Beeldschermproblemen

• Onderwerp starterLéon
  • Startdatum
  • Reacties 51
  • Weergaven 3.346
L

Léon

Guest
Wekenlang reeds zit ik met gigantische laptop problemen.

Korte inhoud van het voorafgaande:

Toen ik na het eten van een boterham terugkeerde naar mijn laptop, trilde opeens het beeld. Dit hield een tijd later weer op. Maar toen het trillen later weer bleef terug komen, ging ik toch maar eens een vraag stellen op een bevriend computerforum. Om wat meer inzicht te verwerven.

Al gauw zit je dan weer midden in de „tools“ en een dag later kwam er een tool die mijn beeldscherm reduceerde tot een A4’tje, omgeven door een groot zwart vlak. Van het forum hoorde ik een tijd lang niets meer, dus ik dacht: installeer het stuurprogramma maar eens opnieuw. Dat bleek het definitieve einde van mijn beeldscherm zoals ik het jarenlang gewend was geweest. Ik kreeg een beeldscherm met een verkeerde resolutie en geen aero meer. Verder waren er opeens opstartproblemen en blauwe schermen (had ik daavoor absoluut geen last van).

Uiteindelijk besloot ik een schone installatie van Windows 7 te gaan doen. Daarna had ik een dag of 5 een rustig beeldscherm, maar wel weer met de verkeerde resolutie en geen aero. (Standaard VGA heet dat, geloof ik). Opeens kwam echter ook het trillen weer terug (vloeistofdia-effect). Ik nam aan dat de grafische kaart definitief ter ziele was en omdat audio voor mij op nummer 1 staat, dacht ik daar nog wel een tijd mee te kunnen leven. Omdat IObit Driver Booster (jawel!) meldde dat het stuurprogramma voor VGA Standaard extreem verouderd was, besloot ik vandaag dat het relatief ongevaarlijk moest zijn om dat eens te gaan updaten.

Maar wat gebeurt er nu? Voor het eerst sinds vele weken heb ik nu opeens mijn 1600*900 weer terug en ook de aero werkt weer, en tot nu toe geen vloeistofdia-effect. Ook ATI HD Radeon is weer terug.

Wel heb ik nog steeds talrijke verticale raster-streepjes die het beeldscherm enigszins/nogal moeilijk leesbaar maken.

Vraag: is er een remedie tegen deze verticale raster-streepjes? Even geen tools graag!

Laten we nu eerst naar de hardware kijken:

Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform

Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.

Hoewel je in eerste instantie zou verwachten dat het een hardware fout betreft, kan het ook te maken hebben met een niet goed werkende driver (update).

Hoewel je in eerste instantie zou verwachten dat het een hardware fout betreft, kan het ook te maken hebben met een niet goed werkende driver (update).

We zullen zien wat Speccy aangeeft.
Want ik zelf vind driver update programma's in notebooks ondingen!

Hallo Abraham,

Zoals ik al gezegd had ga ik geen enkele tool downloaden, ook Speccy niet.

Ik hoopte dat iemand met ervaring op dit gebied mij wat meer inzicht zou willen geven.

Als je iets wil weten over mijn hardware zal ik het je vertellen.

Speccy heb ik al vaak gezien, en een PC-winkel gaat boven mijn budget.

Ik heb het gewoon helemaal gehad met alle tools. Als je kennis van een probleem hebt kun je mensen gewoon helpen door met ze in gesprek te gaan. Ik heb genoeg basiskennis en help zelf ook vaak anderen.

Ik heb al gezegd: als je iets wil weten over mijn hardware, vertel ik het je.

Met alle respect, Speccy is niet zo maar een tool.
Het geeft ook info over allerlei temps in jouw systeem.

Merk en type aanduiding van jouw notebook dan graag.
Want geen van ons beschikt over een glazen bol.

Het gaat om een Acer Aspire 7741ZG. De grafische kaart is zeer waarschijnlijk gewoon defect.

Want nu heb ik de goede resolutie en AMD Mobility Radeon HD, maar het vloeistofdia knipperen is ook weer terug.

Waarschijnlijk ga ik weer terug naar het laatste herstelpunt, want nu kan ik nog minder lezen dan voorheen.

Wel vreemd dat ik na de recente schone Windows installatie 5 dagen lang een helder en rustig beeld had. Nadat ik een aantal Intel stuurprogramma’s en dat van de ethernet adapter had ge-update begon het vloeistofdia knipperen weer.

Hallo,

Sluit deze pc eens aan op een los beeldscherm (dat kan ook bv je tv zijn).
Nu kan je testen wat je dan voor beeld krijgt is dat ook niet goed is je videocard kapot.

De resolutie die ik bij de aankoop had was 1600*900. Ik ben nu terug naar het laatste herstelpunt. Ik heb zojuist gekeken bij Driver Booster en daar zag ik dat het stuurprogramma dat zij installeren toch niet hetzelfde is als wat ik bij Acer zie.

Dus ga ik morgen of zo nog eens het stuurprogramma proberen dat ik bij Acer zie: VGA Driver (Mobility Radeon HD 5450/5650).

Ik heb €499,98 betaald voor de laptop en vond dit meer dan genoeg. Ik kreeg er nog een kortingbon bij waarmee ik speakers kon kopen.

Wat is nu de beste manier om een stuurprogramma te installeren? Uitpakken op het bureaublad en dan laten zoeken vanuit Apparaatbeheer? Ik heb altijd getwijfeld over de beste manier en zou heel blij zijn als ik wist welke dit is. Ik weet bijna zeker dat jij het antwoord weet, Abraham.

Laatst bewerkt:
De resolutie die ik bij de aankoop had was 1600*900. Ik ben nu terug naar het laatste herstelpunt. Ik heb zojuist gekeken bij Driver Booster en daar zag ik dat het stuurprogramma dat zij installeren toch niet hetzelfde is als wat ik bij Acer zie.

Dus ga ik morgen of zo nog eens het stuurprogramma proberen dat ik bij Acer zie: VGA Driver (Mobility Radeon HD 5450/5650).

Ik heb €498,98 betaald voor de laptop en vond dit meer dan genoeg. Ik kreeg er nog een kortingbon bij waarmee ik speakers kon kopen.

Wat is nu de beste manier om een stuurprogramma te installeren? Uitpakken op het bureaublad en dan laten zoeken vanuit Apparaatbeheer? Ik heb altijd getwijfeld over de beste manier en zou heel blij zijn als ik wist welke dit is. Ik weet bijna zeker dat jij het antwoord weet, Abraham.
De beste manier simpel via de site van acer klik je op de juiste driver op download, deze vind je dan in je download map en die vind je via verkenner, dubbelklik op de map openen-alles uitpakken klikken op setup.exe of toepassing en je driver word geinstalleerd.

Na download eerst via Programma's en onderdelen de oude driver verwijderen.

Belangrijk - daarna het notebook opnieuw opstarten.
Daarna mag je de nieuwe driver installeren - met Administratorrechten (middels rechtsklik op de gedownloade driver).

Dag Leon,
Toen ik je welkom heette, schreef je terug (en dat vond ik heel erg leuk!) en je zei dat je me kende van mijn geschreven stukken. Nou, het is maar goed dat je niet alles gelezen hebt!
Maar nu ga ik, speciaal voor jou, weer aan het schrijven. En je moet weten dat ik vroeger onderwijzeres was en voor mijn leerlingen altijd voorbeelden bedacht om iets goed duidelijk te maken.

Stel dat je erge pijn op je borst krijgt en door de huisarts naar de cardioloog wordt verwezen. Die kijkt je aan, zegt dat zijn glazen bol stuk is en dat je daarom door de scan moet. En dat doe je natuurlijk! Daarna vertelt de dokter je, dat er een ader dicht zit en dat je gedotterd moet worden. Je bibbert, maar laat het (natuurlijk!) gebeuren: je gaat aan de slangen!. En zie daar: je bent als herboren!

Nu komt de opgave waar het om gaat: vervang het woord 'scan' door 'speccy' en het woord 'slangen' door 'tool'. Speccy is een soort glazen bol, of een scan, dat klinkt beter. Maar ik noem het geen tool, dat is te veel eer voor het programma. Want een tool is een stuk gereedschap dat iets herstelt.

Ik heb Speccy gezellig in mijn laptop zitten en af en toe mag hij even op het scherm en dan bekijk ik alles weer eens. Je kunt nooit weten en een gratis scan is dan niet weg!

Mijn advies: laat die doktoren van dit forum nou eens fijn naar Speccy kijken en wacht hun oordeel af. Ik bedenk altijd als ik hier rondzwerf: ik vind dat ik best wel wat weet, maar eigenlijk weet ik niks. Jij weet meer, maar dat heeft ook zijn grenzen, hoor!

Succes, groetjes van Kate.

Opeens schoot mij te binnen dat ik nog een recente Speccy had liggen. Hier is hij.

Het ging mij er vooral om, Kate2, om niet weer in een technocratische maalstroom terecht te komen. Deze technocratische maalstromen hebben mij in het verleden onvoorstelbare schade opgeleverd. Je stelt een weinig beduidende vraag, je krijgt daarop geen antwoord en 2 dagen later kun je Windows opnieuw gaan installeren. Dat kostte mij 2 jaar geleden nog €55. Overigens ben ik van mening dat de ellende begint zodra er een dokter in de buurt komt

Inderdaad wel een dikke oude TV, abbs, maar geen HDMI kabel. Ik denk ook niet dat die in mijn TV zou passen.

Hallo toska/Abraham: een oude driver verwijderen via Programma's en Onderdelen? Daar staan toch geen stuurprogramma's? Bij mij althans niet! Bij Apparaatbeheer staat wèl de optie "Verwijderen', dacht ik. En een setup zit ook niet altijd in het gedownloade pakket, toch?

Dus opnieuw opstarten vóór de installatie van het nieuwe stuurprogramma? Ik dacht altijd: erna. Maar allebei zal ook wel goed zijn. Gewoon blijven herstarten tot het bedtijd is.

Terug
Bovenaan Onderaan