Windows 7 Bijna Kerstmis, en voor iedereen zich op het kerstbrood en de tulband stort: nog even goed nadenken!

• Topicstarter Verwijderd lid 304
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 304

Guest
Jammer genoeg kon ik geen woorden vinden die iets met Kerstmis te maken hadden. Daarom maar dit:
Ik heb eens, in een vorig leven(!) aan 45 kinderen de vraag gesteld: wat is Kerstmis en waarom vieren we dat? Het was een openbare school en godsdienstles werd toen nog niet gegeven, (later wel, meteen over meerdere godsdiensten).
De antwoorden waren heel divers, en ik moest mijn gezicht vaak met moeite in de plooi houden. Hier zijn er een paar:
omdat we dan 2 dagen achter elkaar vlees eten / je moet dan je goeie kleren aan, bah / om uit te rusten van al die sommen / omdat je een kerstboom hebt / omdat je dan met veel mensen aan tafel zit/ omdat sinterklaas weer naar spanje is en nu kan de kerstman er in / wij vieren niks, juf, alleen een verjaardag vier je / omdat je toch al vrij hebt.

Waar komt het woord krekel vandaan?
a. Het is ontleend aan het Duitse Krechel, dat dezelfde betekenis heeft.​
b. Het woord krekel komt van het Franse criquet ('sprinkhaan'); dit woord is een nabootsing van het tsjirpende dat sprinhanen maken.​
c. Het is afgeleid van het Latijnse creculum ('insect, mier').​
Wat is de geschiedenis van het woord krent?
a. Krent komt van het Turkse krentülak, dat eerst 'gedroogde pruim' en later 'gedroogde vrucht (in het algemeen)' betekende.​
b. Het Italiaanse werkwoord carezzare betekent 'liefkozen'. Krenten werden vroeger beschouwd als een afrodisiacum ( en dit heb ik voor jullie opgezocht en het betekent (hm!) een lustopwekkend middel). Ach, je kijkt toch anders naar de kerststol!​
c. Het woord krent is genoemd naar de Griekse stad Korinthe. Het Nederlands leende de Franse benaming raisin de Corinthe, maar verkortte die al in de Middeleeuwen tot korent en vervolgens tot krent.
Waaraan dankt de kruisbes zijn naam?
a. Het is een bes met kroezige haartjes (een 'kroesbes').​
b. De kruisbes is een bes waarop zich door het zonlicht een kruis aftekent.​
c. Volgens de bijbel groeide de kruisbes op Golgotha, de heuvel waarop Christus gekruisigd werd.​
Waarvan is kuieren afkomstig?
a. van het Middelnederlandse coder ('halskwab', namelijk een kwab die langzaam heen en weer beweegt)​
b. van het Franse cueillir ('sluipen')​
c. van het Oudengelse to quisk ('verspillen")​
Bron: het boekje 'Pierewaaien' van het Genootschap Onze Taal.
antwoorden
krekel: b.
krent: c.
kruisbes: a
kuieren: a.

erikdenhouter

Vaak hier
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
151
Punten
43
Leeftijd
62
2 goed, ook wel 2 fout.

Ik heb mijn twijfel bij het juiste antwoord over de kruisbes.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.939
Punten
113
Leeftijd
66
Ik overtref mij en ben daarover dan ook stomverbaasd: 3 van 4 antwoorden GOED!

erikdenhouter

Vaak hier
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
151
Punten
43
Leeftijd
62
🙄 Kanne jullie eindelijk de cijfers van je kerstrapport eens optrekken, werd tijd 🤣

Bovenaan Onderaan