond een keer bij de pomp, achter iemand met een Porsche. Ik zei, dat rijdt zeker wel lekker zo'n platte kever.
Dat kon ie niet waarderen ?
 
Porsche 356A:

5d356f909563d-16280579-1959-porsche-356a-std.jpg


Porsche 356B:

5d356fc430068-serveimage.jpg


Porsche 356C:

5d356ff1c9912-1965-porsche-356c.jpg


Porsche 912 (1965):

5d3570271820f-serveimage2.jpg


Porsche 911 (1965):

5d35705a62058-63924363-770-0%402X.jpg
 
Het zijn mooie auto's, de Porsches. Ik vind dat je met een Porsche best ergens kunt verschijnen zonder de stempel patser oid te krijgen. Dat zie ik met bijv. een Ferrari of Koenigsegg toch anders. En natuurlijk is dat vooroordeel verkeerd. Maar als ik een dergelijke voertuig zou aanschaffen , dan liever de Porsche.
 
Terug
Bovenaan Onderaan