Bescherming muziek op het internet

Hello,

Misschien niet gemakkelijk maar toch probeer ik het te vragen.
Af en toe plaats ik een liedje(wave file of mp3 file) op facebook en SoundCloud.
Dit zijn composities van mezelf en nu zoek ik een manier om mijn muziek te beschermen, zodat mijn liedjes niet kunnen worden gedownload van facebook of SoundCloud.

Ik heb reeds gemerkt op het internet dat 2 liedjes van mijn single op websites voorkomen waarop ik mijn composities niet heb geplaatst en waar ze kunnen worden gedownload en zelfs te koop worden aangeboden. Website Prodaem.com .Zie bijlage. Vandaar mijn vraag.

Is er software die mijn liedjes kan beschermen?
Grtz,
cooper
[url=https://postimg.cc/gxpXCfdb] [/URL]

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
@cooper - ik vind dat jij je moet beperken tot enkel het uploaden van MP3.
WAV is enkel in Windows af te spelen, Apple en Linux kunnen er niks mee.

Wat betreft het beveiligen tegen downloaden van jouw muziekbestanden - dat lijkt mij een heel lastig verhaal.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Kijk hier eens na.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Kaspersky internet security 2020
Vriendelijk dank voor de antwoorden en het vermelden van de Nederlandse auteursvereniging Buma/Stemra Rechten.

Ik ben aangesloten sinds 1983 bij de Belgische auteursvereniging Sabam en als vennoot geregistreerd.

Op een website die jezelf beheert kun je de paginabron en codering wel aanpassen, dit kan natuurlijk niet op een facebookpagina.
Toch bedankt voor uw inbreng op mijn vraag.
Grtz,
cooper

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Ach je bent een Belg, en al aangesloten. Dat kon ik niet weten
Ik zou niet weten hoe je illegaal downloaden van je muziek tegen kunt gaan. Dat is iets waar alle artiesten mee worstelen.
Zelfs streaming audio is op te nemen met programma's die gratis beschikbaar zijn zoals b.v. audacity.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Ja het is een nieuw gegeven geworden door het feit dat nu de muziekwerken en liedjes als een wave -of mp3 file en nog andere muziekbestanden kunnen worden geüpload.

En facebook biedt zelf geen bescherming aan voor haar leden die zijn aangesloten op hun website.

Ik kan mijn composities wel üploaden naar de Belgische auteursvereniging SABAM, maar je geniet geen volledige bescherming bij hen.

Je moet dan nog steeds een aanklacht inspannen voor het gerecht en justitie als er plagiaat wordt gepleegd van jouw muziek.
Ze raden welaan om de muziek die je hebt gecreëerd op een usb stick of dvd te plaatsen, en deze dan in gesloten en aangetekend enveloppe langs de post naar jouw eigen adres te versturen.
grtz,
cooper

Jean Paul

Bekend Gezicht
Lid geworden
14 mei 2021
OS
Windows 10 Pro 64 bit
AV
Ziggo Safe Online
Hallo Cooper, ik zit ook op soundcloud en het volgende kun je nog doen :

Ga naar jou tracks op soundcloud en click op edit (het potlood symbool)

Klik op het tabblad rechten en schakel directe downloads inschakelen uit. Deze track kan dan niet worden gedownload in de oorspronkelijke indeling waarin deze is geupload en dat staat er ook onder vermeld.

Vul in de beschrijving van je tracks dat jou tracks niet voor andere doeleinden gebruikt mogen worden zonder jou toestemming. Het is geen garantie maar het helpt wel.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Vriendelijk dank voor jouw reactie op mijn schrijven.

Ik heb op SoundCloud op mijn pagina's gezocht naar de tab "rechten " maar kan deze niet vinden. Als ik op "edit" klik kom ik gewoon op mijn profiel uit om deze te kunnen bewerken.

Ik heb de lijst met alle beschrijvingen over de voorwaarden en toekenningen, alsook de wettelijke rechten van SoundCloud doorgelezen.

Voorbeeld:
in deze paragraaf wordt uiteengezet dat SoundCloud een hostingdienst is en dat haar gebruikers zelf aansprakelijk zijn voor het materiaal dat zij naar SoundCloud® uploaden
SoundCloud claimt geen eigendomsrechten op Jouw Content, en jij erkent hierbij uitdrukkelijk en gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat Jouw Content jouw eigen verantwoordelijkheid is.
Voilà dat omschrijft alles over hun aansprakelijkheid, dus geen enkele bescherming tegenover degene die zijn muziek upload.
Misschien dat jij de betaalde pro versie hebt en zodus ook de opties die je hier vermelde kunt toepassen.
grtz,

cooper
[url=https://postimg.cc/Fd2rczmL] [/URL]
[url=https://postimg.cc/VS2QZhTy] [/URL]

Jean Paul

Bekend Gezicht
Lid geworden
14 mei 2021
OS
Windows 10 Pro 64 bit
AV
Ziggo Safe Online
Je hoeft er geen soundcloud pro voor te hebben en die heb ik ook niet. In deze volgorde moet het wel lukken :

Log eerst in en klik dan op jou naam bovenaan naast uploaden.

Dan zie je tracks staan en die klik je aan.

Je ziet dan jou nummers in beeld staan en daar beweeg je met je muis overeen. Je ziet dan het potlood symbooltje in beeld en daar klik je vervolgens op.

Je moet dan het tabblad rechten zien staan en als je die aanklikt dan kom je bij directe downloads inschakelen en die kun je dan vervolgens uitzetten. Als het goed is moet het nu wel lukken.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Thanks again.

Ik heb uw richtlijnen opgevolgd en heb gemerkt dat de toegang tot het downloaden reeds door de mensen van SoundCloud was uitgeschakeld.

Onderaan staat geschreven dat de Pro versie de keuze heeft tussen toelaten van downloaden, weigeren, openbaar, privé, vrienden.

Het is steeds een manier om kassa binnen te rijven met positieve keuzes die je kunt maken.
Mijn facebookpagina wordt overspoeld door de hedendaagse music portals of music platforms om mijn composities te uploaden naar hun website.
Met de bedrieglijke belofte dat ik dan zal worden gestreamd op ontelbare radiozenders over heel de wereld. En de nadruk wordt dan bijzonder gelegd op de mogelijkheid om op deze wijze veel money te verdienen.

De mogelijkheid om nu muziekwerken in de vorm van mp3 en wave files te uploaden heeft de muziekwereld op zijn kop gezet.

En het is steeds een één-kant verhaal. Wanneer ze jouw creatieve werken hebben ontvangen zijn ze er heer en meester over.

Ze beloven met zoeten woorden dat je 100% royalties zult ontvangen, of toch bij vele music platforms 80% na afhouding door de diensten die ze je hebben geleverd.

Niets is minder waar, het mes snijdt maar aan één zijde. Je hebt geen enkel juist zicht waar en hoeveel maal jouw muziek wordt afgedraaid, en bent aangewezen op wat zij jou willen verkondigen.

De zogenaamde playlists zijn totaal niet te vertrouwen en vullen ze zelf onjuist in en houden de poen voor zichzelf.
Het feit dat ze hebben gemerkt tussen de ontelbare websites van facebook dat op mijn facebookpagina enkele composities staan, duidt aan hoe ze deze sociale websites afsnuffelen naar vrije muziek.

De 2 Nederlandstalige liedjes op mijn single uit 1983 zijn ook opgenomen op verschillende websites, waar ze worden aangeboden om vrij te kunnen downloaden en te koop worden aangeboden voor Windows en Mac. Ik heb een printscreen van een website waar een Amerikaans of Engels meisje mijn Nederlandstalig liedje de A-zijde van de single met de titel: "Meisje uit het Noorden" heeft besteld en hoe tevreden ze is.
Het liedje op de B-zijde met de title "SOFIA" staat eveneens op diverse websites aangeboden. De auteursrechten zijn in België tot 80 jaar na het overlijden van de rechthebbende componist of auteur geldig bij de Muziek auteursvereniging SABAM, waar ik ben geregistreerd en aangesloten als vennoot sinds 1983.

En natuurlijk moet je een betalend abonnement nemen of kopen opdat ze jouw muziek veelvuldig gaan streamen. Ja jouw geld ontvangen ze goed, geen probleem voor hen. Maar de meeste muzikanten die hun muziekbestanden met liedjes uploaden zijn de dupe, en ontvangen alleen mooie beloftes en veel belovende uitzendingen van hun nummers.

Sorry voor de lange tekst maar ik wilde dit huidige fenomeen op het internet toch eens naar boven brengen.
Grtz,[url=https://postimg.cc/3ykG39wg] [/URL]
[url=https://postimg.cc/s1m59MbG]
https://www.piepcomp.nl/[url=https:...liedjes-verkoopt-24-sept-2021.png[/img][/url][/URL]
[url=https://postimg.cc/8jrM8ZjM] [/URL]
[url=https://postimg.cc/nj8NkRj2] [/URL]
[url=https://postimg.cc/BL92NyTm] [/URL]

cooper

Jean Paul

Bekend Gezicht
Lid geworden
14 mei 2021
OS
Windows 10 Pro 64 bit
AV
Ziggo Safe Online
Je leest alles prima door en je hebt de instellingen gevonden en dan heb ik geen problemen met een lange tekst. De muziek wereld is een harde wereld als het om geld gaat maar dat is overal zo. Ik heb geen facebook meer en soundcloud is ook niet volmaakt maar je hebt al meer opties voor muziek dan bij facebook.

Het zijn wel vage sites waar jou muziek opduikt en ik kan me voorstellen dat je daar niet blij mee bent.

Wanneer je een account aanmaakt bij facebook dan geef je toestemming aan facebook om je gegevens te delen. Facebook krijgt gebruikersrecht op alles wat jij deelt zoals leeftijd, geslacht, taal, relatiestatus, kinderen, interesses, opleiding, locatiegegevens, foto's, berichten, video's en jou muziek mag dus ook gebruikt worden voor verschillende doeleinden.

Ik zit nu op Bandcamp.com en daar zitten ook voor en nadelen aan maar ik kan mijn muziek gratis aanbieden als zowel verkopen.
Ook muziek luisteren op bandcamp vindt ik aangenamer omdat de geluidskwaliteit beter is dan het gemiddelde dan op bijvoorbeeld youtube. Je kunt je daar misschien nog eens in verdiepen als je dat nog niet hebt.

Ik neem mijn muziek altijd op in losse sporen en dat sla ik op zodat ik altijd nog kan bewijzen dat ik het gemaakt heb en verder plaats ik nooit mijn beste nummers zomaar op het internet. Garantie is het nogmaals allemaal niet maar ik ga het ze ook niet te makkelijk maken.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Thanks for the reply.
Ik zal eens kijken op Bandcamp.com wat dit inhoud voor mij.

Ik neem mijn muziek altijd op in losse sporen en dat sla ik op zodat ik altijd nog kan bewijzen dat ik het gemaakt heb;
Dat begrijp ik niet goed. Bedoel je dat je copies hebt gemaakt van jouw muziekbestanden die je op SoundCloud plaatst en deze op jouw computer of laptop hebt opgeslagen.

Ik heb ook een aantal van mijn liedjes opgenomen op een dvd en deze in een envelop gestoken. Daarna heb ik deze envelop aangetekend opgestuurd naar mijn eigen adres. Lach niet, dit is een raad die ik heb gekregen van een directie lid van de Belgische auteursvereniging Sabam waar ik ben bij aangesloten als vennoot.

Ik ben een amateur muzikant en muziek maken en spelen doe ik heel graag van in mijn jeugdjaren. Ik heb ook als drummer bij een beatorkestje gespeeld toen de Provo's in Nederland opkwamen en ik herinner me nog heel goed het legendarische Woodstock festival.

Ik heb de daw cubase elements 10,5 gekocht, maar de kwaliteit van de samples vind ik niet zo bijzonder goed. Ik neem er liedjes op met overdubbing, maar dat kun je ook in het Windows programma Audacity. De pro versie cubase 11 vind ik te duur maar daar in zullen de samples en plug-ins wel van een betere kwaliteit zijn.

Ik heb een Yamaha Arranger Home Workstation PSR-S 710 en daarop klinken de samples van de muziekinstrumenten heel goed op. Ook de mogelijkheid om zowel midi-als audio wave bestanden op te nemen is een pluspunt op deze synthesizer.
Er is een multirecord van 16 sporen ingebouwd, en ook een mix controle om jouw opgenomen liedjes te masteren.

Maar als je een gitarist bent en geen synthesizer bespeelt met al zijn mogelijkheden, dan gebeurt de opname van de liedjes heel anders.
Je kunt geen gebruik maken van de stijlen die zijn ingebouwd in een synthesizer en je moet dan de drumpartij opnemen met een daw of drumcomputer.

Ook de bas- en ritmegitaar begeleiding moet je opnemen met een audio interface en daarop de zangmicrofoon aansluiten.(ik heb een condensator rode NT1 Kit microfoon gekocht bij de Bax music shop.

Ik kom uit de tijd dat de home studio's nog niet bestonden en het opnemen van liedjes gebeurde met een bandopnemer met twee sporen of een cassette recorder. Hierdoor beleef ik wel het verschil met de huidige manier van liedjes opnemen en alles wat er rond draait.

De benamingen samples, plug-ins ,daw 's en de verscheidenheid van allerlei synthesizers is een totaal nieuwe en interessante wereld voor mij.

Je kunt mijn liedjes horen op SoundCloud gilbert van rumst.

Grtz,
gilberto

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
@cooper - als je hier Gilberto als forumnaam wil hebben - dan kan dat.
Trouwens, jouw laatste bericht vind ik heel interessant.

Jean Paul

Bekend Gezicht
Lid geworden
14 mei 2021
OS
Windows 10 Pro 64 bit
AV
Ziggo Safe Online
Zelf heb ik ook een synthesizer workstation met een USB kabel verbonden met de PC. Ik kan er arpeggio's mee (af)spelen of zelf programmeren en er zit ook een sequencer, drumcomputer en sampler in. Ik maak soundtrack/achtergrondmuziek dus ik moet alles in huis hebben.

Met losse sporen bedoelde ik multitrack recording (MTR) en dan neem ik alles op per kanaal op de PC. Bijvoorbeeld de drum, piano, string, gitaar staan dan allemaal los van elkaar, solo dus. Ik kan een nummer dan weer helemaal uit elkaar halen en aantonen dat ik het gemaakt heb en ik kan hetzelf ook weer hergebruiken. Met de yamaha die jij hebt kun je dat ook doen want je hebt een interface.

Ik kon vroeger alleen opnemen in mono en ik heb ook bandrecorders en cassette decks gehad en als je het dan over ruis hebt :)
De tijd gaat hard en het is allemaal veranderd en we hebben er een hoop knopjes bijgekregen.

Roxmarie heeft jou muziek al geplaatst op dit forum https://www.piepcomp.nl/threads/waar-luister-jij-naar.5253/page-67

Ga vooral door met muziek maken

Groet, Paul

Laatst bewerkt:

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Zelf heb ik ook een synthesizer workstation met een USB kabel verbonden met de PC. Ik kan er arpeggio's mee (af)spelen of zelf programmeren en er zit ook een sequencer, drumcomputer en sampler in. Ik maak soundtrack/achtergrondmuziek dus ik moet alles in huis hebben.

Met losse sporen bedoelde ik multitrack recording (MTR) en dan neem ik alles op per kanaal op de PC. Bijvoorbeeld de drum, piano, string, gitaar staan dan allemaal los van elkaar, solo dus. Ik kan een nummer dan weer helemaal uit elkaar halen en aantonen dat ik het gemaakt heb en ik kan hetzelf ook weer hergebruiken. Met de yamaha die jij hebt kun je dat ook doen want je hebt een interface.

Ik kon vroeger alleen opnemen in mono en ik heb ook bandrecorders en cassette decks gehad en als je het dan over ruis hebt :)
De tijd gaat hard en het is allemaal veranderd en we hebben er een hoop knopjes bijgekregen.

Roxmarie heeft jou muziek al geplaatst op dit forum

Vriendelijk dank voor jouw antwoord. Ja dat is toevallig dat jij ook graag muziek speelt en maakt met een synthesizer.
Door zelf een single te hebben opgenomen in een record studio, waar mengpanelen en grote luidsprekers stonden, een lexycon en micro's, is het natuurlijk even verrast opkijken dat nu diezelfde studio met zijn apparaten voor het opnemen van muziek te verkrijgen is in plug-ins die de studio nabootsen.

Ik heb als onafhankelijke muzikant mijn single opgenomen en de liedjes werden toen afgedraaid op de vrije radio's die in de ether kwamen. De meeste vrije radio's speelden mijn liedjes gratis af. Nu zie je alleen music portals op het internet verschijnen die je beloven jouw muziek over heel de wereld te streamen mits een maandelijks of jaarlijks betalend abonnement.

Creatief zijn en muziek maken doe je niet voor het geld. Ik ervaar gewoon een goed gevoel als ik een liedje heb gemaakt dat mij bevalt en waar ik graag naar luister. En deze muziek platforms proberen alleen maar jouw muziek te ontfutselen met de belofte dat je er geld mee kunt verdienen.

Ze maken misbruik van het feit dat nu jouw composities in muziekbestanden kan worden geüpload naar hun website. Maar ja elk is vrij in wat hij zelf verkiest en dit geldt voor alles wat je wilt doen in het leven.

Op het Synthforum.nl heb ik veel opgestoken over de synthesizer wereld en ook de diverse daw 's zoals Steinberg Cubase , ableton, Studio one, Logic Pro van apple enz .

Als je schrijft dat je arpeggio's hebt staan op jouw synthesizer dan zijn er geen stijlen ingebouwd zoals in mijn PSR-S710. Dan is deze synthesizer van oorsprong meer bedoeld voor piano werk maar later uitgebreid met de mogelijkheden van een synthesizer. Heel interessant vind ik de sampler die is ingebouwd en waarmee je dus zelf jouw klanken(samples) kunt maken en opnemen.

De aankoopprijs voor een synthesizer start van 100 euro tot 4000 euro. Ook zijn er verschillende merken en naarmate de prijs stijgt verhoogt de kwaliteit van de samples die zijn ingebouwd. Een yamaha arranger home workstation is dus een kleine studio die je de mogelijkheid biedt om een song volledig af te werken.

De daw is een verrijking op het gebied om een liedje zowel midi als audio op te nemen, maar is ook complex en vereist een diepere kennis om goed te kunnen werken met zo een muziek programma. Blijkbaar gebruik je ook een audio interface waarop jouw synthesizer is aangesloten.

Tot nu toe heb ik ervaren dat mijn muziekopnames die ik rechtstreeks op mijn PSR-S 710 maak beter klinken dan wanneer ik ze maak in mijn cubase elements 10,5.

En dit is te wijten aan de betere kwaliteit en klank van de ingebouwde samples in mijn PSR-S710 dan de samples die inbegrepen zijn in mijn daw cubase elements 10,5. Begrijpelijk want de PSR-S had een prijskaartje van € 1400 en de daw €100.

Wanneer je beschikt over de Steinberg cubase pro 11, dan zullen de samples een hogere kwaliteit hebben waardoor je liedje dan ook beter zal klinken na de opname.
Maar ook de hoeveelheid geheugen op de pc en de processor die minstens een intel core i-5 moet zijn of een amd cpu die evenwaardig is zijn vereist als je een serieuze opname wilt maken op de computer of laptop.

De gitaar samples op mijn PSR-S zijn minderwaardig en gebruik ik alleen als achtergrond begeleiding.

Alles hangt ook af van welk soort genre van muziek je maakt. Maar als je een sound track wilt maken dan komen daar ook regelmatig violen en blazers aan te pas . En weer hetzelfde liedje. De betere viool samples komen alleen voor in de duurdere daw's aankopen.

Ook de viool samples in mijn PSR-S voldoen niet aan de kwaliteit die ik zou willen maar hebben nog altijd een synthesizer klank.
En dit mis ik wel.
Maar ik doe mijn petje af voor de ontwerpers die een daw op de markt brengen, en het mogelijk maken om in een home studio toch muziek te maken van goede kwaliteit.

Weer een lange tekst, maar ja er zijn momenteel zoveel vernieuwingen op muzikaal vlak dat je snel uitgebreid begint te schrijven. Sorry daarvoor.
Grtz,
cooper

Jean Paul

Bekend Gezicht
Lid geworden
14 mei 2021
OS
Windows 10 Pro 64 bit
AV
Ziggo Safe Online
Alles hangt inderdaad af van het genre muziek dat je maakt en elk merk heeft zo zijn voor en nadelen. Ik heb niet zoveel arpeggio stijlen maar ik kan wel midi 0 files downloaden en gebruiken en op die manier toevoegen. Ik heb een moderne roland en daar zit DAW control op. De instellingen voor sonar, cubase, ableton live en logic pro zitten er al in en ik kan er gelijk mee aan de slag. Een interface zit er al ingebouwd.

Er zitten meer dan 2000 geluiden in mijn synthesizer maar ik kan ook nog geluid downloaden en erin zetten. Met de sampler kan ik via de USB kabel elk geluid opnemen en monteren zonder kwaliteit verlies. Youtube, computer spelletjes, alles wat uit de pc komt kan ik opnemen. Ik kan de getallen op mijn sampler ook intypen en gebruiken om naar banken toe gaan, kortom een synthesizer met dubbele functies.

Ik heb voor roland gekozen puur om de retro geluiden waar vroeger hits mee gemaakt werden. Het geluid van de bekende roland jupiter heb ik er ook instaan. Er staan o.a. acoustische bass gitaar geluiden in die niet te onderscheiden zijn van echt. De equalizer en effect instellingen in de studio set zijn erg handig en de synthesizer start dan op met mijn instellingen als ik hem weer aanzet.

Een onboard geluidskaart is gemiddeld 89DB en daarboven geeft het achtergrond ruis en is daarom niet geschikt voor opnemen.
Een moderne interface of geluidskaart zit al boven de 100 en de betere 116DB, signaal ruisverhouding SNR is handig om te weten.
De PC die ik gebruik is een AMD Ryzen 5 3600X en ik heb een M.2 schijf van Adata. Door de hoge leessnelheid kan ik snel data in muziek programma's laden want ik gebruik veel files.

Moderne synthesizers zijn leuk speelgoed maar het duurde een jaar voordat ik alle functies een beetje onder de knie had :)

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Bandcamp kan hier ook op dezelfde manier gepost worden als SoundCloud!

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Ik heb een moderne roland en daar zit DAW control op. De instellingen voor sonar, cubase, ableton live en logic pro zitten er al in en ik kan er gelijk mee aan de slag. Een interface zit er al ingebouwd.
Als ik het goed begrijp dan bedoel je met een DAW control de beweegbare hendeltjes op jouw Roland, waarmee je bewerkingen kunt uitvoeren in een DAW die is geopend op jouw pc. Dat is handig.

En is de interface die is ingebouwd een audio interface? Op welke manier maak jij jouw nummers? Speel je die op jouw synthesizer en neem je die daarna in een DAW op jouw pc?
Of gebruik je ook audacity?

Ik neem eerst een nieuw liedje op als midi- of audio bestand op mijn synth en daarna breng ik dit met de usb stick over in mijn Steinberg cubase elements 10,5.
Wanneer het een midi file is dan worden alle afzonderlijke tracks geïmporteerd in mijn cubase elements. Die kunnen dan nog bewerkt worden door de instrumenten te vervangen of met xf effecten galm, echo, reverb, compressie enz te gebruiken.

Wanneer ik een audio bestand importeer in mijn cubase elements dan is er maar één spoor waar het liedje opstaat.
.
Ik bewerk mijn composities meestal in audacity nadat ze zijn opgenomen op mijn PSR-S710 als audio file. Ik heb ook de mogelijkheid om een midi file die ik heb opgenomen met de sequenzer te converteren naar een audio file op mijn synthesizer.

Er zijn drie verschillende manieren om op te nemen in midi:
ofwel alleen de klanken van de klaviertoetsen op de rechterzijde terwijl de begeleiding met akkoorden aan de linkerzijde niet wordt opgenomen, dan heb je enkel de solo of melodie begeleiding.

ofwel alleen de klanken van de klaviertoetsen op de linkerzijde wanneer ik mijn akkoorden speel, en niet de klanken van de klaviertoetsen op de rechter flank. Dan heb je enkel de akkoorden begeleiding.

Op het internet zijn diverse videofilmpjes terug te vinden over het spelen en opnemen met een Yamaha arranger home workstation PSR-S 710.

Ik ben natuurlijk ook het best geholpen met een stijl omdat daar reeds een begeleiding is aan toegevoegd. Ik kan wel op een acoustische ritme- of slaggitaar spelen, maar op geen basgitaar. Maar als je een stijl gebruikt zit de bas begeleiding daar reeds ingebouwd. Ik maak eerst een melodie met enkel een begeleiding van de akkoorden die ik speel op mijn synthesizer. En daarna zoek ik een gepaste stijl voor mijn akkoorden en melodie.

Degenen die house techno muziek creëren maken gebruik van diverse drumcomputers en samplers, vroegere jaren romplers en de loops die zijn ingebouwd. Het is meer puzzelen geworden door allerlei elektronische geluidsfragmenten aan elkaar te passen.

grtz,

cooper

Laatst bewerkt:

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Met de sampler kan ik via de USB kabel elk geluid opnemen en monteren zonder kwaliteit verlies.
Bedoel je dat je langs de sampler de klanken van jouw klaviertoetsen op de Roland synthesizer kan overbrengen naar jouw DAW op de pc zonder klankverlies?
Dus wanneer je een melodie speelt in de DAW op een audio track, dan worden de samples van de Roland synth gebruikt om het liedje weer te geven en niet de samples die in de DAW zijn ingebouwd.

Of zie ik het verkeerd?
Ik kan de getallen op mijn sampler ook intypen en gebruiken om naar banken toe gaan, kortom een synthesizer met dubbele functies.
Zijn de getallen elk afzonderlijke samples in jouw sampler die ook kunnen worden opgeslagen in de banken op jouw synth?
De equalizer en effect instellingen in de studio set zijn erg handig en de synthesizer start dan op met mijn instellingen als ik hem weer aanzet.
Maar daar is ook kennis voor om met de equalizer de juiste instellingen te maken, ik heb daar niet zoveel verstand van. Ik kan wel de frequenties verhogen of verlagen met de schuifregelaars maar daar stopt het mee.

Een onboard geluidskaart is gemiddeld 89DB en daarboven geeft het achtergrond ruis en is daarom niet geschikt voor opnemen.
Een moderne interface of geluidskaart zit al boven de 100 en de betere 116DB, signaal ruisverhouding SNR is handig om te weten.
M.a.w. het geruis op de background vermindert of verdwijnt met een soundcard van 100 DB en nog beter met een geluidskaart van 116 DB. Weer wat bijgeleerd dank zij jou.
De PC die ik gebruik is een AMD Ryzen 5 3600X en ik heb een M.2 schijf van Adata. Door de hoge leessnelheid kan ik snel data in muziek programma's laden want ik gebruik veel files.
Ja ik heb eens gekeken op het internet naar de specificaties van de AMD RYZEN 5 3600X die een klokfrequentie heeft van 3, 8 GHz en een turbofrequentie van 4,4 GHz. Dat is een meerwaarde. En dan nog de 6 cores en een uitgebreide cache 3x cpu cache level 1 6x 32 KB 6X 64 KB.
Cpu cache level 3 32 MB.
Dit kan tellen voor een grotere snelheid voor de verwerking van de nodige data die je gebruikt tijdens het laden in jouw muziekprogramma.
En de M.2 schijf is ook een pluspunt voor de snelle overdracht die hiermee wordt bereikt.
Alles hangt inderdaad af van het genre muziek dat je maakt en elk merk heeft zo zijn voor en nadelen. Ik heb niet zoveel arpeggio stijlen maar ik kan wel midi 0 files downloaden en gebruiken en op die manier toevoegen. Ik heb een moderne roland en daar zit DAW control op. De instellingen voor sonar, cubase, ableton live en logic pro zitten er al in en ik kan er gelijk mee aan de slag. Een interface zit er al ingebouwd.

Er zitten meer dan 2000 geluiden in mijn synthesizer maar ik kan ook nog geluid downloaden en erin zetten. Met de sampler kan ik via de USB kabel elk geluid opnemen en monteren zonder kwaliteit verlies. Youtube, computer spelletjes, alles wat uit de pc komt kan ik opnemen. Ik kan de getallen op mijn sampler ook intypen en gebruiken om naar banken toe gaan, kortom een synthesizer met dubbele functies.

Ik heb voor roland gekozen puur om de retro geluiden waar vroeger hits mee gemaakt werden. Het geluid van de bekende roland jupiter heb ik er ook instaan. Er staan o.a. acoustische bass gitaar geluiden in die niet te onderscheiden zijn van echt. De equalizer en effect instellingen in de studio set zijn erg handig en de synthesizer start dan op met mijn instellingen als ik hem weer aanzet.

Moderne synthesizers zijn leuk speelgoed maar het duurde een jaar voordat ik alle functies een beetje onder de knie had :)
Dat kan ik maar al te goed begrijpen. Ik heb mijn PSR-S reeds verscheidene jaren en nog zijn er functies waar ik verrast van opkijk.

grtz en een fijn week-end en opgelet voor het corona beestje in Nederland. De maatregelen voor de bescherming tegen het virus worden er weer strenger met sluiting om 20 h van restaurants en essentiële winkels.
cooper

Bovenaan Onderaan