Commodore 64

• Onderwerp starterVerwijderd forumlid 74
  • Startdatum
  • Reacties 31
  • Weergaven 5.448
V

Verwijderd forumlid 74

Guest
De commodore 64 was mijn allereerste home computertje die je kon aansluiten op een televisie , en de data werd opgeslagen op een recordertje en muziekcassettes kon voor gebruiken .Ik had wel al gelezen en gehoord over computer maar kende er toen niets van , en ging dan in de bibliotheek boeken uitlenen over de commodore 64 Later heb ik mij een floppy drive aangeschaft om de data op te slaan . Op zo een homecomputertje heb ik zelf leren compileren in basic .

Commodore_64_with_the_external_power_supply_and_Commodore_1530_%28C2N%29_Datasette.jpg

s-l225.jpg

Ik ben lekker laat met dit topic ontdekken.

Maar goed, ik vind ze best wel vet. Heb er eigenlijk altijd al wel eentje willen hebben. xD
Het liefst ook nog met zo'n oude monitor erbij uit die tijd.

Ik zal het eens opzoeken . Er bestaan nog commodore 64 clubs waar ze zelfs nog gebruikt worden .
Ik heb er leren op compileren in basic . Als je wiskundig aangelegd bent en goed logisch kan denken is Basic een makkie .

Ik ken BASIC, het was mijn eerste programmeertaal, beetje saai maar is soms wel handig. Ik heb wel eens BASIC op FreeDOS gebruikt en ik ga Visual Basic waarschijnlijk gebruiken voor een mockup van de BirdOS GUI. Hiermee kan je dan makkelijk zien of het bruikbaar/praktisch is in het echte systeem terwijl je het kan testen op Windows.

:) Waar ik over spreek is 35 jaar geleden . Dat jij het nu saai vind kan ik best geloven .

Btw, die emoji komt niet overeen met dat wat ik getypt heb.

wat ik typte was dubbelepunt-p
wat eruit komt was puntkomma-p

Just sayin'

Zelf heb ik nooit een Commodore gehad, wel een MSX.
Deze heb ik ooit eens 2e hands gekocht, inclusief een cassette recorder voor de bandjes met spellen.
Later heb ik een aantal cassettes over gezet op minidisc en een portable minidisc (de Sony MZ-E20) als cassetterecorder gebruikt :)

Op youtube kwam ik het model tegen die ik heb gehad:

Lol, dit topic is weer tot leven gebracht. xD

Zelf heb ik nooit een Commodore gehad, wel een MSX.
Deze heb ik ooit eens 2e hands gekocht, inclusief een cassette recorder voor de bandjes met spellen.
Later heb ik een aantal cassettes over gezet op minidisc en een portable minidisc (de Sony MZ-E20) als cassetterecorder gebruikt :)

Op youtube kwam ik het model tegen die ik heb gehad:

Weet je toevallig nog het merk van de MSX? Ben ik wel benieuwd naar.

zelf heb ik een zx spectrum 128 k gehad in die tijd..... was erg leuk en erop programmeren ging ook enorm goed....Bekijk bijlage 352Bekijk bijlage 352

Hij ziet er klein uit, was 'ie dat ook? In verhouding met anderen in die tijd. xD

Lol, dit topic is weer tot leven gebracht. xD

Weet je toevallig nog het merk van de MSX? Ben ik wel benieuwd naar.

Hij ziet er klein uit, was 'ie dat ook? In verhouding met anderen in die tijd. xD

Het was niet zo groot het was een keyboard mety koeling aan de zijkant, hij was platter dan een commodore 64, en om het voledig te zeggen het was een sinclair ZX spectrum 128 pas veel later kwam de MSX de spectrum was de tegenhanger van Commodore64 beiden leuk en beiden werkten met cassettebandjes.... je had ook de ZX spectrum 48k maar die was kleiner..... en ik dacht dat Sony met de MSX kwam

Hiervan vind ik niets terug , cartridges met spelletjes voor de commodore 64 .
Zoals dit , je kon die acteraan inpluggen

cartridge-compact-kit-nerd-makeup-legend-preorder-cosmetics-3_grande.png

Van die machine heb ik ooit in Amsterdam een demonstratie gezien.
Alleen het prijskaartje dat er aan hing was niet leuk!

Ik had 'm dan ook tweedehands gekocht. Net ervoor had ik Commodore 64 gekocht (ook tweedehands) met veel programma's (lees: floppy's) erbij en zo'n rood blokje om achteraan in te pluggen, dit om de snelheid te verdubbelen. Maar, handig zijnde, steek ik achteraan de voeding in de stekker van keyboard en weg was ie, doorgebrand. Vanuit Commodore vond ik dit niet zo handig, twee pluggen (keyboard en voeding) die in mekaars stekkers passen! Les geleerd!

Het is dat rood blokje dat ik bedoel in #16 . Zo had ik 2 of 3 blokjes met een spelletje .
Zelf niet gehad , maar een collega van mij toen die had ook een plotter .

maxresdefault.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan