Controle PC op malware

• Onderwerp starter Onderwerp starter Saltadoom
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 43
  • Weergaven 2323

Saltadoom

PCS Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Waarderingsscore
36
Punten
28
OS
Windows 10 Home (19042.630)
AV
Eset 14.0.22.0
FW
Eset 14.0.22.0
Hoi Abraham,

Het is een indruk, systeem lijkt trager te werken. Zou het mogelijk zijn even een check te doen van mijn PC? Misschien kunt u mij begeleiden in hoe gehandeld moet worden? Dank bij voorbaat.

Oei zal de files die u nodig hebt van zodra uitgevoerd posten, niet op de les gelet.

Mvg,

@Saltadoom - jij gebruikt een VPN, is dat de gratis of betaalde versie?
Is Eset inderdaad de antivirussoftware die jij gebruikt?

Je hebt onnoemelijk veel programa's in jouw computer, 8 GB werkgeheugen is daarvoor feitelijk te weinig.
Ik adviseer je naar minimaal 16 GB werkgeheugen te upgraden.

Heb jij zelf Groepsbeleidinstellingen veranderd?

Beste,

Ik gebruik inderdaad een betaalde vpn --> PIA.
Eset is effectief het gebruikte antivirusprogramma die jaarlijks verlengd wordt.

Kunt u mij uitsluitsel geven welk type werkgeheugen in de PC passen?

Qua Groesbeleidsinstellingen herinner ik mij dat niet meer, waar kan dat aan gepast worden indien nodig?

En hoe staat het met eventuele malware of ben ik er vrij van?

Mvg,

Hoi, jouw Windows 11 bevat op het eerste gezicht geen malware,
maar er zijn veel achterblijfsels van voorheen gebruikte antivirusprogramma's aanwezig.
Wat het werkgeheugen betreft, daarin heb ik mij vergist, er zit al 16 GB in die computer van jou.

Waarschuwing: onderstaande bewerking is enkel voor deze computer bedoeld,
het toepassen hiervan in een andere computer zal tot schade in Windows leiden.

We gaan
51a5c8edc4692-icon1337952077.png

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) opnieuw gebruiken.

Download de bijgevoegde Fixlist.txt naar de dezelfde locatie
of verplaats Fixlist.txt naar waar ook FRST.exe aanwezig is.​

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) met de fixlist.txt gebruiken
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: via rechtsklik op
    577bf0efb8088-FRST.png
    FRST.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Als het programma wordt gestart, klik dan op Ja in de popup.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand - Fixlog.txt - in dezelfde locatie aangemaakt van waaruit FRST.exe is gestart.
  • Voeg Fixlog.txt als bijlage toe aan jouw volgende bericht.

Hoi Abraham54,

Lijkt geslaagd. Hier de log tekst. Van harte bedankt. Moet er verder nog iets gedaan worden?

Mvg,

Dag Abraham,

Hier is de file. Is waarschijnlijk niet gelukt zoals blijkt uit de tijdsmelding. De scan was veel uren actief, zie dit niet weer in de log. Zal het wel van u horen wat verder kan gedaan worden. Bedankt in elk gevel.

Mvg,

De online scanner mist een belangrijke dll: esets_apiW
Daarom is de scan mislukt.
De scan duurt inderdaad lang, omdat jij behoorlijk wat opslagcappaciteit in jouw computer hebt zitten.

We gaan wat anders doen, neemt niet veel tijd in beslag.

Stap •1•
ownload het
51e281a62c183-Junkware_Removal_Tool_icon_Canned_1351185104.png.jpg
Junkware Removal Tool

Ga daarvoor naar

en klik daar op de linker groene downloadknop.

Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden of anders naar het bureaublad verplaatsen!

Opmerkingen:

• Alle openstaande programma's en webpagina's dienen afgesloten te zijn.
  • Het is raadzaam de actieve beveiligingssoftware te de-activeren, zodat mogelijke conflicten met JRT.exe uitgsloten worden.:
  • Hier en hier vindt je gegevens hoe antivirusprogramma's en spywarescanners te deaktiveren.
  • Dat tijdens de scan van JRT.exe tijdelijk de snelkoppelingen verdwijnen van het bureaublad, is normaal.

Junkware Removal Tool by Thisisu opstarten:

• Windows 7, Windows 8, Windows 10 en Windows 11: via rechtsklik op JRT.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • JRT.exe zal daarna Windows gaan scannen.
  • Deze scan kan afhankelijk van de systeemspecificaties soms vrij lang duren, wees dus geduldig.
  • Dat tijdens de scan van JRT.exe tijdelijk de snelkoppelingen verdwijnen van het bureaublad, is normaal.

• Indien de scan voltooid is, zal een logje (JRT.txt) op het bureaublad opgeslagen worden en automatisch openen.
  • Voeg dit log toe in jouw volgende bericht.

Stap •2•
Download
536cf876403ee-AdwCleaner_Icon.png
AdwCleaner by Malwarebytes naar het bureaublad.

Klik met de rechtermuisknop op AdwCleaner en kies voor de optie
RunAsAdmin.jpg
Als administrator uitvoeren.
  • Klik vervolgens op de knop Scan nu.
  • Wanneer de scan gereed is en geen items zijn gevonden klikt je op Sla standaardreparatie over zijn er wel items gevonden klik op Quarantaine.
  • Staat de knop Next er dan is "Preinstalled Software" gevonden dat hoef je niet aan te vinken.
  • Klik vervolgens in het informatiescherm op Doorgaan.
  • Nadat de computer opnieuw is opgestart wordt AdwCleaner automatisch geopend, klik op Logbestand bekijken.
  • Plaats dit logbestand als bijlage in het volgende bericht.
  • (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\AdwCleaner\Logs\AdwCleaner[C00].txt.)

N.B. je kan beide logs in je volgende antwoord bivoegen.

Dag Abraham54,

Hier zijn de logjes dan. Wat JRT betreft, heeft niet lang geduurd. Bedankt.

Mvg,

Hoi,

De PC functioneert weer heel goed. Uiteraard zou de snelheid nog verbetert kunnen worden, maar dan zou een grote opkuis moeten gedaan worden. Als er progjes voor beschikbaar zijn laat iets horen, of is het een keuze die ik zelf moeten maken qua opkuisen?
Hoe kunnen FRST64 en de andere gebruikte progjes op een juiste manier verwijderd worden?
Bedankt Abraham54 en nog een prettige dag verder.

NB: Was er nu feitelijk een reële gevaarlijke besmetting?

Mvg,

Ziet er uitstekend uit 99% Goed, temperatuur 33 °C.

En hoe Frst64.exe correct verwijderen?

Mvg,

Jouw SSD gaat nog lang mee, hou CrystalDisk aan boord, tegen de tijd dat de gezondheidstoestand naar 30 is gegaan, moet je aan vervangin gaan denken.

Om FRST te verwijderen, kan je onderstaande handeling gebruiken:
  • Klik met de rechtermuisknop op
    577bf0efb8088-FRST.png
    FRST / FRST64 en selecteer Naam wijzigen.
  • Hernoem het bestand naar Uninstall.exe en druk op Enter op je toetsenbord.
  • Dubbelklik op Uninstall.exe. Sta toe dat de computer opnieuw zal opstarten. FRST wordt vervolgens geheel verwijderd.

Enige tips:

Hallo Abraham54,

Dank je wel. Ga zo vlug mogelijk aan de slag om de suggesties toe te passen.

Mvg,

Prima, laat maar weten in hoeverre jouw Windows erbij baat heeft.

En nog een tip, moet Acronis altijd standbij zijn of enkel dan gebruikt te worden als jij het tool opstart.
Ik denk dat jouw Windows blij zal zijn, als dat tool niet meer op de achtergrond meedraait.

Acronis gebuikt heel veel systeembronnen. Bovendien word er elk jaar veel overbodige functionaliteit bijgevoegd waardoor de systeembelasting nog zwaarder word.
Dat is ook de reden waarom ik 2 jaar geleden overgeschakeld ben naar Aomei en EaseUS, beide hebben een pak minder systeembelasting.

Hoi,

Bedankt, Acronis momenteel uitgeschakeld. Indien het goed is via MSCONFIG.

Onder dit punt een probleem:
Nu volgt nog een belangrijke opdracht voor Apparaatbeheer om de Large SystemCache instelingen in het register te activeren!
Ga naar Configuratiescherm > Apparaatbebeer

Bij twee van de harde schijven kan dit niet gedaan worden omdat er iets anders staat, zie bijlage.

Nu nog de laatste twee punten toepassen en laat iets weten qua snelheid.

Vraag: Blijven de aangebachte wijzigingen actueel wanneer er een upgrade wordt uitgevoerd?

Mvg,

Via Apparaatbeheer, indien de schijven inwendig zijn, zowel voor de SSD als de overige harddisks
schijfcaches standaard aanzetten.

Aconis uitzetten:
via Taakbeheer > tab Opstarten!
Klik op de Acronis meldingen aldaar en dan op Uitschakelen rechtsonder in dat scherm.

Start vervolgens de PC opnieuw op.

Terug
Bovenaan Onderaan