Computergeschiedenis

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 16
  • Weergaven 1569

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.048
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
A full tour of the original IBM Personal Computer, model 5150 "Revision A" from 1981, showing the hardware
and software, and some games that can run on it.

Leuk detail in computergeschiedenis:
De eerste computer (de Pascaline) werd in 1642 uitgevonden.

IBM is uiteraard wel het merk waardoor de PC groot is geworden.

De eerste computer (de Pascaline) werd in 1642 uitgevonden.
Leuk hoor lijkt me wel op dit
59c1844488743-oude-rekenmachine-12101105.jpg

En als je graag van oude toestellen houd lees dan op deze pagina
Heb begod in mijn jonge jaren veel van deze oude knarren hersteld!
Mvg
d'anvers

Mijn moeder ging er altijd prat op dat ze in de jaren '20 met een computer had gewerkt! Wij zeiden daar niet veel op: we zagen het niet voor ons. Die machine heette Hollerith of zo iets. Weet een van jullie wat dat voor een ding was?

59c26bed33623-slide_13.jpg

Een ponskaartensysteem.​

Een ponskaartensysteem.​
Ja, zo noemde zij het: ponskaarten waar ze iets mee deed en ze was de enige die het kon volgens haar. Ze werkte trouwens bij uitgeverij Querido en daar is Bart nu uitgever. Hoe bestaat het!

Dank je wel, Swake!!! Nee, ik heb ze niet gekend. Maar mijn moeder is in 1904 geboren, en eind jaren '20 getrouwd. En in die tijd moest je bij trouwen je baan opzeggen. Ik ben in 1940 geboren en ik heb pas over dat ding en die kaarten horen praten, toen ik zelf al getrouwd was. Het bleef voor ons een geheim.

Laatst bewerkt:

Een ponskaartensysteem.​
Dank je wel!!! Ze vertelde er weinig over en wij begrepen het dus niet. Ik ga al die links van Swake en van jou morgen opzoeken en downloaden. Stukje ongeweten en onbegrepen nostalgie!

Laatst bewerkt:
Echt heel lang zijn die nog niet uit omloop . Niet de bedoeling om reclame te maken , maar Colruyt een Belgische warenhuisketen heb ik die nog weten gebruiken , terwijl andere warenhuizen al modernere kassa's hadden, niet de scanning maar waar de kassierster nog de klassieke kassa gebruikte .
Bij colruyt moest je als je een product nam er ook de ponskaart uit het bakje nemen . Je ponskaarten werden dan in zo een machine gestoken om je rekening en kasticket te maken .
Colruyt - Wikipedia
Als ik kind was herinner ik me nog heel goed dat er iemand van de elektriciteitsmaatschappij de meterstand kwam opnemen ook altijd ponskaarten bij zich had .
En toen kwam men de meteropname niet meer doen, en moest je zelf de meterstand doorgeven en werd de electriciteit duurder .

Ik kan me niet herinneren dat er vroeger bij ons iemand kwam die de meterstand op nam. Nou is dat opnemen bedoeld om te kijken wat je moet betalen. En wij betaalden onze elektriciteit met muntjes! Die moest je kopen en je gooide een muntje in de meter. En hup, er was licht. Muntje op? Geen licht!
En zo ging dat eigenlijk goed. Maar ik weet niet of die dingen duur waren en je moest ze wel in voorraad hebben, anders zat je zonder stroom.

En Swake, wat zat jij nog laat achter je computer! Ik lig dan lekker te slapen, hoor!

Laatst bewerkt:
Het is niet te geloven! Ik heb een map Jeugd en daarin heb ik van alles verzameld over mijn oude buurt in Amsterdam: oude foto's via het gemeente archief van Amsterdam, nieuwe foto's van nu, knipsels, en nu dus dit alles over die machine, de ponskaarten en dus ook de muntjes! Dat jullie dat allemaal kunnen vinden, chapeau! Ik vind het heel erg leuk!

In mijn gemeente is een kringloopwinkel . Alles wat nog bruikbaar is mag je er binnenbrengen maar je krijgt er niets voor . Alles word aan een prijsje verkocht . Soms zie ik er dingen staan die ik mijn grootouders nog zien gebruiken heb , en mij dan afvraag , wie had dit thuis nog staan .

Terug
Bovenaan Onderaan