Darik’s Boot and Nuke

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd forumlid 98
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 9
  • Weergaven 972
V

Verwijderd forumlid 98

Gast
Je harde schijf formatteren is niet genoeg om je data definitief te verwijderen. Wil je echt zeker zijn dat niemand aan je bestanden kan, bijvoorbeeld wanneer je de schijf wegdoet of verkoopt, dan heb je een programma nodig dat je geheugen overschrijft. Het gratis programma Darik’s Boot and Nuke is een van de beste keuzes om je gegevens permanent te wissen.

Opgelet: Darik’s Boot and Nuke is enkel te gebruiken als je data op een harde schijf staat, niet bij een SSD. Bereid je er ook op voor dat je computer vele uren zal moeten draaien om het verwijderproces te voltooien.
Lees hier verder

Kun je daarmee ook een externe harde schijf volledig wissen ?

Kun je daarmee ook een externe harde schijf volledig wissen ?
Wat denk je van deze uitleg?Denk dat dit antwoord op je vraag is toch!

Wil je een specifieke drive wissen? Druk bij het beginscherm op Enter. In deze modus kan je een harde schijf aanwijzen, onderaan vind je meer informatie over hoe je door het scherm navigeert. Heb je een drive aangewezen en een methode geselecteerd, klik dan op F10 om het proces in gang te zetten.

Maar ik lees daar bovenaan

Met Darik’s Boot and Nuke kan je de harde schijf van een pc volledig wissen voordat je deze verkoopt of wegdoet.

Wat word hiermee specifiek bedoelt , "van een PC" .

Zou zeggen test het eens uit!Andere mogelijkheid is deze vragen stellen bij de website zelf.

Ik bevestig (wat laat?) wat d'anvers schrijft over DBAN: het komt voor dat een schijf (met name harde schijf) op geen enkele wijze meer te openen valt of zich laat overschrijven door Aomei of welk programma dan ook. DBAN is dan de enige mogelijkheid (duurt wel effe = uren) maar dan kan je - na toekennen van stationsletter - er weer mee verder : hetzij een kloon of kopie op zetten, of voor een ander doel

Hoi Swake, op 13 augustus 2012 vermeldde PCMWeb het volgende over het gebruik van Darik's Boot and Nuke voor een externe HD:
- 'voor het opstarten van het programma eerst de externe HD aansluiten op de USB-poort. Daarna krijgt deze schijf een letter en dat is de keus die je moet maken bij het gebruik van het programma DBAN. En dan werkt het dus ook voor je externe HD.'

2012, ach ja, het zal er wel niet op achteruit zijn gegaan, denk ik.

Hoi Kate,
Mooi speurwerk van je !Was wel al beetje beschreven, inderdaad is het zo dat die tools om harde schijven te bewerken, externe schijven moeten aan gesloten zijn, dan selecteer je die en doe je bewerking!Zo is Swake nu gerust gesteld,dat mijn info tool ook voor externe harde schijf werkt!Je moet het enkel maar weten.Nasjnarf heeft de tool met succes gebruikt!
Mvg
d'anvers

Hoi d'anvers, ja dat was even een mooi stukje speurwerk, nietwaar? Maar ik deed dat niet om Swake gerust te stellen, want ik ben er van overtuigd dat hij het zou uitvinden of het vermoedde. Maar het is altijd fijn als een ander het bevestigt.
Ik ben gaan snuffelen, omdat ik van zo'n programma wel verwacht dat de titel zodanig is dat er geen vragen over kunnen ontstaan. En ik heb heel wat af gegoogled voordat ik duidelijk vermeld zag dat ook een externe HD deze behandeling kan krijgen. Zou toch beter beschreven moeten zijn, vind ik. Die Darik toch, foutje hoor. Hij kan van mijn beschrijving nog wel wat leren!

En ik denk dat ik in dit forum ook veel meer gerustgesteld moet worden dan wie dan ook, want je mag vredig zeggen dat ik van dit alles weinig kaas gegeten heb (malle uitdrukking eigenlijk!).

Terug
Bovenaan Onderaan