CentOS 7

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 30
  • Weergaven 2324

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.050
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Ik ben na het lezen van veel tuts - het bekijken van veel video's op YouTube bezig met CentOS 7.

Velen zeggen en schrijven dat CentOS een RedHAt server kloon is en niet als desktop te gebruiken is.
Echter, velen doen dat wel.

Ik heb ook een tut op CentOS zelf gevonden hoe van Gnome 3 naar Cinnamon te gaan.
Ga ik allemaal uitproberen.

Momenteel wordt CentOS met Gnome 3 geïnstalleerd waarbij ik nu er voor het eerst voor gezorgd heb, dat het bestandssysteem EXT4 gebruikt wordt.
Waarom mijn keuze voor CentOS?
Het besturingssysteem is rots stabiel en wordt minimaal vijf jaar ondersteund - dus niet elk half jaar of iets langer weer een grote update.
Niks van dat.

Zo is ook Firefox de LTS versie (momenteel is dat Firefox 52).

Wordt vervolgd.

Velen zeggen en schrijven dat CentOS een RedHAt server kloon is en niet als desktop te gebruiken is.

Tot een paar jaar geleden was dat zo hoor , daarom dat ik er geen verdere intresse meer in getoond had .
Maar ik heb gelezen dat CentOS niet 5 jaar , maar 7 jaar ondersteund word .

Ondersteuning van zelfs 10 jaar is mogelijk.
Afijn - ik had niet in de gaten dat ik bij het ingeven Capslock had geactiveerd, dus bij het uiteindelijke inloggen zag al ik al dat het verkeerd zat.

Maar ja - iedere keer weer wordt het installeren op de juiste wijze makkelijker.

Om de een of andere onbekende reden is het onmogelijk om Cent OS in mijn T530 met Gnome 3 op te starten.
Na inloggen blijft er een gemeleerd grijsmetaalachtig beeldscherm staan.

Nu een installatie met KDE gedaan en geen enkel probleem - de KDE desktop ontplooit meteen na inloggen.

Eerste ervaringen op zich positief.
Snel opstartend via SSD en EXT4 bestandssysteem.

Programma's starten ook snel op.
De letter weergave op RGB ingesteld en maximale weergave.
En toch zien websites er iets anders uit dan bijv. met Mint en Firefox.

Maar vooral het gegeven dat Firefox 52 waarschijnlijk niet goed overweg met de nieuwe extensies zorgt ervoor dat internetten met flinke vertragingen plaatsvind, dat is niet leuk.

Ik ga CentOS ook eens installeren op mijn Linux Desktop , maar daar zit nog een klassieke mechanische HD in . Ik zal mijn bevindingen laten weten .

Ik ga nu OpenSuse uitproberen!

Och heren, wat hebben jullie het toch druk met al de aparte dingen! Ik moet zeggen dat het me aan de ene kant erg leuk lijkt, maar ik weet ook dat ik er niet aan durf te beginnen: alles doet het nu lekker, de programma's die ik heb zijn precies wat ik me wens, en voordat ik alles zou begrijpen, zit ik achter een pot geraniums in een verzorgingshuis (met mijn laptop op schoot!).
Maar ik wens jullie succes met al dat geknutsel en daar hoort het gezegde van mijn moeder bij als ik iets nieuws ging ondernemen: 'eerst denken, dan doen!'.:)

CentOS is inderdaad nagenoeg exact hetzelfde als RedHat. Het grootste verschil is dat RedHat Enterprise in combinatie met betaalde support wordt verkocht en CentOS zijn ondersteuning via fora loopt. Bij RedHat betaal je dus niet voor het besturingssysteem zelf. De betaalde support is voornamelijk interessant voor bedrijven.
Fedora Core is een soort testversie van RedHat/CentOS met steeds de nieuwste software (vergelijkbaar met Ubuntu en Mint als test voor Debian Stable).
OpenSuse is op die manier ook weer een gratis versie van Suse Enterprise waarbij ook weer voor de support wordt betaald.
Wat ook interessant is is de Tumbleweed versie van Suse, welke een zogenaamde "rolling release" is. Hiermee heb je altijd een up-to-date versie. Met Suse- Leap mag je na het verlopen van de huidige versie weer een nieuwe versie installeren. Verder schijnt YaST ook heel mooi te werken.

Je hoeft niet meteen de Leap versie te installeren - dat kan ook op het einde van de driejarige support!

Mijn Lenovo T530 schijnt iets tegen Gnome 3 te hebben.
Om in te loggen: Gebruikersnaam is geen probleem, dan komt het wachtwoord en kan ik gewoon niks ingeven!

Ik ga CentOS ook eens installeren op mijn Linux Desktop , maar daar zit nog een klassieke mechanische HD in . Ik zal mijn bevindingen laten weten .
Hoi wat zijn je bevindingen ?
Volg dit topic al tijdje ,lijkt niet zo simpel!Zelf ook totaal geen ondervinding met CentOS!
Maar wil het ook wel eens testen,dan had ik graag wat meer info hoe installatie te doen...als het mogelijk is?
Mvg
d'anvers

Vandaag pas de tijd gehad om CentOS7 Gnome Desktop te installeren .
Wat me enorm verbaasd . Ik heb die geïnstalleerd op nog een klassieke mechanische harde schijf (SATA) , en start zeer opvallend veel sneller op dan Ubuntu en Linux mint .
Ik had wel eerst het verkeerde ISO bestand (4,8 GB) gedownload en de installatie hiermee niet wou lukken .
Na wat verder zoeken uiteindelijk toch gevonden .
CentOS Mirror

Om in te loggen: Gebruikersnaam is geen probleem, dan komt het wachtwoord en kan ik gewoon niks ingeven!

Na het opstarten krijg je jouw gebruikersnaam te zien waar je moet op klikken en dan verschijnt de invoerbalk voor je wachtwoord , als je een wachtwoord ingevoerd hebt voor je gebruikersnaam . Bij jou verscheen die niet ?

Is mij ook gelukt in VMware Pro.
Op eerste zicht is niet veel speciaal aan!
Mvg
d'anvers

Het grote voordeel is (mits dit niet is veranderd) dat CentOS/RedHat/Fedora de .rpm extentie als standaard hebben (net als .deb bij Debian/Ubuntu/Mint).
In het verleden waren er relatief veel .rpm paketten beschikbaar, terwijl voor andere Linux-varianten de tar.gz versies gebruikt moesten worden.
Nu zijn er uiteraard heel veel .deb paketten beschikbaar, dus heb ik geen idee hoe de verhouding .rpm/.deb op dit moment is.

De Adobe Flash installer en mp3 support ken ik nog van Fedora Core 2 (ruim voor de tijd van CentOS).

Heb Cent OS 7 naar de prullenbak verwezen!
Minpunten waren voor mij ,Firefox 52...Libre Office versie 5 en dan nog in het engels!
Wou dan YUM(pakket manager)installeren,lukte niet!Geef dit OS 3/10!
Geef mij dan maar Manjaro xcfe of de gnome.Moet je ook wel zelf FF en Libre Office in NL zetten,maar dat lukt dan met OCTOPI.
Mvg
d'anvers

Had je CentOS soms in de Engelse taal geïnstalleerd.
In mijn toenmalig CentOs was LibreOffice netjes Nederlands.

Terug
Bovenaan Onderaan