Bug in Windows 11 genereert honderden lege bestanden

Er is een bug waargenomen in Windows 11 (Windows 11 creates lots of empty folders in a System32 directory) die ook al enige tijd de ronde doet in Windows 10.
Onder bepaalde omstandigheden maakt Windows 10 (en nu ook Windows 11) talloze lege tijdelijke mappen aan met de extensie
".tmp" in de map System32 en vergeet ze vervolgens te verwijderen.
Na verloop van tijd stapelen zich honderden of zelfs duizenden van dit soort mappen op.

Windows gebruikers kunnen deze lege mappen niet onmiddellijk zien, omdat het verborgen systeemmappen zijn,
die automatisch verborgen worden door Verkenner met de standaardinstellingen.

Alleen wanneer het selectievakje "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)" is ingeschakeld in de Mapopties onder
"Weergave" worden de mappen in Verkenner getoond.

61829bb8aba9a-Mapopties.png

C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Locall

Zowel in Windows 10 als ook Windows 11 wordt de verzameling lege mappen in "C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local"
gevonden.

61829e63d5d2a-Verkenner_-_lege_mappen.png

Zoals Ghacks.net meldt, treedt de bug ook op onder Windows 11. Er waren enkele jaren geleden al eerste aanwijzingen van de bug.
Het Windows-hulpprogramma "ProvTool.exe" (Provisioning Package Runtime Processing), dat als een achtergrondtaak draait en om de
paar minuten actief wordt, is de schuldige van de maprotzooi.

Tot dusver is de bug nog niet door Microsoft verholpen.

Gebruikers hoeven zich echter geen zorgen te maken, want deze mappen verminderen de prestaties van het Windows-besturingssysteem niet.

Zoals al het geval was onder Windows 10, kunnen de lege mappen onder Windows 11 gewoon handmatig worden verwijderd.
Belangrijk hierbij is dat alleen de mappen, waarvan de naam in de betreffende map voorkomt, worden gewist.

In "C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local" de mappen die beginnen met de naam "tw-" en eindigen met ".tmp"
mogen en kunnen verwijderd worden.
Vergeet daarna niet de prullenbak te legen.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
@Veng
Het eerste wat ik bij een nieuwe windows installatie doe is alles wat verborgen is zichtbaar maken. Minste kans om iets belangrijks te wissen.

Mijn laptops hebben die mappen in het geheel niet, dus ook geen tmp bestanden en zijn al 2 en 3 jaar in gebruik.

V

Verwijderd forumlid 305

Guest
Verborgen bestanden EN systeembestanden dienen zichtbaar te zijn en dan staan ze er echt wel, verwijderen lukt niet altijd, dan eerst verplaatsen naar een andere locatie, dan zijn ze wel te wissen.

Op 3 W10 en 1 W11 installatie staan ze er, neemt geen ruimte in en je kunt het ook gewoon negeren, kwaad kan het niet.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Het direct verwijderen van die lege .tmp mappen in mijn Windows is mij nog steeds gelukt.
@Pearl - ik mag toch aannemen dat jij ook als admin in Windows bent aangemeld?

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Het waarom kan ik echt niet zeggen. Weet ook niet of het een instelling is dan wel het gebruik van vb ccleaner of wisediskcleaner. Nu ff film kijken in de bioscoop 😉

Ik wens je kijkgenot.

V

Verwijderd forumlid 305

Guest
@Pearl - ik mag toch aannemen dat jij ook als admin in Windows bent aangemeld?
Die vraag wordt al gesteld als je de map config (oude map stammend uit W2000/XP) wil openen.
En als admin in Windows aanmelden met het echte Admin account is te omslachtig.

Maxstar

Security Analist
Team lid
Lid geworden
6 feb 2020
OS
Windows 10
AV
Windows Defender
Is dit wel een BUG? Want in Windows 10 tref je die mappen ook aan, soms honderden, soms maar tientallen. Mijn bevinding is dat Windows die zelf ook opruimt. Handmatig (lege) systeemmappen verwijderen is net zo rücksichtslos als een reg-cleaner lege sleutels laten verwijderen.

Dit geldt ook voor andere cleaners, gewoon ver weg van blijven. Cleanmgr van Windows zelf is voldoende om (oude) systeembestanden op te schonen. Een third-party tool of de gebruiker zelf kan niet (of nauwelijks) bepalen hoe tijdelijk een tijdelijke map is, ook al is die leeg.

Installeer Windows maar eens (clean) in een VM, laat direct cleaners scannen, ze vinden allemaal wat. Met soms de meest urgente problemen die verholpen moeten worden. 😁

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Ik heb bij mij eens gekeken. Het zijn er nu 19 per dag. Ik had er 7454
Dat zijn ~392 dagen. Dan ligt Windows bij mij wel ver achter met opruimen;)
(Het zijn overigens beslist meer dagen want soms moet ik een oudere image terugzetten.)

V

Verwijderd forumlid 305

Guest
Zal het eens testen met de eigen Windows cleaner met ook de systeembestanden opruimen aan, nu is alles weg maar morgen zijn ze er weer vermoed ik.
Vooralsnog doet Windows het niet zelf en het zijn mappen en geen bestanden.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Bij mij zijn de bestanden niet verwijderd door de Windows schijfopruimer/DiskCleanupExtra,
het is namelijk een beveiligde systeemmap.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Ha, ik heb een magic finger dan denk ik, toevallig werk ik nu onder windows 11, en daar in die map 135 bestanden, 179 mappen en het gebruikt 30 mb aan ruimte op mijn schijf, niet erg spannend dus, ik ga de instelling in de mapopties weer aanpassen, en me hier dus niet druk overmaken.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Ik dacht, toch weer even kijken. Ik had er 627.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Weer meer dan 1000 lege folders, zo'n 35 per dag:
Dit zou een oplossing moeten zijn maar ik heb hem nog niet durven uitvoeren!
(Uit: https://www.tenforums.com/general-support/132053-where-do-these-temp-files-come.html)

"There is a task, in Task Scheduler => Microsoft\Windows\Management\Provisioning => Logon, which creates those folders, a few minutes later of any user logon.
Disabling this task, issue does not exist any more and of course, if you don't disable it, you may safely delete those folders every time you see them. Also, System deletes those empty folders, periodically."

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Wat me opvalt aan die temp folders is dat na het wissen gisteren, de nieuwe van vandaag allemaal dezelfde timestamp hebben. In dit geval 19 stuks van 9.56 uur.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Het zou dus idd. iets met inloggen te maken kunnen hebben.
Als ik dan reken met >1000 folders kan ik dus uitrekenen wanneer ik ze de vorige keer gewist heb. Of andersom, wanneer ik ze miss. weer zal willen wissen.
Op mijn laptop, welke ik nog niet had gecontroleerd, waren het vandaag 3165 folders.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Ik had er tveel die allen gisteren waren aangemaakt en twee die vandaag waren!

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Vreemd. Als je wat searched kom je veel posts tegen waarin het om 19 folders per keer gaat. Kan het zijn dat het bij jou over de 24.00 uurs grens wordt getild zodat de folders in twee verschillende timestamps vallen?

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Ik heb geen flauw idee!

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Ik heb er inmiddels weer twintig bij.
Ik heb Windows 1x opnieuw moeten opstarten.

Bovenaan Onderaan