Bug in Windows 11 genereert honderden lege bestanden

Er is een bug waargenomen in Windows 11 (Windows 11 creates lots of empty folders in a System32 directory) die ook al enige tijd de ronde doet in Windows 10.
Onder bepaalde omstandigheden maakt Windows 10 (en nu ook Windows 11) talloze lege tijdelijke mappen aan met de extensie
".tmp" in de map System32 en vergeet ze vervolgens te verwijderen.
Na verloop van tijd stapelen zich honderden of zelfs duizenden van dit soort mappen op.

Windows gebruikers kunnen deze lege mappen niet onmiddellijk zien, omdat het verborgen systeemmappen zijn,
die automatisch verborgen worden door Verkenner met de standaardinstellingen.

Alleen wanneer het selectievakje "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)" is ingeschakeld in de Mapopties onder
"Weergave" worden de mappen in Verkenner getoond.

61829bb8aba9a-Mapopties.png

C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Locall

Zowel in Windows 10 als ook Windows 11 wordt de verzameling lege mappen in "C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local"
gevonden.

61829e63d5d2a-Verkenner_-_lege_mappen.png

Zoals Ghacks.net meldt, treedt de bug ook op onder Windows 11. Er waren enkele jaren geleden al eerste aanwijzingen van de bug.
Het Windows-hulpprogramma "ProvTool.exe" (Provisioning Package Runtime Processing), dat als een achtergrondtaak draait en om de
paar minuten actief wordt, is de schuldige van de maprotzooi.

Tot dusver is de bug nog niet door Microsoft verholpen.

Gebruikers hoeven zich echter geen zorgen te maken, want deze mappen verminderen de prestaties van het Windows-besturingssysteem niet.

Zoals al het geval was onder Windows 10, kunnen de lege mappen onder Windows 11 gewoon handmatig worden verwijderd.
Belangrijk hierbij is dat alleen de mappen, waarvan de naam in de betreffende map voorkomt, worden gewist.

In "C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local" de mappen die beginnen met de naam "tw-" en eindigen met ".tmp"
mogen en kunnen verwijderd worden.
Vergeet daarna niet de prullenbak te legen.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Nog steeds geen nieuwe bestanden.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Aha, 19 nieuwe meldingen: 20:31uur

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Ik ben in Taskschedular gedoken en de taak wordt uitgevoerd op het moment dat de computer idle is.
Vandaar dus de vertraging.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Ik heb de bewuste taak uitgeschakeld, geen aanmaak van nieuwe bestanden meer.
En ik ben nog geen probleem daarmee verbonden tegengekomen.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Hier beschrijven ze een andere oplossing:
https://www.askwoody.com/forums/topic/provtool-exe-creating-temp-folders/
https://www.tenforums.com/general-support/130824-tw-7f0-87c-tmp-folders-2.html#post1732895
Ze passen de taak aan en voegen een stuk script toe maar dat lijkt me de moeite niet waard.
Die taak zo maar wissen wil ik ook niet. Op fora wordt niet gemeld dat je dat zo maar kunt doen. Dat je nu nog niets merkt wil niet zeggen dat die taak, onder bepaalde omstandigheden, nodig kan zijn.

(By the way, de eigenaar van die link wil niet benaderd worden vanuit een VPN)

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
@Veng - na Task Scheduler => Microsoft\Windows\Management\Provisioning => Logon uitgeschakeld te hebben,
zijn er tot nu geen nieuwe bestanden aangemaakt, ondanks diverse malen opnieuw te moeten opstarten!

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Nee. Het is wel duidelijk dat het stopzetten van die taak werkt. Maar waarvoor is die taak in de eerste plaats.
Als hij overbodig was had Microsoft hem wel zelf stopgezet.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Ik blijf het wel in de gaten houden, want een toekomstige upgrade kan een en ander wel weer aanzetten.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Zelfs heel waarschijnlijk ja. Dat is ook een van de redenen dat ik gestopt ben met tunen. Zowel in Windows als in FF. Je moet er onderhand een hele administratie voor bijhouden. Zeker al je geheugen wat slechter wordt.
Ik maak voor steeds meer zaken een log document aan.
En dan moet ik ook nog onthouden waar ik die documenten opsla. Dan is de cirkel weer rond;)

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
In Windows 11 heb ik nu ook Task Scheduler => Microsoft\Windows\Management\Provisioning => Logon uitgeschakeld.
En daarna in C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Locall de tw-mappen verwijderd.

Bovenaan Onderaan