De energiecrisis en de consument

Vattenfal is iets duurder:

Bijlagen

• Energieprijs opbouw.xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 2
Natuurlijk.
De grootste invloed bij jou is het stroomverbruik.
Daarom zit je momenteel bij Essent of EnergieDirekt het beste, denk ik.

Ik heb even gekeken bij Greenchoice:
Groene stroom
  • Enkeltarief (per kWh) € 0,4995

Ik wacht tot het laatste moment en kijk dan verder
Voor 3 adressen:
3 feb
11 feb
23 feb

P.S. De gasprijs is weer aan het opgelopen vanaf die 87 euro. Nu 93 euro

Wat bedoel je met 3 adressen - help jij ook anderen?

Ja. Ik regel het ook voor mijn kinderen.
Gaat altijd perfect, alleen vorig jaar had ik met één adres veel problemen om dit tijdig over te zetten naar Oxxio. Heb nooit kunnen ontdekken wat er fout ging.

Duitsland heeft extra gas nodig, omdat de nieuwe energie nog lang niet genoeg bijdraagt aan de energie voorziening.
In plaats dat Nord Stream 2 versneld opengezet wordt, gaat Nederland waarschijnlijk gas aan Duitsland leveren.
Dat weer betekent dat er meer gas, dan eerder afgesproken, uit Groningen opgepompt zal gaan worden.

Ik vind het ongegeneerd dat de overheid nota bene extra gas wil gaan oppompen. Het lijkt wel een slechte grap. Kennelijk trekt zij zich niets aan van de bevolking (lees haar kiezers). Er is in onze noordelijke provincies al genoeg schade aangericht. Het moet voor hen die daar wonen een klap in het gezicht zijn. Hoe, waar en door wie is dit zo plotseling besloten? Het is onvoorstelbaar en het bewijst eens te meer dat onze regering zich niets van onze bevolking aantrekt.

Waarom moet Nederland gas leveren aan Duitsland?​

Nederland heeft een langjarig contract met Duitsland dat in dit decennium afloopt. Volgens dat contract is Nederland verplicht gas voor Duitse huishoudens te leveren. Daar werkt Duitsland ook zelf aan, maar het lukt niet in het tempo waarop was gehoopt. Zo'n vijf miljoen huishoudens in Noord- en West-Duitsland zijn aangesloten op Gronings gas, net als vrijwel alle Nederlandse huishoudens.

en

Voor 1 april neemt de nieuwe minister een definitief besluit. Nederland is door afspraken uit het verleden wel verplicht Groningengas te leveren, als Europese afnemers waar contracten mee zijn daarom vragen.

Kan Nederland af van de gascontracten met het buitenland?​

Morgen (januari 2018 debatteert de Tweede Kamer over het aardgas en de aardbevingen in Groningen.
Volgens het Staatstoezicht op de Mijnen is het code rood in de provincie.
Dat wil zeggen dat de gasproductie flink omlaag moet.

Complicatie is dat Nederland ook gas levert aan buurlanden. Het afgelopen jaar was dat 27 miljard kubieke
meter gas aan Duitsland, Frankrijk en België. De verplichtingen van die leveringen lopen nog tot 2030.

Samenstelling​

"Code rood in Groningen? Dat zegt mij niet direct iets", zegt Bérénice Crabs, secretaris-generaal van Synergrid,
de Belgische variant van de Gasunie. "Ik vermoed wel dat dat een dringende zaak is."

"Maar geen levering van Nederlands gas zou voor ons betekenen dat wij het koud gaan hebben in de winter.
Dat treft dan 1,6 miljoen Belgische aansluitingen. Dus ik zou zeggen, denk daar ook aan", zegt Crabs.

Alle alternatieve leveranciers van gas, zoals Rusland, Noorwegen of Qatar, leveren hoogcalorisch gas, dat een
andere samenstelling heeft dan het laagcalorische gas uit Nederland, dat een hogere concentratie aan stikstof
heeft. Als België dat gas wil gebruiken in de bestaande leidingen, moet eerst het Belgische gasnet aangepast worden.

Die omschakeling duurt in ieder geval nog tot 2030, de kosten worden geschat op 700 miljoen euro.

Nederland kan niet van de buitenlandse verplichtingen af vanwege de centrale Europese markt.
Dat betekent dat een inwoner uit Antwerpen net zoveel recht heeft op Nederlands gas als een
Amsterdammer. Als Nederland besluit de export op te schorten en alleen nog aan de eigen markt
te leveren, trekt Nederland de eigen bevolking voor en dat is tegen de regels van de EU.​

Het Groningse Gasterra is een groothandel in gas. Zij kopen gas in en verkopen gas. "We kopen gas uit
Groningen en gas uit het buitenland. Dat verkopen we aan binnen- en buitenlandse klanten", zegt Annie Krist,
directeur van Gasterra.

Krist kan zich voorstellen dat veel politici van de buitenlandse verplichtingen af willen, maar dat is volgens
haar voorlopig geen optie. "We moeten ons realiseren dat gasgebruikers in het buitenland nog niet zonder
het laagcalorisch gas kunnen. In de buurlanden hebben ze dat gas gewoon nog nodig. Anders zet je daar
mensen in de kou."

Inspanning​

Er zijn drie mogelijkheden, zegt Krist, maar die zullen pas op de langere termijn effect hebben. "We moeten
minder gas gaan gebruiken. We moeten installaties geschikt maken voor hoogcalorisch gas en dan moeten
we meer hoogcalorisch gas importeren. Maar dat vergt een enorme inspanning, dus dat is nog wel even gaande."

"We leven in één Europa. Je kunt niet zeggen dat de een meer recht heeft dan anderen. Dat zal ook hier gelden. Er is dan sprake van schaarste en dan moeten we kijken hoe we die schaarste gaan verdelen. Met andere woorden hoe we de pijn gaan verdelen. Er zijn nu eenmaal in het buitenland net zo veel mensen afhankelijk van dat gas als in Nederland. En ze betalen er dezelfde prijs voor."

Lekker hoor die Europese Unie. Je bent geen baas meer in eigen huis, dat kon men indertijd toch wel zien aankomen? Ik begrijp niet dat je jezelf aan Oost en Zuid Europa uitlevert wanneer het je goed gaat. We betalen zo ongeveer het meest in van heel die Unie verdorie.

Het is in één woord verschrikkelijk en hoe lang moeten we dit (oude) kabinet weer gedogen? Dat ze niet onder dat contract uitkomen snap ik, maar waarom die valse stilte er omheen? Nu ze eenmaal zitten wordt alles ineens wél met de media gedeeld. Je kunt mij niet wijsmaken dat de heren politici hiervan niet op de hoogte waren. Nee, eerst zwijgen om geen onrust te krijgen maar eenmaal geinstalleerd mag iedereen het wel weten. Bah, typisch de manier van werken en denken van ene Rutte.

Overigens komt er nog even een lijk uit de kast rollen van ene meneer Zalm. Heb je/jullie het al gelezen?

Een van de grootse problemen op dit moment is de hoge kunstmest prijs.
Hier in Europa staat de productie van kunstmest op een laag pitje; in de USA staat nu een kunstmestfabriek in brand, waarbij
ontploffingsgevaar groot is (550 to ammonia in de fabriek en 200 ton ammonia in treinwagons op het terrein van die fabriek.

A fire is burning at a fertilizer plant in Winston-Salem, North Carolina. The fire department says there are concerns that chemicals at the Winston Weaver Co. fertilizer plant could cause an explosion.

Agrariërs over de hele wereld moeten een erg hoge prijs voor kunstmest betalen.
Zo gaan agrariërs in de USA in plaats van graan soja planten, want dat heeft veel minder kunstmest nodig dan graan!
Eén ding is zeker: door de hoge kunstmestprijzen zal de voedselinflatie dit jaar hoog blijven.

In de UK gaat het heel spannend worden voor de mensen daar.
De gasprijs voor consumenten gaat in één klap met 52% omhoog.

De Britse regering denkt daarom de bevolking te helpen met een 9 miljard grote subsidie,
waardoor consumenten voor de helft gecompenseerd gaan worden, om energiearmoede
tegen te gaan.
Echter, de levensstandaard in het Verenigd Koninkrijk zal lager worden..

Ik ben op dit moment blij dat we met drieën vorige maand voor een jaar hebben vastgezet. Niet goedkoop, maar waarschijnlijk zouden we nu een stuk duurder uit zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan