• Welkom
    PiepComp Support is een modern en gezellig forum; ons devies is snelheid en geen reclame!

De regering heeft vanwege het “coronavirus” werknemers aangeraden om thuiswerker te worden, wij bieden derhalve een "computer APK" aan.

Wordt ook lid! Computer APK

Discussie CentOS

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.326
Reaction score
2.860
Punten
113
Leeftijd
66
Ik heb eind deze maand een vrijwel nieuwe Dell Precision M6800, met een Extreme i7 vierde generatie.

Het plan is dan naast Windows CentOS te gaan installeren.
En het leuke is nu dat Dell voor die machine ook RedHat Linux drivers heeft; omdat CentOS daarvan een gratis alternatief is,
moeten de betreffende drivers te gebruiken zijn.

Black Tiger

Senior
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
3.057
Reaction score
485
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Dat klopt. Maar denk er wel aan dat Centos t.o.v. bijv. Debian en Ubuntu achter loopt. Centos is bedoeld als rete stabiele versie en draait op de meeste hosting servers in de wereld als operating system.
Feitelijk werkt het zo.
Fedora is een development versie van Redhat door community onderhouden, worden ook veel nieuwe drivers in getest. Wil je dus altijd het nieuwste hebben moet je voor Fedora kiezen.
RedHat is het betaalde enterprise operating system, die de goede dingen van Fedora overneemt en verbetert, naast de ontwikkeling die ze zelf doen in Fedora en RH.
Centos is eigenlijk een Redhat Enterprise versie die door Redhat is vrijgegeven aan hun community, die hem dan nog verbeteren c.q. aanpassen waar nodig.

Beetje eenvoudig uitgelegd. Maar Fedora heeft dus altijd het eerst de nieuwste drivers en kernels, Centos het laatst. Maar Centos is dus wel heel erg stabiel.

Nadeel van Centos t.o.v. Debian en Debian-based systemen (zoals Ubuntu) is dat je van Centos niet eenvoudig even een main versie upgrade bijv. van 7 naar 8 kunt doen. Dat is iets wat bij Debian wel kan, alhoewel dat bij hosting servers niet altijd gedaan wordt omdat niet altijd de geinstalleerde controlepanelen (cPanel, Plesk, Directadmin etc.) daar goed mee overweg kunnen en je wilt niet dat een live server plat gaat.
Maar er zijn wel die deskundig zijn en dat wel doen maar dan ook weten hoe ze problemen moeten opvangen en evt. tijd hebben om de panelen opnieuw te installeren.

Of je Centos leuk gaat vinden op de PC is dus de vraag.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.326
Reaction score
2.860
Punten
113
Leeftijd
66
Ik weet dat CentOS in de eerste plaats serversoftware is, maar is aanpasbar voor een rotsvaste desktop ervaring en daar ga ik voor.
Ik heb geen zin in een snelle versie update, bovendien draaien zowel Ubuntu en Mint tegenwoordig behoorlijk processor intensief heb ik gemerkt.
Ook dat wil weten of CentOS het beter doet.

Black Tiger

Senior
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
3.057
Reaction score
485
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Het is niet perse in de eerste plaats server software, het wordt gewoon daar het meest gebruikt omdat het zo rotsvast is. Het is zeker ook zeer goed op een Desktop te gebruiken.
Maar het nadeel is dat sommige spiksplinternieuwe randapparatuur niet altijd meteen ondersteund wordt (schijnt het).
V.w.b. cpu intensiviteit ben ik eens benieuwd naar je ervaringen straks.

Het zal sowieso met desktop zwaarder zijn dan zonder GUI zoals wij op de servers gebruiken. Welke GUI wil je gaan gebruiken er op? Gnome, KDE, XFCE, Mate of iets anders?

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.326
Reaction score
2.860
Punten
113
Leeftijd
66
CentOS is GTK3, dus Cinnamon is ook één van de opties.

gouwepeer

Heeft veel posts
Team lid
Lid geworden
4 okt 2016
Reacties
1.295
Reaction score
247
Punten
63
Leeftijd
44
Website
www.gouwepeer.nl
Maar denk er wel aan dat Centos t.o.v. bijv. Debian en Ubuntu achter loopt.
Ik meende dat Debian Stable op dat punt vergelijkbaar is met CentOS en dat juist Ubuntu en alle afgeleiden min of meer vergelijkbaar zijn met Fedora. Fedora is goed veilig te gebruiken op de desktop, maar er kan nog wel een bug in zitten. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor Ubuntu.
RedHat is feitelijk ook gewoon gratis*, maar omdat het een Enterprise versie betreft neem je daar een abonnement voor ondersteuning bij af.
Bij Suse Linux Enterprise (waarvan de gratis OpenSuse variant beschikbaar is).

* om RedHad gratis te kunnen downloaden moet je wel RedHat partner of developer zijn (waar iedereen zich wel voor aan kan melden, maar niet iedereen voor in aanmerking zal komen).

Black Tiger

Senior
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
3.057
Reaction score
485
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Ik meende dat Debian Stable op dat punt vergelijkbaar is met CentOS
Dat klopt. Debian Stable is inderdaad vergelijkbaar, maar bijv. met de Openssl liepen ze al weer wat voor op Centos dus liggen ze iets verder en ben nog wel eens iets tegen gekomen, vandaar dat ik aangaf dat Centos iets achterloopt op Debian.

RedHat is feitelijk ook gewoon gratis*, maar omdat het een Enterprise versie betreft neem je daar een abonnement voor ondersteuning bij af.
Nou nee, als iets gekoppeld wordt aan een verplicht abonnement kun je niet zeggen dat het feitelijk gratis is. Het is gewoon een andere naam voor een licentie want anders was er geen "self-support" abonnement en je moet het ook nog jaarlijks betalen. Dat is echt geen vorm van gratis. De link waar je naar verwijst is ook van iets oudere versies. Die kun je ook niet zomaar upgraden, heb je ook een dev account voor nodig.
De source code is wel gratis en daar is Centos van gebouwd.

* om RedHad gratis te kunnen downloaden moet je wel RedHat partner of developer zijn (waar iedereen zich wel voor aan kan melden, maar niet iedereen voor in aanmerking zal komen).
Ja dat is dus ook een probleem. Dus in de basis kun je gewoon zeggen dat niet gratis is. Deze is uitsluitend bedoeld voor ontwikkelaars en in elk geval zeer zeker niet voor productie omgevingen en eigenlijk ook niet bedoeld voor gewoon thuisgebruik.

Bovenaan Onderaan