Bug in Windows 11 genereert honderden lege bestanden

Er is een bug waargenomen in Windows 11 (Windows 11 creates lots of empty folders in a System32 directory) die ook al enige tijd de ronde doet in Windows 10.
Onder bepaalde omstandigheden maakt Windows 10 (en nu ook Windows 11) talloze lege tijdelijke mappen aan met de extensie
".tmp" in de map System32 en vergeet ze vervolgens te verwijderen.
Na verloop van tijd stapelen zich honderden of zelfs duizenden van dit soort mappen op.

Windows gebruikers kunnen deze lege mappen niet onmiddellijk zien, omdat het verborgen systeemmappen zijn,
die automatisch verborgen worden door Verkenner met de standaardinstellingen.

Alleen wanneer het selectievakje "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)" is ingeschakeld in de Mapopties onder
"Weergave" worden de mappen in Verkenner getoond.

61829bb8aba9a-Mapopties.png

C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Locall

Zowel in Windows 10 als ook Windows 11 wordt de verzameling lege mappen in "C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local"
gevonden.

61829e63d5d2a-Verkenner_-_lege_mappen.png

Zoals Ghacks.net meldt, treedt de bug ook op onder Windows 11. Er waren enkele jaren geleden al eerste aanwijzingen van de bug.
Het Windows-hulpprogramma "ProvTool.exe" (Provisioning Package Runtime Processing), dat als een achtergrondtaak draait en om de
paar minuten actief wordt, is de schuldige van de maprotzooi.

Tot dusver is de bug nog niet door Microsoft verholpen.

Gebruikers hoeven zich echter geen zorgen te maken, want deze mappen verminderen de prestaties van het Windows-besturingssysteem niet.

Zoals al het geval was onder Windows 10, kunnen de lege mappen onder Windows 11 gewoon handmatig worden verwijderd.
Belangrijk hierbij is dat alleen de mappen, waarvan de naam in de betreffende map voorkomt, worden gewist.

In "C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local" de mappen die beginnen met de naam "tw-" en eindigen met ".tmp"
mogen en kunnen verwijderd worden.
Vergeet daarna niet de prullenbak te legen.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
@Artstudio - ik denk dat wekelijks een idee is, of dan wanneer je er aan denkt.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free en Malwarebytes Premium
FW
Windows
Ik had er 7453! Mss niet hinderlijk maar nemen toch ruimte in bij het maken van een image.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Het is nu drie kwartier geleden dat ik bij mij de tempfiles heb verwijderd en er is nog niks weer erbij gezet.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
Ik heb nu weer 84 nieuwe. Je zou verwachten dat bv. CCleaner dit allang in zijn programma had opgenomen.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Hoi Veng, bij mij stonden er ook weer een hoop in.
Die zijn weg en ik besloot daarom ook alle prullenbakken op de schijven zelf te openen.
En daar stonden bij elke prullenbal ook weer losse bestanden vermeld - die heb ik dan ook
telkens verwijderd.
Daarna heeft de Wise Disk Cleaner zijn werk gedaan.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
Gelukkig nemen ze niet zo veel ruimte in als waar ik bang voor was. Ik heb ooit ergens gelezen hoeveel ruimte er wordt gereserveerd voor een lege map maar ben dat even kwijt.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Ik heb me nog niet in die lege bestanden verdiept. Vreemd gedoe weer, nou ja maar laten staan in ga niet elke keer verwijderen als ik ze al heb. Of gaat het dan qua zooi erg oplopen.
Ik neem aan dat bij schuifopruiming ze verwijderd worden? Andere cleantools gebruik ik niet meer.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
Overigens is deze bug niet de enige die loze files veroorzaakt. Ook Office kan er wat van (ik meen ten minste dat het door Office clicktorun komt. Het is me echter niet duidelijk of ik Click-to-Run.exe wel of niet moet verwijderen)
Dit zijn er al weer 123 in de temp folder van Windows:

6186d7f9bf462-Temp_Windows.jpg

Deze iets minder, in de tempfolder van appdata (waarschijnlijk verschillende veroorzakers:

6186d8482abef-Temp_Appdata.jpg

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
In mijn Windows is de map ook alweer gevuld.
Vermoedelijk dat bij de komende reiniging eind volgende week er nog veel meer zal instaan.
Het is maar wat goed dat Windows er geen last van heeft en zijn tempo behoud.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Vandaag nog eens gekeken maar vanaf de map systemprofile is er geen AppData\Local meer te zien.
De 2 laptops hebben AppData\Local zelfs helemaal niet.
Kan het zo zijn dat die fout niet op alle pc's voorkomt?

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
Heb jij je systeemfiles wel zichtbaar?
Staat er ook een vinkje bij "beveiligde besturingssysteembestanden weergeven"

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Leeftijd
63
OS
Windows
Ik beschouw dit niet als bug, het gaat telkens over bestanden/mappen (tijdelijke) van de dag zelf of de dag ervoor. Bij mij wordt die map mooi automatisch leeggemaakt en staan er enkel (afhankelijk van het werk dat ik doe op de pc) enkele of vele tijdelijke mappen van vandaag in. Zowel op de hoofdpc onder W10 als op de laptop en de testpc onder W11. Ik hou mij dan ook niet bezig met het legen ervan, nu enkel een paar dagen gemonitord.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
Helaas geldt dat voor mij niet. Ik leeg ze regelmatig.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Vreemde zaak, @ArtstudioG , waarom die mappen in jouw computers wel automatisch verwijderd worden.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
We zijn echt nieuwsgierig waarom jouw Windows datgene doet wat bij ons niet gebeurd.

Bovenaan Onderaan