De IBM 5160

Gegroet!

Ik weet nog dat ik deze post vorig jaar geschreven had, maar het is mij nu dus gelukt:

Ik heb nu dus een IBM 5160, die ook wel bekend staat als de IBM XT (eXtended Technology). Ik heb gisteren mezelf op Wikipedia ingelezen, blijkt dat mensen teleurgesteld waren in de CPU keuze toendertijd. Mensen hadden blijkbaar de betere 8086 verwacht, maar toen hij uitgegeven werd bleek het de 8088 te zijn. Zoals hier te lezen.

Deze post schrijf ik op mijn main computer, en ik moet zeggen, nadat ik het IBM toetsenbord gebruikt heb is mijn Cherry Membrane toetsenbord er niks bij. Dit Cherry ding is nu een soort waaibomen toetsenbordje geworden, terwijl ik het voordat ik de IBM had het beste toetsenbord vond dat ik had. Best geinig. Mensen zeiden al dat IBM toetsenborden de beste waren maar je weet dat nooit echt echt, totdat je het geprobeerd hebt.

Anyway, ik dacht dat jullie een update wel leuk zouden vinden over dit apparaat dus hier komt 'ie (in willekeurige volgorde)...

Het is een kei leuk apparaat. De PC was voorheen van een verzekeringsbedrijfje en hij was voor het laatst in 1992 gebruikt (totdat hij natuurlijk weer een keertje ontdekt werd op zolder, rond eind mei 2019). Hij doet het nog prima, en hij is nu zo'n 34 jaar oud. Ik heb een originele IBM PC Display en een IBM PC Model F keyboard. Hier een foto:

Er staat Automenu op. Daar starte de PC eerst mee op en dat is een soort menu waarmee je veel dingen kan doen, wat vast handiger is voor je accountant dan elke keer DOS commando's typen. Hoewel de handleiding, die ik op internet heb opgezocht, zegt dat je ten allertijde een optie in het menu moet hebben staan om terug naar DOS te gaan was dit er niet. De handleiding geeft niet aan wat de commando's voor die menu entry moeten zijn, en de toenmalige eigenaar heeft de menu entry ook niet toegevoegd toendertijd. Dus ik kwam er eerst maar niet uit, enzo totdat ik de mapnaam van automenu even snel verandert had zodat 'ie automenu niet meer kon vinden. Dus nu boot 'ie naar DOS zonder Automenu uit te voeren.

De PC heb ik gekocht met een aantal floppy's, waarvan twee originele IBM PC-DOS floppy's. Echter is de IBM opstart floppy deels corrupt, helaas. Waardoor je het niet op een andere floppy kan installeren. Maar aangezien de XT een hardeschijf heeft, heb je daar in principe geen last van. Ik heb van de huidige DOS directory op de XT een kopie gemaakt op een lege floppy, zodat als een programma corrupt gaat ik het kan vervangen. Maar als de eerste sector, of de sector waar de kernel staat corrupt raakt, dan kan hij niet meer opstarten. Dit is jammer, maar ik ga mijn ogen openhouden voor PC-DOS 2.1 (of 3.30) diskettes, zodat mocht het ooit toch gebeuren ik DOS gewoon weer kan installeren.

Qua floppy's zaten er best wat bij. Twee lege (waarvan nu dus maar een leeg, want eentje is gebruikt voor de DOS backup), de originele IBM diagnostics (die ik nog niet uitgeprobeerd heb), Lotus123 (Excel maar dan ouder), IBM personality programs (niet uitgeprobeerd nog), DOS (deels corrupt), DOS supplemental programs (disk read error, maar kan nog wel geheel gelezen worden), Print master (waarschijnlijk voor een printer), 'Het optieprogramma' (geen idee, niet uitgeprobeerd maar klinkt interessant), CHART (is denk ik een grafisch programma, niet uitgeprobeerd, komt met drie diskettes) en... jawel, een NS reisplanner. De reisplanner heb ik uitgeprobeerd en hij werkt. Je geeft gewoon het vertrek station, een aankomst station en een vertrek tijd. Na het ingevuld te hebben druk je op F9 en dan komen er een aantal routes uitrollen. Geinig geinig.

Verder werkt op het toetsenbord de 'B' niet meer, maar dit is niet zo'n probleem want je kan gewoon Alt+98 gebruiken en dan heb je je 'B'.

Ik had wat moeite met uitvinden hoe je nou tekst moest editten, want ik was het EDIT programma van MS-DOS 6.22 en FreeDOS gewend. DOS 1.0-5.0 heeft dat programma niet, dus dit was even zoeken. Ik heb na dat zoeken EDLIN gevonden. EDLIN is onderdeel van PC- en MS-DOS en is best wel tof. Je moet een bestand geven en daarna zal het je om commando's vragen. Om bijvoorbeeld vanaf regel 1 iets te schrijven moet je '1i' typen, je kan dan vanaf regel 1 schrijven totdat je CTRL+C indrukt. Als je niet op enter hebt gedrukt terwijl je net een regel hebt geschreven, zal die regel verloren gaan (dus dat moet je even onthouden). Als je dan klaar bent kan je W voor opslaan typen, E voor opslaan en exit, Q voor Exit en dan zijn er nog een aantal commando's. Als je geluk hebt kan je EDLIN op de foto zien (klik op de foto hierboven om de foto in het groot te zien).

Deze PC, omdat hij nu 34 jaar oud is, zal altijd onderhouden moeten worden. Hij zal vaker kapot gaan en ik zal dingen moeten vervangen op zo'n moment. Dat kan een duur geintje worden, maar het is wel leuk om zo'n apparaat te onderhouden. En ik zie ernaar uit om voor hem te zorgen...

Dit is bedoeld als discussie dus, ga je gang. En als je denkt van: 'goh die jongen kan van mij nog veel leren over hoe hij de IBM PC XT en/of DOS moet gebruiken!', ga vooral je gang. Brand los, breek los, gooi het eruit en kom maar op. Want, ik verklaar hierbij deze thread officieel geopend! lol

m44rtn

Bekend Gezicht
Lid geworden
16 jan 2018
Leeftijd
19
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Marktplaats. En hij is zeker mooi, als je had gezegd dat 'ie lelijk was had ik je raar gevonden. :D

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Hoi Maarten, dat spul ziet er absoluut nog goed uit, veel plezier ermee.

m44rtn

Bekend Gezicht
Lid geworden
16 jan 2018
Leeftijd
19
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Ja klopt, als het kon had ik het al gebruikt. De IBM PC XT kwam met 2.1 maar je kon een upgrade kopen toen 3.3 uitkwam. Dus het liefst heb ik een van die twee.

Het punt is echter, elke external USB floppy disk drive die je tegenwoordig kan kopen is enkel voor 3,5" floppy's. Maar de XT leest alleen 5,25" floppy's, wat dat soort oplossingen waardeloos maakt. Wel heb ik PC-DOS 2.1 van Winworld gedownload en op een virtuele machine gezet zodat ik 'gevaarlijke' dingen daarop kan uittesten voordat ik het gebruik op de echte XT.

m44rtn

Bekend Gezicht
Lid geworden
16 jan 2018
Leeftijd
19
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Ik had het over floppy disk drives niet floppy disks.

Een floppy disk drive leest een floppy disk.

m44rtn

Bekend Gezicht
Lid geworden
16 jan 2018
Leeftijd
19
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Tuurlijk zijn (originele) interne wel te krijgen, maar ik had het over 5.25" externe USB floppy drives! DIE heb ik nog niet kunnen vinden. Want als ik die had, kon ik PC-DOS van internet afhalen en het op floppy's zetten zodat ik een backup had. Maar nu kan dat dus niet.

elke external USB floppy disk drive die je tegenwoordig kan kopen is enkel voor 3,5" floppy's. Maar de XT leest alleen 5,25" floppy's,

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Er zijn wel externe 5,25" floppy apparaten, maar die hebben een aansluitingskabel waar jij ook niks mee kan.

m44rtn

Bekend Gezicht
Lid geworden
16 jan 2018
Leeftijd
19
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
best veel van de bijgeleverde floppy's hebben corrupte sectors, maar ze zijn natuurlijk ook al heel lang niet gebruikt dus dat zal niet meegeholpen hebben met het behoud van de floppy's.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Net zo als LP's op de juiste manier bewaard moeten worden, gold dat natuurlijk al helemaal voor de 5,25" slappe floppy's.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Interessant, alhoewel ik niet zo'n techneut ben, heb ik ook ooit nog lotus 123 etc geleerd. En over print master kan ik je vertellen dat het een kaartenmaak programma is. Tenminste een vriendin van mij had het onder windows xp. Dit plaatje op deze website komt me bekend voor. Make your own Calendars, Invitations, Greeting cards, and more with PrintMaster
Heel veel succes met het onderhouden van je mooie oude pc. Knap dat je dat allemaal kunt.

m44rtn

Bekend Gezicht
Lid geworden
16 jan 2018
Leeftijd
19
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
En over print master kan ik je vertellen dat het een kaartenmaak programma is. Tenminste een vriendin van mij had het onder windows xp.

Oh okay.

Vandaag heb ik geleerd dat er ook format /s bestaat. DOS kopieert dan ook command.com op de schijf en maakt de schijf ook bootable. Net gedaan. Ofwel, ik heb een goede backup van DOS 2.10!

m44rtn

Bekend Gezicht
Lid geworden
16 jan 2018
Leeftijd
19
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Slecht nieuws!

Een uur terug is de 5151 (de monitor die je kan zien op de afbeelding) ermee opgehouden. Tenminste, ik krijg geen beeld meer.

Waarschijnlijk doet de CRT zelf het nog (het laat de signature verticale lijn zien als je de monitor uitzet, wat normaal is voor een 5151). Het kan liggen aan de kabel, de capacitoren en transformatoren in de monitor of de monochrome adapter (de kaart).

'T is even kijken hoe dit opgelost kan worden, in NL heb ik nog niemand kunnen vinden die vintage hardware repareert.

Ja, ik weet dat een CRT high voltage heeft, voordat we daarover beginnen. Ik weet nog niet eens of IK hem wel open ga maken. Maar, als ik niemand kan vinden, misschien wel. Nieuwe zijn ook niet gemakkelijk gevonden en zijn duur. Daarnaast moet je zo'n monitor niet willen verzenden, want daar gaan ze gauw kapot van. Dus het is nog even kijken.

m44rtn

Bekend Gezicht
Lid geworden
16 jan 2018
Leeftijd
19
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Even voor de duidelijkheid: de 5160, de PC, doet het nog wel naar behoren!

Bovenaan Onderaan