bak-bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kate
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 37
  • Weergaven 1951
K

Kate

Gast
Totdat ik mijn nieuwe laptop had, zat op de oude laptop Microsoft Office. Op de nieuwe heb ik Softmaker Free Office 2016 gezet. Nu heb ik vorig jaar teksten in Word gemaakt en die zijn via de bestanden-kopie meegekomen op de nieuwe laptop.
Ik wil in een van die teksten iets wijzigen, maar plotseling krijg ik de vraag waarmee ik dit bestand wil openen. Het was gewoon een word-document, maar heet nu een Bak-bestand.
Het zal me een zorg zijn hoe het zich wil noemen, maar ik wil het gewoon openen. En daarvoor moet ik nu in de store gaan zoeken naar de app waarmee ik dat openen kan gaan doen, lees ik.

Ik wil helemaal niet naar de store!! Onzin! Mijn vraag is: op mijn oude laptop zit dat Microsoft Office nog gewoon. Kan ik dat kopiëren naar mijn nieuwe? En als dat niet mogelijk is, wil ik het maar gewoon aanschaffen: Bill Gates moet ook leven!
En voor mijn informatie: wat is een bak-bestand en waarom kan dit soort office niet gewoon mijn oude document openen? Dat zeggen ze er nooit bij als je iets downloadt!

Dat wat jij wil openen is waarschijnlijk een reserve bestand aangemaakt door jouw Word in jouw oude computer.

Als je nog in die oude computer kan komen - kopieer dan naar USB-tick het originele .doc of .docx bestand.

Oke, dat ga ik proberen. Maar als ik dat gedaan heb (als het lukt) en ik zet het gewoon op mijn nieuwe laptop, kan ik het dan gewoon behandelen? Ik heb het idee dat mijn free office niets wil doen met mijn word-bestanden. Zou dat kunnen?

En nog een aanvulling. Wat versta je onder een reserve-bestand? Het is gewoon gemaakt op mijn oude laptop en met de back-up meegekomen naar de nieuwe.

Kate een BAK bestand is een reservekopie die automatisch opgeslagen word bij het aanmaken van een document . Terwijl je een word document aan het opstellen bent kan de PC plots uitvallen of word crashen voor je het document zelf al opgeslagen hebt . Je bent dan al je werk verloren , maar gelukkig heb je dan nog de reservekopie die regelmatig automatisch opgeslagen word .

Oke, Swake. Dat snap ik, al vraag ik me dan af waar ik die reservekopie bewaar: Per slot hoor ik er nu pas van, dus dat ding heeft al die tijd ergens in de grotten gezeten.
Maar ik vertrouw eigenlijk niks meer, merk ik!

Let op: op mijn laptop heb ik geen bestanden opgeslagen, en ik werk via mijn externe harde schijf. Daar zit alles op, en dus ook mijn word-documenten. Gisteren wilde ik dus een worddocument bewerken en volgens mijn office free moest ik meteen naar de store om te bedenken waar ik dit bestand mee ga openen. En de store dacht: nada.
Ik kreeg een slim idee: ik heb nog een stickie en daar heb ik ook eens een paar bestanden op gezet. Stickie in mijn laptop gedaan: allerlei woorden waar ik niets mee kan: sources, evi, reagent, enz. Maar geen bestanden! En omdat ik niet weet wat al die handel is, komt er iets bij me op van 'verwijderen'. Maar wat gooi ik weg?

Om korte gaan: wat kan ik nu nog wel vertrouwen? De store: nee. Free office: nee. het stickie: nee. Bedenk jij maar eens iets waar ik op kan vertrouwen, Swake!

Word documenten herken je aan .doc of .docx als extensie.

Maar het kan zijn indien je niks in de weergave hebt veranderd, dat je extenties niet ziet, omdat deze verborgen blijven.
Maar je kan dat wel zien als je een bestand met rechts aanklikt en de eigenschappen opvraagt.

Ik ben heel erg aan het knutselen geslagen en ik begrijp nu dat, als ik in een word-document iets verander, en daarna het document wil sluiten, er zoals gewoonlijk gevraagd wordt of de wijzigingen bewaard moeten blijven. En daarna zag ik dat hetzelfde bestand er nu twee keer staat: 1 keer als word-document en 1 keer als textmaker-bestand (van free office).
Dus ik maak er uit op, dat ze wel gedoogd worden als word-document maar dat bij de 1e verandering er snel een textmakerdocument van gemaakt wordt. Nou, dat moet dan maar.

Maar wat zit er nu op dat stickie? Niet wat er volgens mijn gegevens op zou moeten zitten. Nu lees ik echt van alles, tot 'boot' aan toe. Volgens mijn ouwe sok kan dat niet meer dan een roeiboot zijn, maar wat moet ik met die handel? Kan ik dat vredig weggooien, of vernietig ik belangrijke zaken.

En wat zijn extenties waar je het over hebt? Ik had nog een sinterklaaslijstje en ik heb er rechts op geklikt, maar wat ik zie zegt me niks(behalve dat ik alles gekregen heb!).

Laatst bewerkt:
Wat jij op die USB=stick hebt staan lijkt veel op Windows bestanden.
Dus daar heb je helemaal niks aan en heeft niks met Office ducumenten te maken.

Kan je nu wel of niet in jouw oude computer?

Wat het voor bestanden zijn kan me eigenlijk helemaal niets schelen. Maar kan ik ze zo weg doen en het stickie een nieuw leven geven?
En de oude laptop ga ik straks een bezoek brengen op de koude zolder. Hij moet daar eerst ergens neergezet worden waar ik er iets mee kan.

De stick kan je inderdaad geheel schoonmaken.

Is het jou inmiddels gelukt om de originele bestanden te vinden in het oude notebook?

Softmaker Free Office slaat alleen .doc op. Neem daarom in de plaats Ashampoo Free Office. Dat is ook Softmaker, maar die slaat ook .docx op.

Misschien opent Softmaker daarom bepaalde bestanden niet.

Dus, Kate: Ashampoo Textmaker Free of de hele Ashampoo Free Office. Bill Gates zit echt niet op jou te wachten!

Hallo Léon - dat is iets wat ik nog niet wist.

Jammer dan dat Ashampoo Free Office niet voor Linux is.

Ashampoo® Office Free

Ho, dat is nou toch jammer dat Bill niet op mij zit te wachten! Wat een tegenvaller! Ik had vast lekker voor hem gekookt en we hadden eens een goed gesprek kunnen voeren over het uitgeven van al dat geld van hem!

En dan in volgorde van binnenkomst: nee Abraham, de koude zolder wordt pas volgende week in het programma opgenomen, want tot dan heb ik het heel erg druk met visites af leggen (ik lijk wel een huisarts) door het godganse land. Wel leuk, maar het komt me eigenlijk niet uit!

En dan de office met de shampoo er in. Ik kom er eerlijk voor uit: ik vind het een ramp om een ander programma te moeten kiezen en downloaden. Niets zegt me dat ik er blij mee zal zijn, en dan zit ik er mee en moet ik er weer van af.
Nu ik weet wat een Bak-bestand is, gaat dat gewoon in de prullenBak! Mijn word-documenten veranderen bij een wijziging in een TekstMaker-document, maar ik heb ontdekt dat ze daar niet slechter van worden: ze blijven hetzelfde. En ik verander weinig: wat er staat heb ik zelf geschreven en dan sta ik er wel achter. Ach, het is even wennen. Dank je wel voor de shampoo-tip, ik onthoud hem voor als ik weer in nood kom! En om te beginnen ga ik dat programma eens bekijken, en dat is al een overwinning voor me!

Overigens is Ashampoo Office 2018 voor € 29,95 echt een koopje.

Ik ben als een haas gaan kijken bij de shampoo, want dan kan ik nog iets aan jullie vragen. Het is me glad duidelijk, dat ik zou gaan voor de gratis TextMaker. En dat werd me duidelijk toen ik zag wat de andere 2 onderdelen van dit office programma me zouden bieden: zaken die ik van zijn leven niet ga doen.

Maar stel dat ik dus dit programma download, heeft het dan geen ruzie met mijn documenten die nu door Free Office zijn gemaakt? Het heeft geen ruzie met word-documenten en daar ben ik al heel blij mee. Maar wat te doen met de andere.
En..... moet ik dan eerst dat andere office-programma overboord gooien? O, o, wat heb ik nu al een vreselijke hekel aan dit gedoe!

Ashampoo Office is door dezelfden gemaakt als Free Office 2016!
Dus maak je geen zorgen.
Microsoft Office en Ashampo Office - beiden kunnen overweg met .doc en .docx.

Beide pakketten kunnen naast elkaar en bijten elkaar niet.
Wat jij je wel kan afvragen of het zinvol is een Officepakket in jouw Windows te houden, wat jij niet meer zal gebruiken.
Het verwijderen ervan is dan de beste optie.

Terug
Bovenaan Onderaan