binnenkomende docx-documenten standaard wijzigen met Openen met....

• Onderwerp starter Onderwerp starter theplayer
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 16
  • Weergaven 644

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
374
Punten
83
OS
Win10
AV
Bitdefender
Hoe kan ik binnenkomende docx-documenten laten Openen met...

Je hebt toch Office 2021 in jouw computer?

Als Office dat niet automatisch doen, dan zijn er twee methodes. Deze vind ik het makkelijkst.
1.) Klik met de rechter muisknop op het document
2.) Kies voor "openen met" en "altijd deze app gebruiken om docx mee te openen" bij staat, kun je dat aanvinken en dan wordt openen.
3.) Als dat er niet bij staat, kies dan eerst "meer apps" en dan moet die optie er wel bij komen te staan.

Methode 2:
Start -> instellingen -> apps -> standaard apps.
Klik onderaan op "standaard apps per bestandstype kiezen"
Scroll naar beneden totdat je .docx ziet en zet dan rechts daarvan de optie op Word.

Maar nogmaals, feitelijk moet Office dit al automatisch doen.

Ja, Abraham, maar zoals je weet gebruik ik al jaren .doc. Maar je hebt me wel in de juiste richting gestuurd. :giggle:(y) Ik kan doxc in Office 2021 via de optie Bestandsindeling ook in doc wijzigen. Opgelost!

Kun je docx naar doc veranderen?

Selecteer "Bestandsformaat"
Deze optie heet 'Bestandsindeling' en is de manier waarop u uw document daadwerkelijk van .docx naar .doc wijzigt.
30 juli 2024

Ik ga dit uitzoeken.

Als je studenten docx gebruiken, dat niet veranderen.
Want als je met doc dat ducument gaat opsturen, moet de student dat weer naar docx veranderen.

Docx wordt al sinds Office 2007 gebruikt, doc is feitelijk anno 2024 al jaren verouderd.

Bestandsindeling ook in doc wijzigen. Opgelost!
Docx kan iets meer dan .doc dus ik weet niet of converteren naar .doc de beste oplossing is.
Je kunt met de nieuwe Office zowel .doc alsook .docx gebruiken, zowel om te openen alsook om op te slaan.

Als je wilt opslaan naar .doc kun je kiezen voor Bestand -> Opslaan als -> en dan kiezen voor "word 97-2003-document (*.doc) en wordt het als .doc opgeslagen.
Maar het zou eigenlijk beter zijn als je gewoon .docx gaat gebruiken want welke moderne office kan daarmee overweg.
Daarnaast kun je dus zoals gezegd de .doc documenten ook gewoon openen.

Standaard kan je een doc bestand niet meer zomaar bewerken deze wordt in beveiligde weergave geopend op een moderne machine.
omdat deze bestanden macro's kunnen bevatten.

bovendien zijn er ook verschillen in opmaak
Ik adviseer over te stappen op docx dat is een veiliger formaat als je de bestanden deelt.

mocht je macro's willen gebruiken en versturen kies je voor docm

Als Office dat niet automatisch doen, dan zijn er twee methodes. Deze vind ik het makkelijkst.
1.) Klik met de rechter muisknop op het document
2.) Kies voor "openen met" en "altijd deze app gebruiken om docx mee te openen" bij staat, kun je dat aanvinken en dan wordt openen.
3.) Als dat er niet bij staat, kies dan eerst "meer apps" en dan moet die optie er wel bij komen te staan.

Methode 2:
Start -> instellingen -> apps -> standaard apps.
Klik onderaan op "standaard apps per bestandstype kiezen"
Scroll naar beneden totdat je .docx ziet en zet dan rechts daarvan de optie op Word.

Maar nogmaals, feitelijk moet Office dit al automatisch doen.
Ja, Abraham, maar zoals je weet gebruik ik al jaren .doc. Maar je hebt me wel in de juiste richting gestuurd. :giggle:(y) Ik kan doxc in Office 2021 via de optie Bestandsindeling ook in doc wijzigen. Opgelost!

Kun je docx naar doc veranderen?

Selecteer "Bestandsformaat"
Deze optie heet 'Bestandsindeling' en is de manier waarop u uw document daadwerkelijk van .docx naar .doc wijzigt.
30 juli 2024

Ik ga dit uitzoeken.
Hallo Black Tiger, Dat is een goed voorstel, maar dat werkt bij mij niet. Vaak sturen studenten mij docx.uitwerkingen. Dat doen ze als bijlage bij hun inzending. Die kan ik alleen maar downloaden. Dan zou ik natuurlijk ook Openen met kunnen gebruiken maar de enige opties zijn dan Office 2021 (met docx, dus).

Maar je hebt me nu op een ander idee gebracht. In dat Openen met...zie ik nu echter ook nog een andere optie: KIes een andere app. en daar staat inderdaad ook Microsoft Office Word bij (nooit eerder gezien...!)
Dat is dus wel de oplossing! Maar dan moet ik telkens nogal wat handelingen verrichten om elke download te converteren.

Veel studenten dienen hun inzending ook in het ......tekstformaat (ben de extensie even kwijt...). De inhoud kopieer ik dan in een Word-document en ik kan meteen aan de slag. En zo krijgen ze het dan ook terug. Nooit een probleem.

maakt dat wat uit als je dan voor saveas kiest kan je alsnog in het door jouw gewenste bestand opslaan.

die andere gebruiken mischien rtf dat is een redelijk algemeen formaat om uitvoer van allerlei software in een tekstbestand met afbeeldingen te krijgen.

Boertje, Nee, het is geen RTF, mar ik meld me meteen als ik van een student een uitwerking met die extensie krijg.

Die kan ik alleen maar downloaden.
Hoezo alleen downloaden? Normaliter kun je die meteen ook vanuit de mail met Office 2021 openen.
Of staat bij jou misschien die oudere versie Word nog als standaard? Dat zou ook nog kunnen als je beide office versies nog hebt draaien.

Er zijn in elk geval meerdere mogelijkheden om het goed te krijgen.

Je begrijpt niet hoe het zit (heel logisch, hoor). Ik werk via een online connectie met mijn werkgever. Die heeft een koppeling gemaakt tussen een zender (student) en een ontvanger (docent) De werkgever fungeert als centrale die het verkeer regelt en monitort. Er komt geen mail aan te pas maar alles verloopt binnen een compleet beveiligde lijn.

Een student werk een opdracht uit en kan kiezen voor verzending als tekstbijlage of als downloadbijlage. De centrale koppelt de zending via een gecodeerd en geautomatiseerd systeem aan de betreffende docent.

In beide gevallen van docx kon ik met Libre Office deze documenten openen, de inhoud kopiëren en overzetten naar doc. Omdat ik dus telkens Libre Office nodig had, werd dat omslachtig. Vandaar mijn vraag.

Het ziet er dus zo uit:

Bijlagen

• bijlage.png
    bijlage.png
    7,5 KB · Weergaven: 4
Er komt geen mail aan te pas maar alles verloopt binnen een compleet beveiligde lijn.
Ah oke, als ik het dan goed begrijp zit je op de servers van de werkgever in een beveiligde omgeving. Misschien is dat wel te vergelijken met Citrix of iets soortgelijks.

Wat ik van de bijlage zie is een docx, deze zou je normaliter gewoon moeten kunnen openen met Word (van Office 2021). Aangezien hij online staat zit de kans er inderdaad in dat hij eerst gedownload moet worden. Sowieso als je hem wilt bewerken.

Je, Black Tiger,
Je hebt het helemaal juist en je formuleet het bovendien veel beter! Dat online is niet van belang. Ik zie weliswaar dat die bijlage een docx-bestand is, maar ik moet die sowieso downloaden van de site naar mijn bureaublad of daar naartoe slepen. En dan kan ik pas gaan converteren. Voor andere formaten is dat niet nodig, want ik kopieer de tekst en plak die in een leeg Word-doc-document.

je hoeft hem niet om te zetten om te openen in word202x
Of je hem rechtstreeks van de server kan openen en bewerken is een rechtenkwestie
Als je hem moet omzetten naar doc om hem te kunnen openen in word is er iets raars aan de hand met je word installatie zou me ook niet verbazen want daar heb je al heel wat topics over

Ik kan me voorstellen dat je hem op de server niet kan opslaan zonder de naam aan te passen want dan zou jij per ongeluk het werk van de student kunnen verprutsen
een andere extensie is vanzelfsprekend ook een andere naam maar persoonlijk zou ik gewoon iets als gezien toevoegen aan de bestandsnaam en de extensie ongewijzigd laten

Nee hoor, Boertje. Ik heb nu wel genoeg reacties gehad over mijn Wordversie. Die werkt al vele jaren uitstekend en ook nu nog! Het komt door die bijlage die eerst gedownload moet worden waar een docx-document in zit.
Jouw oplossing is me niet duidelijk: iets toevoegen aan docx, waar ik niet in kan komen?

Terug
Bovenaan Onderaan