De belastingdienst en toeslagenpolitiek

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
AVG Internet security
FW
AVG Firewall
Het gaat allang niet meer om honderden gezinnen die door de belastingdienst in grote financiële
problemen zijn gekomen, maar vele duizenden gezinnen.
Het blijkt thans dat de belastingdienst er al in 2013 mee begonnen is.
Lees en huiver....

NRC
‘Fiscus negeerde wet langer in toeslagenaffaire dan
staatssecretaris Snel toegaf’

AAK7dU3.img

© Foto Robin van Lonkhijsen / ANP Staatssecretaris Menno Snel van Financien begin december tijdens een debat in de Tweede Kamer over het
optreden van de Belastingdienst in de affaire rond kinderopvangtoeslagen.

De Belastingdienst heeft de wet drie jaar langer geschonden bij de controles op toeslagen voor kinderopvang
dan tot nu toe bekend was. Staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) zei eerder dat de werkwijze in 2016
was aangepast.

Maar nu blijkt uit interne verslagen van het managementteam van de afdeling
Directe Toeslagen van de Belastingdienst van de afgelopen twee jaren, die in bezit zijn van
RTL Nieuws en Trouw, dat dit niet klopt.

De Belastingdienst kwam de laatste maanden in opspraak omdat ze honderden ouders onterecht als fraudeur
had aangemerkt. Die moesten grote bedragen aan reeds ontvangen toeslagen terugbetalen.
Sommigen van hen zijn daardoor in financiële problemen geraakt. Ook kregen ouders vanaf 2013 geen
tweede kans om alsnog de juiste informatie aan te leveren, zoals wettelijk verplicht is.

Ouders behoren een aanmaning of herinnering te krijgen voordat een toeslag wordt stopgezet of opgeschort.
Staatssecretaris Snel liet de Tweede Kamer en de Nationale Ombudsman eerder weten dat de Belastingdienst
zich vanaf 2016 wel weer aan deze wettelijke regels zou hebben gehouden.

Uit de managementverslagen van de afdeling Directe Toeslagen blijkt volgens Trouw en RTL Nieuws nu dat in
ieder geval tot juli van dit jaar nog altijd onrechtmatige controleacties plaatsvonden
„voordat de burger in de gelegenheid was gesteld om te reageren”.

Pas in september zou zijn besloten een begin te maken met de invoering van de veranderingen.

Snel wacht woensdag opnieuw een zwaar spoeddebat
Kamerleden reageerden tegenover RTL Nieuws getergd op de nieuwe onthullingen.

Pieter Omtzigt (CDA) noemt het „verontrustend” indien het klopt dat er niet de waarheid is verteld.
Renske Leijten van de SP zei: „Steeds opnieuw komen er nieuwe feiten boven tafel, waarbij de vraag is of de
staatssecretaris zelf wist hoe het zit.” Wat Henk Nijboer van PvdA betreft is „de maat overvol”.

Snel wacht woensdag opnieuw een zwaar spoeddebat over de nasleep van de toeslagenaffaire en zijn
afhandeling ervan.

Een eerste groep van driehonderd gedupeerden heeft inmiddels te horen gekregen dat zij nog voor
Kerst zal worden gecompenseerd.
Duizenden, mogelijk zelfs tienduizenden ouders wachten echter nog altijd op duidelijkheid in hun zaak.

Bron

Vreselijk! Zou dit nog wel uit te zoeken zijn? En wat moeten die mensen waarvan het leven op de kop werd gezet: sommigen verkochten hun huis om onterechte vorderingen terug te betalen!
En nu gaan we weer beginnen bij de staatssecretaris. Die heeft in zijn hele leven waarschijnlijk alleen een inkomstenbelasting formulier gezien en hij ligt nu al de hele tijd zijn kletspraatje voor woensdag te oefenen.
Maar er zijn tig gewone ambtenaren, afdelingschefs en sectordirecteuren, die klakkeloos van alles ondertekend hebben, want ik verwacht niet dat het schoonmaakbedrijf dit mocht doen.
Of zouden er een paar bij zijn die het woord fraude eerst thuis geoefend hebben?

Staat de belastingdienst boven de wet? Mogen die hoge ambtenaren (aka onbenullen) straffeloos het leven van gewone burgers zo maar ruïneren?

Het is schandalig wat deze hersenloze robotten uithalen, maar wie voert er controle uit op onze falende belastingdienst? En onze fijne minister-president hult zich in stilzwijgen en kijkt (zoals altijd) lachend de andere kant op!

Wie gaat dit aanpakken, wie o wie trapt (letterlijk) nu eindelijk de verantwoordelijken nu eindelijk eens de straat op? Het is om te kotsen.

Laatst bewerkt:
Wie gaat dit aanpakken, wie o wie trapt (letterlijk) nu eindelijk de verantwoordelijken nu eindelijk eens de straat op? Het is om te kotsen.
Nou Hans, ik zou geen naam weten! Ze houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd, denk ik. En wij worden straks weer zoet gehouden met het vertrekken van de staatssecretaris, een man die het woord belasting intussen kan spellen, maar die er geen idee van heeft wat er in die dienst allemaal uitgespookt wordt. Kon mijn bezem daar maar eens lekker vegen!

Mag ik daarbij helpen Kate? Wat me nog het meest ergert is hoe deze coalitie al het geschutter en geblunder met de mantel der liefde bedekt. Geen smet op het blazoen van deze regering maar een niet schoon te wassen olievlek !

Het is echt schandalig, alleen het gewone personeel kan er niets om doen, omdat ze van het management de regeltjes en systemen opgelegd krijgen, maar het gewone personeel krijgt het volk over zich heen, en de politiek wast de handen in onschuld, of hoe je dat ook moet zeggen.

Hierboven las ik ergens : "dat ze elkaar de hand boven het hoofd houden".
Daar kijk ik toch iets anders tegenaan. Het was namelijk o.a. Pieter Omtzigt (CDA), die de hele zaak aan het rollen heeft gebracht. De minister van Financiën (Wopke Hoekstra) is óók van het CDA, dus 'mekaar de hand boven het hoofd houden"? Nee, 'k dacht 't niet.

Dat een kamerlid zijn 'eigen' minister in verlegenheid brengt is politiek gezien toch iets moedigs en wordt derhalve veelal als 'not done' beschouwd. (Ook al is de staatssecretaris (D66) de eerst verantwoordelijke.)

Niet voor niets heeft Pieter Omtzigt, samen met zijn vrouwelijke collega Renske Leijten (SP) gisteren de prijs voor de 'beste politieke prestatie van 2019' mogen ontvangen.

Laatst bewerkt:
Als we écht iemand kwijt moeten, dan zouden dat eerder de minister van defensie en Mark Rutte moeten zijn. Reden? Gelooft er nu echt een levende ziel dat een Nederlandse F16 meer dan 60 burgerslachtoffers kan maken zonder dat de minister van defensie en de premier ervan op de hoogte worden gebracht (en in het verlengde daarvan natúúrlijk het gehele kabinet). Volslagen ongeloofwaardig.
Of zouden de minister en de bevelhebber der strijdkrachten het alleen maar over de Eredivisie en de beste Pizzazaak in Den Haag hebben tijdens hun periodieke overlegjes?

Dat meneer Rutte nog gladder is dan een paling getuige ook een van zijn antwoorden : "Ik heb er geen herinnering aan". Daarmee dekt 'ie zichzelf gelijk voor 100% in als er plotsklaps een mailtje boven water zou komen (een aan hem gericht mailtje) waarin de (mogelijke) gevolgen van die aanval worden gerapporteerd. Hij kan dan met een zelfvoldane glimlach antwoorden : Ïk heb niet gelogen, ik had er alleen geen herinnering aan. Dat betekent dus niet dat hij de mail nooit zou hebben ontvangen, hij kan zich die dan alleen maar niet herinneren. Ja hoor en morgen is het in Nederland gratis tanken bij de Shell en gratis winkelen bij de Jumbo, tuurlijk...............

Laatst bewerkt:
Menno Snel heeft de handdoek in de ring gegooid, hij treedt af. He, he.

Wat wel lastig is is de vraag wie het nu dan wel op orde gaat krijgen.

Het is één grote berenput die ook nog steeds doorgaat!
En dat al vanaf 2013.

Vanochtend gezien, de volledig zwart gemaakte paperassen die de belastingdienst deels heeft geopenbaard met gegevens naar de mensen toe.
Daar kunnen de slachtoffers van deze jarenlange buiten de wet staande actie echt niks mee.

Nu zijn baas Rutte nog . . . OOK opstappen en snel !

Mark Rutte is een aalglad mens, intern zal hij mogelijk achter de vodden aanzitten, maar uiterlijk laat hij vrijwel alles door zijn ministers en staatssecretarissen regelen, zodat hij politiek gezien nauwelijks zijn vingers kan branden.

RTL Nieuws
Tiental gedupeerden toeslagenaffaire krijgt geld toch niet vóór kerst

BBXLJLH.img

© ANP De publieke tribune zat vol geëmotioneerde ouders.

Een tiental gedupeerden van de toeslagenaffaire krijgt toch niet voor Kerstmis compensatie uitbetaald.
Het kabinet had dat de Tweede Kamer beloofd, maar kan dat niet waarmaken. Van 'een of twee handen
vol' mensen heeft de Belastingdienst geen rekeningnummer, naam en/of contactgegevens.

Dat zegt minister Wopke Hoekstra (Financiën). Hoekstra zegt "alles op alles te zetten" om alle ouders die
daar recht op hebben nog voor kerst hun geld over te maken. Maar een kleine groep is "onvindbaar en dan
staan we natuurlijk ook met de handen gebonden. Daar vraag ik dan ook wel enig begrip voor."

'Logisch'

De minister van Financiën, die zich na het aftreden van verantwoordelijk staatssecretaris Menno Snel over de
Belastingdienst heeft ontfermd, vindt niet dat Snel de Kamer te veel heeft beloofd.

"Hij heeft volstrekt terecht gezegd: we gaan deze uitbetaling doen." Maar hij vindt het 'vervolgens ook logisch'
dat de fiscus daaraan niet kan voldoen als de benodigde gegevens ontbreken.

Hoekstra gaat na om hoeveel mensen het precies gaat en hij stuurt de cijfers volgende week naar de Kamer.

BRON

Lees ook onderstaande:

Een flinke som smartengeld is natuurlijk het éérste waar het kabinet aan denkt! Of zou ik me vergissen ? En die kosten dan natuurlijk weer terugvorderen (op dezelfde toon en stijl die de belastingdienst altijd gebruikt) bij alle topambtenaren daar !

Laat ze dezelfde ellende ook maar eens meemaken!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan