Cookie keuze script voor adsense en stats

Black Tiger

PCS Lid
Eens zien of hier programmeurs zitten die wat van (Google) api's of scripting weten.

Uitleg:
Ik heb een forum en daar draaien adsense en volgens mij ook adwords reclames op.
Recent kreeg ik via de webmastertools bij het inloggen te zien dat er een bepaalde keuze gemaakt moest worden tussen niet-gepersonaliseerde advertenties en gepersonaliseerde advertenties.
Mocht ik voor de tweede keuze kiezen, dan zaten daar weer de nodige haken en ogen aan en moesten gebruikers gezien de nieuwe AVG/GPDR de mogelijkheid gegeven worden een keuze te maken welke cookies ze wel en niet wensen te ontvangen, ofwel er moet alleen gebruik gemaakt worden van niet-gepersonaliseerde advertenties. Deze keuze heb ik voorlopig gemaakt. Maar wil liever de keuze voor gebruikers.

Nu zie ik bij vele websites en ook al bij enkele forums zo'n popup scherm verschijnen bij het bezoeken en/of inloggen, waarbij men dan eenmalig moet invullen welke cookies men wel of niet wenst te accepteren. Van het vastgezette functionele, via marketing en statistieken naar nog iets anders.

De vraag is: Is er ergens een eenvoudig script hiervoor? Ik zag iets bij Google en Engels is ondertussen zowat mijn tweede taal, maar als het om programmeren en api's gaat dan ben ik verloren.
Ik kan best zo'n keuze ding ergens bij een advertentie op de hoofdpagina erbij zetten of zo (of ergens anders als dat moet), maar is dit ergens te krijgen met een beetje handleiding waar het moet komen te staan?

Hoi Black Tiger, heeft SMF überhaupt een extensie om de forumsoftware voor de AVG/GPDR wet geschikt te maken.
XenForo heeft daarvoor een update moeten ondergaan en voor phpBB is er een extensie.

Ik weet wat jij bedoeld, ik ben dat soort meldingen ook al tegengekomen, maar ben niet zeker of jij een en ander in de oude forumsoftware kan implementeren.

Wat jij bedoelt met een script: A look at the new AdSense APIs for GDPR and ePrivacy consent screens - Ctrl blog

Google: gdpr script google adsense - Google zoeken

Voor phpBB is er een extensie? Nou die heb ik niet kunnen vinden, alleen een hoop gediscussieer er over op phpBB maar geen extensie.
SMF heeft wel een extensie om de AVG en Cookie policy te accepteren, maar daar kun je niets extra's in bij bouwen zoals zo'n keuze menu voor cookies.

De eerste link wat jij laat zien is hoe de advertenties worden weergegeven, die kan ik eenvoudig aanpassen, maar die heeft dan geen keuze menu.
Daar zijn voorbeelden van onder de tweede link, maar ik kan dus niet coden en weet niet waar ik die moet zetten..

Die phpBB extensie is er wel - alleen jij hebt er niks aan.
En aangezien jouw forum met oudere SMF versie werkt - is het maar de vraag of die SMF-extensie geschikt is.

Die phpBB extensie is er wel - alleen jij hebt er niks aan.
Hoe kom je op dat idee? Ik heb je eerder verteld dat ik voor meerdere forums het technische beheer doe en twee van deze draaien op phpBB 3.2.2 dus daarvoor was ik op zoek naar zo'n extensie. En in de phpBB extensie database zie ik er geen.

Sorry, maar je staart je een beetje blind op versienummers en je hebt volgens mij iets te weinig oog voor mijn ervaring op forum gebied, mijn forum is een van de oudsten, in elk geval het oudste satelliet forum van Nederland.
Een "oudere" versie is niet per definitie slechter. Ligt er maar aan.

De 1.x is echt de oude versie van SMF, deze wordt nog steeds ondersteund zij het dat alleen nog wat die-hards deze draaien.
Het meest stabiele op dit moment is wat ik draai en dat is 2.0.x, de nieuwste is 2.0.15 op dit moment. De GPRD SMF-extensie waar ik het over heb, heb ik al lang in gebruik bij een ander SMF forum waar ik technisch beheer van doe, dus ja die werkt zeker op deze "oudere" versie.

De nieuwste versie SMF is de 2.1 versie die slechts kort uit de beta fase is en waar nog weinig mods (zo noemen ze dat bij SMF) voor te krijgen zijn. Dat kun je ook zien aan het support forum die bevat ook pas iets van 524 topics. Er worden er wel steeds meer mods aangepast voor 2.1.x.

Ik heb er voor gekozen om te wachten aangezien er veel veranderingen in zitten t.o.v. 2.0.x die me niet allemaal bevallen. Dus ik ben nog niet zeker er van of ik wel naar 2.1 wil gaan.
Was ook al aan het kijken of phpBB misschien een keuze was, maar die hebben een enorm slechte conversie support. Heb zelf verbeteringen in het script aangepast, maar de support is bijna nihil te noemen. Schijnbaar hebben weinig phpbb coders kaas gegeten van conversies.

Dank je wel, maar dat is nog een Release Candidate, daar werk ik niet mee, alleen met stabiele goedgekeurde versies.
Daarnaast heeft deze nog een vervelend issue.
"This extension has been found to be incompatible with Tapatalk "
Dus kan hem helaas maar op 1 van de 2 forums gebruiken, echter eerst even afwachten tot ie stable is.

Ben net even aan het denken, misschien kan ik toch iets met die eerste link v.w.b. de cookies. Als ik daarin de gebruiker de keuze geef om ofwel te accepteren ofwel te vertrekken. Dan zou het kunnen.
Nadeel is dat dit bij mijn weten niet aan de AVG voldoet, de gebruiker moet gebruik kunnen maken zonder dwang, dus andere oplossingen zijn welkom.

@Black Tiger, Ik zag dat ja tot nu toe GDPR tot twee keer toe verkeerd hebt gespeld. Kan dat de rede zijn dat je de extensie niet kan vinden?

General Data Protection Regulation. Dat is ook de enige manier hoe ik de volgorde van de letters kan onthouden, door de naam zelf.

Nee dat is de oorzaak niet. Zie 2 berichten terug, de extensie is een RC en staat daarom nog niet in de extensie database. Dat is de reden dat ik hem nog niet kon vinden.
Op het forum stond zoveel dat ik niet alles bekeken heb, heeft ie misschien wel tussen gestaan maar ook dan negeer ik dat als het een RC is.

Niet gezien
maar meer ext ga je er niet van vinden, je kan wel een script aanmaken maar ze kunnen daar geen akkoord op aan geven
je kan wel een ext plaatsen dat ze hun account kunnen verwijderen

Is niet erg, kan gebeuren.

Dat api script in een van de links van Abraham is eventueel wel bruikbaar om aan de voorwaarden te voldoen.

V.w.b. de extensie voor de phpbb forums, wacht ik gewoon even af totdat het goedgekeurd is en geen RC meer is. Volgens mij zullen ze hobbyforums toch niet zo heel snel gaan aanpakken.

nee volgens ik vernomen heb gaat dit enkel voor sites van bedrijven,onlinewinkels,bankieren,maar dat dit geld voor gewone site daar heb ik het denken naar?
tenzij je reklame staan hebt van andere sites, waar je word doorverwezen via een doorlinking is dat ook nodig.
maar een site als deze of de mijne daar worden geen gegevens doorgestuurd naar derden, want die gegevens zijn al veilig opgeslagen op de server

nee volgens ik vernomen heb gaat dit enkel voor sites van bedrijven,onlinewinkels,bankieren,
Ligt er aan waar we het over hebben. Als we het over AVG hebben is dat een verkeerde gedachte die velen hebben. De AVG is van toepassing op -elke- site waarbij persoonlijke gegevens (om welke reden dan ook) worden opgeslagen, dus ook forums en hobby sites.

want die gegevens zijn al veilig opgeslagen op de server
En dus moet jouw forum ook aan de AVG voldoen en dat doet het zo te zien nog niet.

Als je reclame hebt staan moet er nog wat bij komen ja. En dan zijn er nog richtlijnen van Google Adsense waar je aan moet voldoen zodat dit ook weer in orde is. Het is 1 groot gepuzzel allemaal.

Indien er gegevens doorgestuurd worden naar derden, dan moet er zelfs sprake zijn van een dataverwerkings overeenkomst met die derden. Vandaar ook dat Google Adsense daar nu allerlei regeltjes vor heeft.

Mijn site doet aan alle verreisten registreer je maar eens black tiger dan ga je zien dat je bij de registratie pagina de privacy moet goed keuren, doe je dat niet word je verzoek geweigerd
en eveneens als je geregistreert bent zal je eerst de privacy tekst moeten lezen en die als akkoord aanvinken dan pas kan je de forum gebruiken
dus mij site staat tiptop in orde
klik op de link allerleidieren

Ik kwam juist tot deze conclusie omdat ik dat gedaan had, niet helemaal geregistreerd maar wel op Registreren geklikt. Daar zie ik niets over privacy, ook niet nadat ik aldaar op akkoord geklikt heb waar je de gegevens moet invullen.
Als het pas daarna komt dan is het te laat. Ik had het overigens over het PeppersRusforum, dat is de eerste link in je signoff dus daar had ik naar gekeken.

Het andere forum ziet er inderdaad wel redelijk goed uit, zei het dat de GPDR in het Nederlands AVG heet, maar da's niet erg.
Echter ik zag niet zo snel de mogelijkheid vermeld dat een gebruiker het recht had tot verwijdering van het account en hoe het forum omgaat met al dan niet verwijderen van gewoon geplaatste berichten.
Die moeten namelijk ook op verzoek bij account verwijdering verwijderd worden, tenzij het forum zich beroept op bepaalde journalistieke artikelen maar die zie ik niet vermeld staan.

Ik wacht met smart op de NL uitzonderingsclausule die in de maak is, zodat die ongein voor hobbysites allemaal niet meer zo deftig hoeft.

na je registratie en je meld je aan krijg je de volledige privacy beleid te zien en daar krijg je 2 mogelijkheden ik ga akkoord of ik ga niet akkoord
als je kiest voor niet akkoord kom je in de groep te staan van no rights en kan je helemaal niets doen op de forum en staan je gegevens ook niet zichtbaar zelfs niet voor de beheerders, ga je wel akkoord dan kan je de hele forum gebruiken en dan kunnen enkel de beheerders u ip en mail bekjken,de gewone leden niet en in je gebruikerspaneel kan je alles aanpassen en opvragen wat je gegevens precies zijn.
dus mijn site staat top
die andere pepperusforum die beheerder doet dat niet omdat hij denkt dat dit enkel voor bedrijven en zo zijn?

Terug
Bovenaan Onderaan