• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Windows 7 C:/-schijfpartitie loopt ineens erg vol

Roxmarie

Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Waarderingsscore
380
Punten
63
Volgens mij heb je het er netjes uit ziet @theplayer bij mij is het zo, wel een schone installatie geweest, op deze pc, heeft nooit windows 7 gestaan.c schijf.png

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Goedenavond Abraham54, Ik heb nu weer 63,5 vrije ruimte op mijn C-partitie van 127 Gb, waar ook WIN10 nu op staat. Ik kan niet beredeneren waarom ik nu meer heb dan toen ik nog maar 20 Gb over had en aan de bel trok. Natuurlijk is inmiddels WIN7 old en een ESD-map verwijderd maar die waren volgens mij samen nog lang geen ruim 40 Gb....
Misschien moet ik me inderdaad, zoals Erikdenhouter al aangaf, er niet meer zo druk om maken.
Hij heeft er al heel veel tijd en werk aan besteed, waarvoor ik hem hartelijk dank! (y) Ik heb er zeker ook veel van geleerd, maar het is ook zeker heel specifieke materie....en altijd op één lijn zitten met elkaar is dan moeilijk.
Ik zie wel hoe het loopt en in het uiterste geval meld ik me maar weer.

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Dag Roxmarie, Ja inderdaad heb ik nu nog meer dan voordat ik het topic begon. Toen was er nog 20 Gb over. Ik blijf het vreemd vinden. Ik heb weliswaar Win7.old en zo'n EDS-map verwijderd, maar die win7-map had ik eerst niet eens. Zoals ik in de vorige post #278 aangaf, kijk ik maar hoe het gaat. Ik heb dankzij Erikdenhouter en jou wel het een en ander geleerd en hoop daarmee vooruit te kunnen. En anders is er altijd dit uitstekende forum nog...!

ArtstudioG

Gevestigd lid
Lid geworden
30 jan 2017
Waarderingsscore
98
Punten
28
Leeftijd
61
Nu kan je best even afwachten tot je de nieuwe hebt, dan pas kan je gaan vergelijken.

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Ha.ha... ik denk dat daar niet veel van terechtkomt. Dat is een vergelijking tussen een C-partitie van 127 Gb en een 500 Gb ssd

Laatst bewerkt:

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
Sorry voor alles. Vergelijken zonder de nodige kennis ligt niet binnen mijn mogelijkheden. Ook is het lastig om te weten wat ik dan precies mee moet sturen. Laten we er dus maar mee stoppen, want door het grote kennisverschil merk ik irritatie en dat is niet waar ik op uit ben. Het topic is inderdaad al veel te lang en leidt alleen maar tot frustraties, ondanks alle goede bijdragen met name van jou.
Ach, droef klinkt dat, dat is echt niet mijn bedoeling :unsure: Ik heb moeite te zien wat jij niet ziet, terwijl ik daar meestal wel goed in ben, en dat wekte irritatie. Ik zit hier niet om jou neerslachtig te maken.

Ik heb al vaker geuit dat mijn stellige overtuiging is dat Microsoft de Windows met hindernissen er in ontwerpt, laat dat ons nou niet uit elkaar spelen. Schijfgebruik, vooral de systeempartitie, is dynamisch, en moet je langer observeren om het een beetje te begrijpen. Oudere gebruikers weten dat Windows vaak neemt wat het wil, en niet opruimt wat het moet. Ook is Windows zeer karig in uitleg (lekker goedkoop en mysterieus), en laat de hulp min of meer aan de on-line gemeenschap over. Laat ons daar dus niet over gaan vallen. Het is hun manier van het veilig stellen van alweer een nieuwe versie die alle problemen zal oplossen, althans in het hoofd van de jongere gebruiker. Ik zelf zie begrijpelijke Windows onderdelen veranderen in een brij, met een saus van 'nieuw' er over. Spaghetti interface noemde ik het al.

Het verbaast mij wel dat jij best goed de weg weet in Windows, maar tegelijkertijd iets vrij zichtbaars, zoals de mappen in de root van de C: partitie, is ondoorgrondelijk voor je. Dit komt waarschijnlijk omdat de Windows die wij nu kennen in zijn Verkenner een heleboel dingen heeft die niet meer in het beeld van een eenvoudige mapstructuur passen, zoals symbolische koppelingen, bibliotheken, rechtenrestricties, ingangen voor apparaten en netwerk, waardoor het voor latere instappers steeds moeilijker is geworden om te zien waar de essentie van schijfruimteverdeling ligt. Alleen al het feit dat je een extra programma als Treesize nodig hebt om schijfgebruik in te kunnen schatten is eigenlijk belachelijk.
Mijn eerste ervaringen met besturingssystemen (DOS) startten in de root van een schijf, en van daaruit werd de PC verder verkend, dieper de mappenstructuur in. In een map als 'C:\Program Files' kom je zelden omdat je weet dat je daar dingen sneller kan beschadigen, maar in map als 'Users' staan je persoonlijke bestanden, documenten, foto's etc., dus daar ben je vaker. Toch geldt voor beide mappen dat je makkelijk kan zien hoe groot ze zijn, en dus weet hoeveel programma's je hebt, en hoeveel persoonlijke bestanden je hebt. Hetzelfde geldt voor de map SVI, waar systeemherstelpunten in bewaard worden; je komt er niet, maar ziet (b.v. met Treesize) wel zijn formaat. Dus kan je van al die mappen ook het verloop zien over de tijd, en gaan ervaren wat 'normaal' schijfruimtegebruik is. Dat ik dan bij vermeende afwijkingen op jouw PC van jou verwacht dat je er ook wel gelijk een Treesize afbeelding bij levert, is in mijn beleving vanzelfsprekend omdat dit in dit topic al zo vaak gedaan is.

Dag Roxmarie, Ja inderdaad heb ik nu nog meer dan voordat ik het topic begon. Toen was er nog 20 Gb over. Ik blijf het vreemd vinden. Ik heb weliswaar Win7.old en zo'n EDS-map verwijderd, maar die win7-map had ik eerst niet eens.
Ik lees in post #1 dat je toen nog 6GB vrij had, de laatste afbeelding zegt 62,8 GB
Dan weet ik nu niet wat je nog vreemd vindt ?
Ik zit met de onvoorspelbaarheid van wat die schijf doet. De ene keer is het 20 Gb over, dan ineens 60 Gb over en dan weer 30. Gb over. Als er veel gerommeld wordt, dan snap ik dat, maar ik doe daar niets voor...!!
Rust zien te vinden, voor een blik onder normaal gebruik. Nu heb je een periode achter je met gehak en gezaag naar een nieuwe situatie, en in het proces ook nog eens een upgrade gedaan 👨‍🎓 De ruimte loopt vanaf nu langzaam terug, vooral door je prullenbak en allerlei updates, en programma's die gebruik maken van de TEMP map, en natuurlijk ook wanneer jij programma's installeert of documenten aanmaakt.
Na een maandje weer eens schijfopruiming starten, en schoon schip maken, dat moet gewoon.

Laatst bewerkt:

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Hallo Erik, Nou. zo erg is het nu ook weer niet. Ik ben wel blij dat ik weer 63,6 Gb (nu!) vrije ruimte heb. Maar kan nog niet beredeneren hoe dat komt. Een paar jaar geleden had ik hetzelfde probleem en na ettelijke topic-reacties kwam ik er toen achter dat die plotselinge teruggang in vrije ruimte werd veroorzaakt door Systeemherstel die ondanks de 2% beperking van de C:\schijf een aantal herstelpunten had opgeslagen. Verwijdering daarvan leverde daarna weer 53 Gb op. Maar nu is/was het dus iets heel anders en dan kom ik er niet uit.

Even wat meer uitleg. Treesize komt niet van mezelf. Dat is zo'n hulpmiddel waar ik op gewezen ben bij eerdere problemen, net als alle die andere als er weer eens een probleem was: FRSR64, JRT.exe, Combo Fix, Esetonline, Delfix. ZHPDiag, RogueKiller enz. Maar dat zijn specifieke progs en die vereisen meer kennis dan ik heb, Wel gebruik ik regelmatig MBAM.

Ik houd echt wel alles in de gaten, hoor: prullenbak vaak legen, schijfopruiming, niet gebruikte progs opruimen, Norton, mbam, ccleaner enz. Ik blijf alles zoveel mogelijk monitoren, maar soms is enige hulp zeer gewenst maar ik denk dat het nu weer onder controle is.
En je hebt gelijk hoor, het is voor mij ook moeilijker geworden om die mappenstructuur te doorzien, naast het feit dat ik door de veelheid aan informatie inderdaad ook vaak niet zie, niet goed lees, waar het nu om gaat en door de veelheid aan reacties ook het overzicht kwijtraak waar ik ook alweer mee bezig ben: die dieptestructuur dus in mappen waar ik nooit mee te maken heb gehad, zoals die VSI!

Ik lees in post #1 dat je toen nog 6GB vrij had, de laatste afbeelding zegt 62,8 GB Dan weet ik nu niet wat je nog vreemd vindt ?
Wat ik vreemd vind, is dat ik in post #1 een topic startte toen er al snel nog maar 6Gb over was en dat ik nu dus weer 63 Gb heb. Ik heb namelijk nog steeds geen idee waar die toename vandaan komt. natuurlijk heb ik door alle aanwijzingen in reacties een hoop moeten uitvoeren, maar kan er geen vinger op leggen wat de oplossing is geweest.... Met andere woorden: als de vrije ruimte toch weer ingenomen gaat worden met Gb's dan zou ik niet weten wat ik moet doen...! Braaf alle reacties weer gaan lezen en doen wat jij en anderen daarin aangegeven hebben...? Lijkt me niet de juiste weg (met al die zijpaden..).
Maar toch zie ik dan geen andere oplossing. En dat komt door de ondoorzichtige materie.

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
Je voornaamste winst : de map C:\System Volume Information is geslonken van 38,6 naar 15,4.
je systeemherstel leek een fout te bevatten waardoor na uitschakeling van systeemherstel en het wissen van de herstelpunten toch nog 38,6 GB in de map SVI bleef staan, dus je kreeg je schijfruimte niet terug. Dat is inmiddels wel zo.
Je upgrade heeft veel dingen gewijzigd, en je hebt daarna oude systeembestanden met schijfopruiming laten wissen; meestal een hoop gedownloade updates in de Windows map.

Je hebt weer geen overzicht met Treesize bijgevoegd, dus ik moet het doen met wat er bekend is, maar dat is niet volledig, ik mis wat mappen.
Dit is de winst, er was ook nog 6GB vrij, dus dat komt met deze gegevens al op 50 GB :

Schijfruimte_winst.jpg

SVI: door systeemherstel na wat vechten opgeschoond.
Program Data: schijfopruiming, en oude programma's verwijderd ?
Windows : oude systeembestanden opgeruimd.
Users: jouw persoonlijke bestanden, ik kan niet zien wat je verwijderd/verplaatst heb.

0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Een oplossing voor dit record topic is dus:

Als C: om onbekende reden vol loopt, check dan met Treesize of de map C:\System Volume Information niet abnormaal groeit. Hij mag niet veel groter zijn dan de hoeveelheid schijfruimte ingesteld bij Systeemherstel voor C:.

Wanneer je inderdaad een uit de hand groeiende C:\System Volume Information map hebt, zet dan je systeemherstel voor C: op een lager schijfruimtegebruik, en OK jezelf er uit en reboot. Dit zou schijfruimte vrij moeten maken, en de map kleiner moeten doen worden.

Gebeurt dat niet, klik dan ook de knop 'Oude herstelpunten verwijderen', OK jezelf er uit, en reboot.

Wordt nog steeds die ruimte niet vrijgegeven, zet dan systeemherstel uit, de regelaar voor schijfruimtegebruik op nul, klik nogmaals op 'Oude herstelpunten verwijderen', OK jezelf er uit, en reboot.

Wordt nog steeds die map niet kleiner, zet dan systeemherstel voor C: weer aan, zet de schijfruimteregelaar op een lage waarde, zeg 5%, en OK jezelf er uit en reboot.

Eventueel . . . nogmaals alles uitschakelen, op nul zetten, herstelpunten wissen, en daarna weer aan en terug een lage waarde instellen.

De handelingen zijn wat overdreven herhaald, maar wat moet dat moet dan maar, beter dan een vollopende schijf.

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Sorry weer Erik, dat Treesize is geen automatisme voor mij en ik vergeet dat jij daar je belangrijke informatie uithaalt. Dat je dat al kunt zonder TS vind ik knap. Maar jij bent er dan ook veel meer in thuis dan ik.
Zie hier. De partitiegrootte is vrij stabiel.... dus houden zo.

Dank je voor je erg duidelijke stappenplan als er weer dingen gebeuren! Ik zie hierin ook jouw punt dat ik herken uit 2017: oude systeemherstelpunten verwijderen. Dat was toen ook de oorzaak van alle ellende. Ik sla jouw stappenplan ook op zodat ik zelf ermee aan de gang kan als het nodig is.

Bijlagen

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
Nog een tip voor Treesize :
jouw laatste venster hierboven geeft maar beperkt overzicht. De mappen namelijk staan uitgevouwen, en dat is niks voor het overzicht, want zo passen niet alle root-mappen in één beeld, dus nu ontbreken er een aantal. En om het bovenste niveau gaat het meestal.

Klik de bovenste regel waarop de schijf vermeld staat, en klik in het menu 'Uitvouwen' het eerste niveau, en zie, de structuur sluit, en alleen de hoofdmappen verschijnen :

Uitgevouwen_mappen_in_Treesize.jpg

Gesloten_mappen_in_Treesize.jpg

Nu zie je een nette rij met maar één icoontje voor de losse bestanden, en alleen de mappen in de root van C:.
Veel overzichtelijker. En de grootste mappen (waar het om) gaat staan bovenaan.

Graag gedaan Ray, dan ga we nu maar eens verder met computeren, het zou moeten lukken allemaal !

Laatst bewerkt:

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
Lachu, ik zie nu dat je dat in je eerste plaatje al gedaan hebt(y)
(Het tweede plaatje is een ramp :giggle: )

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Ik heb een Engelse versie....! (En ik maar denken dat ik het goed begrijp....😃)

Bijlagen

Bovenaan Onderaan