Broedende Ooievaars

Lid geworden
15 dec 2019
Waarderingsscore
196
Punten
78

Ik verwacht dat ze nu al de eerste ei
heeft gelegd. Want ze zit nu al 2 dagen.
Dit nest zit een paar kilometer van mijn huis. De webcam zat er vorige jaar ook al.
Ik kijk nu net even, en ze staat maar geen ei dus. Dus nog ff geduld.

@De Eenzame Fietser - verschrikkelijk mooi en leuk - ik denk dat het nest op een hoge paal staat en speciaal geprepareerd voor ooievaars.
Is wel even genieten.

Ik fiets hier geregeld langs. Rechts boven zie je de weg, het gaat over in een zandpad met een fietspad.
Vanaf de weg is het een heel mooie dieren parkje. Het is allemaal aangelegd door de bewoners van Bovensmilde.
Ik ga hier altijd langs naar de Poiesz in Bovensmilde en als ik naar Assen ga.
Vanaf de weg staat het meer achter in het parkje.

BROEDEN​

Ooievaars hebben één legsel per jaar in april, met per nest 3-5 eieren die 33-34 dagen worden bebroed. Broedt op hoge plekken zoals telefoonpalen, bomen, schoorstenen, kerktorens, hoogspanningsmasten of door de mens gemaakte palen met houten platform. Het paren gebeurt na de uitgebreide balts, waarbij de ooievaars hun kop in de nek gooien en klepperen. De jongen zitten 55-60 dagen op het nest. Als ze zijn uitgevlogen, worden ze nog 7-20 dagen gevoerd door de ouders

Wauw, die zijn actief geweest :p

Ik denk dat beide vogelouders het momenteel echt koud hebben.

Ik heb daarstraks ook gezien dat er 4 eieren in het nest liggen en vader en moeder wisselen elkaar af om de eieren warm te houden.

Yes, en dat blijven er ook 4
zie # 10
Want het is nu al 7 April, dus ze leggen er ook geen meer bij.
Op 28 maart de eerste 2.
Ik ga er vanuit dat de eerste ± 2 Mei uit komt.
En wat de kou betreft ,ik denk dat ze daar wel wat tegen kunnen.

Ik al eerder!

Groot nieuws, een eitje is al uitgekomen!

Verbetering, ik tel er al twee.

Terug
Bovenaan Onderaan