• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Windows 7 C:/-schijfpartitie loopt ineens erg vol

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
Waar zit je nu mee ? De helft van je C: schijf is vol, of juist leeg, ligt er aan hoe je het bekijkt.

Wat moet ik nu doen voor wie...? Raak het overzicht kwijt!
Easy . . . ;) Je leest niet goed, je leest ook je eigen schermen niet goed. En voor de tweede keer precies dezelfde fout, zie #26 en #27.

(Je schermafbeelding was per ongeluk in mijn quote geplaatst, maar hier heb ik hem er uit)
Kijk nou goed wat er boven staat, dat scherm is de instelling voor je 4TB INTENSO schijf, en daar heb ik je al eerder op gewezen. 2% van 4TB is die 74,52 GB.
Wat heeft dat nou met C: te maken ? :rolleyes:

Systeemherstel voor_INTENSO-4TB.jpg

Die J: is als het goed is een DATA-schijf, en systeemherstel kan je daarvoor beter uitschakelen.
Zo dus:
Systeembeveiliging_uit.jpg

De fout die je maakt is in één scherm eerder, je moet daar EERST de partitie of schijf selecteren (klikken) !
C: dus.
En dan nog eens dat scherm 'Configureren' laten zien.

Systeemherstel_selectie_!.jpg

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Dat klinkt heel logisch. Op mijn externe schijven staan allee maar (verplaatste) data van de interne schijf. Die hebben dus niets met Windows te maken. Ik zet ook nooit bestanden op die C:partitie en als ik iets download dan gaat dat naar standaard naar mijn bureaublad. Als het bevalt en veilig is, dan verplaats ik het naar een externe schijf. Als het niet bevalt dan verwijder ik het via Configuratiescherm (Programma's en onderdelen). Als het onveilig is dan verwijdert Norton het al voordat ik het zie...

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
Tussendoor: ik doe een boude uitspraak, ik begrijp jullie mis-kliks, maar de oorzaak daarvan ligt voor 99% bij Microsoft, die ontwerpen de nieuwere Windows steeds meer met de opzet van verwarring. Ik heb er zelfs veel hardere woorden voor, maar wil het forum niet vervuilen.

Windows heeft inmiddels een spagetti-interface.

Laatst bewerkt:

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Waar zit je nu mee ? De helft van je C: schijf is vol, of juist leeg, ligt er aan hoe je het bekijkt.
Ik zit met de onvoorspelbaarheid van wat die schijf doet. De ene keer is het 20 Gb over, dan ineens 60 Gb over en dan weer 30. Gb over. Als er veel gerommeld wordt, dan snap ik dat, maar ik doe daar niets voor...!! Als dat normaal is, dan kan dit topic gesloten worden.

En inderdaad lees ik soms te vlug en niet goed. Ik heb nog moeite om alle termen te vinden in WIN10.
Hier systeembeveiliging voor C:
1571512520552.png

Ik heb nu systeembeveiliging voor J (externe HD van 4 Tb) uitgeschakeld. De interne schijf D staat nog ingeschakeld:
1571512680692.png

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
En inderdaad lees ik soms te vlug en niet goed. Ik heb nog moeite om alle termen te vinden in WIN10.
Ik meen dit dan ook:
. . . Microsoft, die ontwerpen de nieuwere Windows steeds meer met de opzet van verwarring. Ik heb er zelfs veel hardere woorden voor, maar wil het forum niet vervuilen.

Windows heeft inmiddels een spagetti-interface.

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Het enige wat ik nu kan bedenken is, dat ik met WIN7 kon lezen (!) en schrijven en alles kon vinden. Dat is nu niet zo. OK, ik moet vooruit en overstappen met de hele meute maar het is voor mij (nog) niet intuïtief...

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
Je C: schijf heeft dus ruim 15GB aan schijfruimte voor systeemherstel gereserveerd.

Ik zit met de onvoorspelbaarheid van wat die schijf doet. De ene keer is het 20 Gb over, dan ineens 60 Gb over en dan weer 30. Gb over. Als er veel gerommeld wordt, dan snap ik dat, maar ik doe daar niets voor...!! Als dat normaal is, dan kan dit topic gesloten worden.
Da's mooi lelijk, maar als je alleen klaagt dat je C: schijf weer een rare waarde vertoont, en vervolgens alleen laat zien dat 50% vol en 50% leeg is, dan kan niemand daar wat mee, dan vraag ik alweer: toon de hele verdeling zoals Treesize dat laat zien dan valt er wat te verklaren.
En het wordt tijd dat jij zelf leert dat uit te lezen.

Het enige wat ik nu kan bedenken is, dat ik met WIN7 kon lezen (!) en schrijven en alles kon vinden. Dat is nu niet zo. OK, ik moet vooruit en overstappen met de hele meute maar het is voor mij (nog) niet intuïtief...
Ik gebruik W10 af en toe een paar uurtjes, en daarvan ben ik 20% van de tijd kwijt aan vloeken en tieren om de on-logica door te worstelen:

----------------------------------------------------
Eén van de vele voorbeelden:
Configuratiescherm :
Start - lijst scrollen - Systeem - Configuratiescherm.
En dat terwijl je op de Startknop kan rechtsklikken en dan zie je een hele lijst belangrijke ingangen, maar geen configuratiescherm ! En die lijst is niet te wijzigen.
Tweede van de vele voorbeelden:
'Startknop - lijst scrollen - Systeem' is één,
maar kijk je onder 'Rechtsklik Startknop - Systeem'
dan kom je in een totaal ander scherm terecht.

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Klaag ik nu of klaag jij?

IK klaag niet over dit:
1571518165809.png Zoveel vrije ruimte heb ik lang niet gehad. Uitzoeken waar dit nu ineens vandaan komt, is voor mij onbegonnen werk, zelfs met Treesize. Ik zou dan alleen graag willen weten wat de oozaak is, zodat ik er meteen rekening kan houden: dus weten waarom de schijf volloopt en dat vermijden of weten waardoor de vrije ruimte groter kan worden.

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
134
Punten
43
Leeftijd
62
Je schreef daar onder: "C: slaat op hol."

En ja, ik klaag zeker ook wat. Het roepen van iets zonder te tonen wat er gebeurt, daar kan ik namelijk niets mee in een topic met 273 reacties, ik dacht inmiddels dat je dat door had. Ik weet niet wat jij dan voor een antwoord of oplossing wil, maar het enige passend antwoord is dan "OK, ik heb gelezen dat je denkt dat er iets niet goed gaat, wil jij ook nog een kopje thee ? " ☕
Ik vind het ook raar dat er zoveel ruimte bij is gekomen, maar zie dus geen details, en blijf daardoor zelf met vraagtekens achter.

Waarom kan jij niet een schermafbeelding van vandaag met die van gisteren vergelijken ? De rij mappen is elke dag hetzelfde, alleen de grootte verandert. En je weet nu dat schijfgebruik voor systeemherstel voor C: in die map SVI gaat zitten. Dat geeft je een handvat om over na te denken.

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Sorry voor alles. Vergelijken zonder de nodige kennis ligt niet binnen mijn mogelijkheden. Ook is het lastig om te weten wat ik dan precies mee moet sturen. Laten we er dus maar mee stoppen, want door het grote kennisverschil merk ik irritatie en dat is niet waar ik op uit ben. Het topic is inderdaad al veel te lang en leidt alleen maar tot frustraties, ondanks alle goede bijdragen met name van jou.

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.986
Punten
113
Leeftijd
65
62,7 GB van 127 GB vrij bij jou.

Mijn Windows heeft 75 GB vrij van 114 GB, maar is dan ook een schone installatie geweest en geen upgrade.
Om deze laptop voor Windows 10 vrijgeschakeld te krijgen, moest ik Windows 7 upgraden naar Windows 10 en toen had ik ook minder GB's vrij.

Bovenaan Onderaan