Budgie Desktop

Ik begrijp niet helemaal wat nu de bedoeling van dit filmpje is ik bedoel wat heeft hij nou gedaan en wat kunnen wij er mee?

Budgie wordt aangemerkt als een mooie desktop omgeving en EvC heeft al eens aangegeven het jammer te vinden dat Budgie niet beschikbaar zou zijn voor Ubuntu of Linux Mint.

Misschien zijn er meer die zo over Budgie denken en het willen installeren.

Leuk die minimalistische desktop omgeving uit Solus. Daar horen we nog meer van als het wordt doorontwikkeld.
Veel liever nog zou ik Linux Mint willen zien met de Pantheon desktop uit elementary OS. Daar word ik helemaal warm van. :cool:

Uitleg desktop omgevingen:
[youtube]SlmgwHAXgB4[/youtube]

PoppeSchuitema zei:
Ik begrijp niet helemaal wat nu de bedoeling van dit filmpje is ik bedoel wat heeft hij nou gedaan en wat kunnen wij er mee?
Een desktop is een grafische werkomgeving (en die kun je veranderen in een distributie).

En excuus Poppe voor de vele Engelstalige linkjes die ik meestal plaats. :oops:
Engels is voornamelijk de voertaal in de ICT wereld en daar ontkom je haast niet aan.
Wellicht kun je Google vertalen gebruiken als het wat lastig voor je wordt.

Dank voor die link.
Ik ga Mint KDE nu uitproberen.

Mijn beleving in een desktop: hoe hoger het eye-candy gehalte, hoe minder intuïtief en zwaarder belastend het wordt.
De Cinnamon's, Mate's, KDE's, vallen dan al snel bij me af.
De grootte van een ISO is ook geen maatstaf om de zwaarte van een distributie te bepalen.
Zo is Linux Mint Xfce even groot als Linux Mint Cinnamon maar qua snelheid / soepelheid verschillen ze enorm in het voordeel van Xfce.
Opvallend is dat de meerderheid voor Cinnamon kiest. Waarschijnlijk is dat onwetendheid en weinig praktijkervaring.
Als je de mogelijkheid hebt om te virtualiseren is experimenteren de beste manier om te weten wat je aanspreekt. Smaakjes zijn er genoeg. ;)

Mijn motto bij een Linux distributie is: Minder is meer. En dat kan ook heel mooi zijn.

Ik ben nu met Mint KDE onderweg en moet zeggen, dat het wel wennen is, maar ook heel snel.

Ik test met je mee in VirtualBox (1.8 GB is fors maar zegt niets over snelheid).
Wil wel graag zien wat Mint ervan gemaakt heeft en hoe het voelt. ;)

Het was een behoorlijke hoeveelheid die op de SSD gezet was (45GB)

Met KDE was ik snel klaar. Het begon met een poging om het bottom-panel naar boven te verplaatsen: en dat lukte niet. :evil:

Dat kan wel, maar hoe kan ik je nu niet vertellen.
In ieder geval ben ik die optie of langs de zijkant zetten tegengekomen.

Het onderwerp volgend heeft Ubuntu een Budgie Remix distributie uitgebracht.
Ben erg blij dat deze desktop omgeving standhoudt en gestaag wordt doorontwikkeld.
Naast Xfce is Budgie zeer interessant voor mij omdat het veel overeenkomsten vertoond wat betreft veelzijdigheid.
Wat nog gemist wordt is het intelligent verbergen van het top-panel (toegezegd in volgende versies).
Na een test in VirtualBox wellicht wat screenshots.

Volgens dit bericht is Budgie Remix geen officieel Ubuntu smaakje.
En dat bleek ook bij de installatie in VirtulBox en VMware player. Beide konden er niet mee omgaan.
Wellicht gaat Budgie Remix 16.10 het in de toekomst beter doen.

En Budgie Remix 16.04 startte na een paar uurtjes toch in VirtualBox.
Updaten ging perfect. Tot mijn verrassing is een dock (genaamd Plank) standaard aanwezig aan de linker kant van het scherm. :cool:
Verplaatsen naar onderen is heel eenvoudig. Met een PPA wat extra thema's toegevoegd zodat het nu dit uiterlijk heeft.
Het elementary icon-theme kon natuurlijk niet ontbreken.
Dit is de eerste op Ubuntu gebaseerde distributie met de Budgie desktop omgeving en daardoor ook geschikt voor PPA's en Debian packages.
WPS Office kon moeiteloos geinstalleerd worden.
Budgie is nog niet helemaal volwassen maar zeker op de goede weg. Een desktop met veel potentie!

57f5768f2cd6c-Schermafdruk_van_2016-10-05_23-45-02.png

Dock is verwijderd en taakbalk is verschoven naar onder.

Wat uitleg over de mogelijkheid van de Budgie werkbalk om de iconen te verplaatsen.
In dit screenshot heb ik de clock gehighlight. Met de pijltjes toetsen up en down (zie muispijl) kun je het nu naar links of naar rechts verschuiven.

Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden: zoals verandering van thema en iconen (zie onderste afbeelding). In dit geval heb ik gekozen voor een licht thema.
En dit allemaal kun je in 1-venster toepassen: dat is het intuïtieve aan dit concept.

57f671c6a0efa-Schermafdruk_van_2016-10-06_17-35-51.png

57f67565a900e-Schermafdruk_van_2016-10-06_18-00-01.png

Budgie Remix blijkt zeer instabiel in VirtualBox. Hetzelfde ervaar ik ook met de 16.10 Beta 2 versie.

In de afbeelding zie je Linux Mint 18 Xfce met daarin de Budgie desktop. De verbeterpunten voor Budgie heb ik gechreven in WPS Office.
Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan deze Budgie versie.
Daarom zal het nog wel even duren tot het officieel in Ubuntu gebaseerde distributies zal worden opgenomen.

57f8e51c4c2a9-Schermafdruk_2016-10-08_14-10-06.png

Terug
Bovenaan Onderaan