Bij gebruik van een VPN lekt je eigen IP-adres weg via WebRTC

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
22.290
Reactiescore
5.437
Punten
713
Leeftijd
67
Het is tegenwoordig heel verstandig via een VPN anoniem te surfen.
Echter zijn er momenten dat jouw browser toch je eigen IP-adres weglekt via WebRTC

Wat is WebRTC?

U vraagt zich misschien af waarom uw browser zo'n opvallende kwetsbaarheid bevat. Nou, WebRTC dient wel
degelijk een doel voor veel gebruikers.

Er kunnen zelfs momenten zijn waarop u de stappen in deze handleiding wilt omkeren om deze weer in te schakelen.
U zult dit moeten doen als u real-time audio en video wilt delen via het internet. Dit is waar WebRTC zijn naam aan ontleent -
het staat voor "web real-time communicatie".

De technologie heeft zich gepositioneerd als de belangrijkste concurrent van de populaire videobeleggingssoftware, Skype.
Het is handiger omdat het direct in de browser werkt met behulp van JavaScript. Op deze manier hoeven gebruikers Skype
of andere software van derden niet te downloaden.

Maar het gemak komt met een prijs. De code van een website kan worden geschreven met scripts die een WebRTC-verbinding
openen naar elke browser waar deze actief is.

Dit betekent dat WebRTC uw IP-adres kan lekken, zelfs als u de technologie nooit voor het beoogde doel hebt gebruikt. Het maakt
niet uit of u daadwerkelijk een directe audio/video verbinding hebt geaccepteerd of niet.

Zolang WebRTC volledig is ingeschakeld in je browser, brengt het je in gevaar. Dat risico wordt sterk verminderd als u NordVPN gebruikt
of een van de andere VPN's die we hebben getest op DNS-lekken. Maar in ieder geval raden wij u aan om WebRTC uit te schakelen.

Gebruikt u Firefox, ga dan naar

Google Chrome gebruikers en ook Opera en Edge gebruikers gaan naar:

Veng

Bekend Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reacties
594
Reactiescore
103
Punten
43
Website
relatie-voeding-gedrag.nl
Ik had dat voor Windscribe wel eens bekeken ja.
"We did four tests for IP and DNS leaks and we found this VPN to be airtight. We used WebRTC, IP Leak Test and DNS Leak Test. For each, we found the Windscribe scored 100%."
(https://woofresh.com/windscribe-vpn-review/#3-IP-and-DNS-Leaks)
Voor de zekerheid, omdat ik het niet helemaal doorzie, heb ik die add-on echter toch maar toegevoegd.

Bovenaan Onderaan