backup

K

Kate

Guest
Of dit topic nu onder interne- of externe hardware valt, dat mag diegene die het leest, zelf uitmaken.

Even vooraf: het is mijn vaste overtuiging dat ik de leeuwen, beren en tijgers al op mijn pad zie nog voordat ze geboren zijn! En daarom de volgende vraag over deze dierentuin.

In het blad Plus staat elke keer een pagina met 'vragen en antwoorden' die dan gevuld wordt door Seniorweb. Dit keer is er de vraag: hoe maak ik een back-up in Windows 10.

Dat is me wel duidelijk en wat er gezegd wordt is voor mij te behappen. Maar..... er wordt aan het eind gesteld dat je je externe harde schijf voortaan altijd aangesloten moet houden, want na de 1e back-up gaat er elk uur (!) weer een back-up gemaakt worden.
Ik krijg er in die tijd zo gauw niets nieuws bij!

Mijn vragen:
- als er eigenlijk niets nieuws bijgekomen is en 'mijn documenten' zijn nog wat ze waren, gaat er dan toch een nieuwe back-up gemaakt worden en komt die er dan gezellig bij of er over heen? Of ziet mijn schijf dat het niet nodig is en blijft hij lekker in zoete rust.
- stel dat mijn interne harde schijf (van de laptop!) de geest geeft, is dan mijn externe harde schijf die aldoor en voor het leven verbonden is aan mijn laptop, dan ook naar naar zijn voorvaderen?

Ja, dit is dus de dierentuin van Kate. Gratis te bezoeken.

Het is mij niet geheel duidelijk, dat verhaal van jou.
Want welke back-up software wordt aanbevolen en heeft die software dan een synchronisatie om de back-up up-to-date te houden dan wel een automatische back-up functie - welke ik dan eigenlijk overkill wil noemen.

En dit topic heeft met Windows 10 te maken en heeft niks van doen met hardware, dus wordt het verplaatst.

Wel, ik begrijp deze vragen ook niet helemaal.

Volgens mij komt er geen software in het beeld, wel het inwendige van Windows 10 dat dit allemaal zelf regelt.
En dat van die synchronisatie: als er elk uur een back-up gemaakt wordt zonder dat ik iets doe, lijkt me dat automatisch. Maar ik vraag me dus af of die schijf zo slim is om niets te back-uppen als er niets nieuws bijgekomen is! Of gaat hij domweg hetzelfde nog een keer oppakken?

En tot slot: heeft een crash van mijn brave laptop ook gevolgen voor die aangesloten externe harde schijf die dan aan die laptop vastgekoppeld zit. M.a.w. is die dan ook dood?

Als jouw Windows crasht, krijg je blauw scherm.

Doorgaans is het na het opnieuw opstarten gerepareerd.
En met de aangesloten USB-stick of USB-harddisk gebeurt dan niks.

Kate2 : ik gebruik al '100' jaar het gratis Windows imagemaakprogramma dat in Windows is ingebouwd.
Configuratiescherm -> backup maken -en terugzetten -> linksboven systeemkopie maken. Een kind kan de was doen.

Vervolgens sluit ik een externe hdd aan en kies de drive als opslaglokatie. Even bevestigen / akkoord geven en draaien maar. Dit doe ik 1x per maand. (WEL naar 2 externe lokaties!)

Iedere 15e van een kalendermaand ga ik op Gebruikers staan en kopieer ik de hele map Quandor naar een externe harddisk. (Eveneens naar 2 externe lokaties!).

Mij is het verleden ook al eens een 'rampje'' overkomen dat mijn machine niet meer naar links of naar rechts wilde. No problem, Windowsschijf erbij gepakt, ermee opgestart, externe schijf aan de machine gehangen en 25 minuten was ik weer 'online'.

Op deze wijze liep / loop ik dus maximaal 2 weken risico v.w.b. mijn eigen data, maar zonder risico's in het leven kun je niet leven, toch? Als je behoort tot het 'soort' users dan wekelijks veel eigen data wegschrijft, dan zou je ervoor kunnen kiezen m 1x per week die usermap naar een externe lokatie te kopiëren.

Ja Quandor, een systeemkopie maken kan ik intussen wel, dat heeft Rubensky me perfect geleerd. En via het configuratie scherm een back-up maken, dat is ook wel te doen, nietwaar.

Mijn vraag was n.a.v. een artikel in een blad, waar aangeprezen wordt dat je een externe harde schijf permanent aangesloten hebt, en waardoor er elk uur een back-up gemaakt wordt.. Als dat elk uur gebeurt, gaat die back-up dan over de vorige heen? Anders ben ik bezig om back-ups te verzamelen die allemaal hetzelfde zijn!
Ach, ieder mens heeft zo zijn verzamelingen!

Maar misschien is het beter om af en toe zelf een back-up van je bestanden te maken, als je het gevoel hebt, dat er veranderingen zijn te melden. Alleen moet je er dan zelf om denken. De externe harde schijf hoeft dan niet permanent aan mijn laptop vast te zitten! Maar ja, dat werd niet aangeprezen en weet ik veel wat het beste is!

Hangt dus van een paar dingen af : o.a. de keuze wát voor backup je laat maken. Ik laat nu dus even de mirror / systeemkopie buiten beschouwing, want daar geldt wel degelijk voor dat de WindowsImageBackup (zo heet een met Windws gemaakte kopie) iedere keer door een nieuwere / latere wordt overschreven en dat moet je niet willen (althans niet bij elke) Stel je voor dat je ooit een keer helemaal fris en fruitig Windows op je systeem hebt gezet, inclusief drivers voor allerlei hardware en misschien ook wel software van een paar 'paar' grote programma's, dan kan ik mij voorstellen dat je die image héél erg goed en lang veilig wol bewaren. Na het maken dus snel de naam veranderen van WindowsImageBacjup naar een eigen te kiezen naam.

De zogenaamde dagelijkse bestandsbackups kun je optioneel laten overschrijven, maar dat hoeft niet. Kwestie van gekozen software en binnen die software voor gekozen opties.

Daarom heb ik gekozen voor het 1x per 14 dagen even met de rechtermuisknop de map Quandor (waar dus de mappen "Mijn documenten", foto's muziek, video's, etc. etc. in zitten) naar 2 externe harddisks te kopiëren. Dat vind ik makkelijk, maar dat soort keuzes moet iedereen voor zichzelf maken.

Jouw keuze spreekt me wel aan, omdat je dan zelf bepaalt wanneer je actie onderneemt. En zoveel nieuws zet ik er niet steeds bij wat de moeite van het bewaren waard is. Eigenlijk vooral Spotify. Ik heb de betaalde versie en het zit op mijn laptop en op mijn smartphone. En die muziekkeuzes wil ik niet graag kwijt. Maar er blijft altijd wel een van de apparaten heel, hoop ik.

Verder zitten de belangrijke documenten waar niets meer aan verandert, al op een stick.

Laatst bewerkt:
Mocht je (ook) kiezen voor de Windows systeemkopie (zie hierboven) én je hebt een Uefisysteem, houd dan wel in de gaten dat je even eenmalig de F8 modus binnen Win 10 weer activeert (weet je hoe dat moet?). Waarom? Bij een compleet 'dood' syteem, start je dan op met F8, kiest de allereerste aangeboden optie en via wat muisklikjes (o.a. geavanceerd) kom je dan bij de optie om een eerder gemaakte systeemkopie terug te zetten. Even de externe harddisk eraan en voilá.

Enne, vooral niet vergeten om op een andere computer die systeembackup vooraf even te hernoemen naar WindowsImageBackup. Doe je dat niet en heeft die backup een eigen naam, dan kan deze niet gevonden worden door Windows én kun je 'm ook niet terugzetten bij een compleet falend systeem.

F8 lijkt op een gevechtsvliegtuig! Dus...... het zegt me niets! En een Uefisysteem lijkt me ook een eng ding. En wat zit jij al vroeg achter je computer! Meestal ben ik de eerste, maar dit zou de wekker zetten vergen.

En... Rubensky heeft me heel strenge regels gegeven voor de systeemkopie, daar is geen speld tussen te krijgen!

Laatst bewerkt:
Oei. Dan heb jij tot op heden erg veel geluk gehad. Als je machine namelijk 'ernstig' is getroffen door een ramp waardoor dezer echt niet meer wil opstarten, (lees : knipperende cursor op een zwart scherm en meer niet) dan bevind jij je thans in de situatie dat je Windows helemaal opnieuw mag installeren,. inclusief al je andere programma's.
Kijk even naar dit filmpje van Dell (duur 1,5 minuut) , daarin wordt uitgelegd hoe je de veilige modus eenmalig activeert.

Ik raad iedereen aan om regelmatig backups te maken (ongeacht met welke programma) maar om zeker niet de externe schijf permanent aan de pc te laten hangen. Mijn overtuiging: als er ergens in het net een kortsluiting gebeurd en pets ... alles brandt door of bij een inbraak en ze zien de pc dan nemen ze de externe schijf ook wel mee. Ik heb misschien wel een autistisch trekje maar ben als de dood om mijn data te verliezen. Windows kan je ten allen tijde terug installeren maar je eigen foto's, bestanden ed die zijn verloren voor het leven. Ik bewaar mijn externe schijf steeds op een andere plek in huis (zelf in een brandsafe) en haal 'm tevoorschijn wanneer nodig.

@Kate2

Kan jij nog bij de conversaties onder je oude gebruikersnaam? Daar heb ik je het een keer goed uitgelegd. Moet je er niet meer bij kunnen stuur mij dan even een PB dan geef ik ze aan je en kan je het rustig teruglezen.

Swake : 100% mooie / correcte info, maaaar......

toen men in vrienden / familiekring 20 jaar geleden doorkreeg dat ik een enkel procentje handiger met Windows was dan zijzelf en zij mij regelmatig om (backup) raad vroegen, verwees ik in eerste instantie ook naar dergelijke procedures. Toen men in mijn aanwezigheid dan zo'n hele lap tekst (handleiding) doornam, hoorde ik regelmatig een diepe zucht en zag ik rollende ogen.

Dát nu is de reden dat ik gekozen heb voor de Windows systeemkopie (paar muisklikjes) en periodiek gewoon het mappie met mijn gebruikersnaam naar externe disk kopïeren.
Het hangt dus mogelijk een beetje van de 'user' af (zijn kennis en interesse in computers) welke procedure hij / zij zal prefeleren.

- stel dat mijn interne harde schijf (van de laptop!) de geest geeft, is dan mijn externe harde schijf die aldoor en voor het leven verbonden is aan mijn laptop, dan ook naar naar zijn voorvaderen?

In theorie eigenlijk wel, praktisch kan ik niet bevestigen .
Een externe HD mag je zomaar niet loskoppelen en moet je door op het icoontje te klikken in de taakbalk "veilig verwijderen" en dan pas loskoppelen. Wanneer je de externe HD zomaar gaat loskoppelen kan het gebeuren dat ze ook niet meer bruikbaar is .
Wanneer nu je interne schijf schijf gaat crashen en je windows niet meer zal werken, zul je de externe schijf ook niet meer veilig kunnen verwijderen .

Ja Swake, zo dacht ik ook. en alleen al daarom vind ik het geen goed idee om dat ding als een soort aanhangsel aan mijn laptop te koppelen. Ik ben een fan van het idee van quandor.
@Kate2

Kan jij nog bij de conversaties onder je oude gebruikersnaam? Daar heb ik je het een keer goed uitgelegd. Moet je er niet meer bij kunnen stuur mij dan even een PB dan geef ik ze aan je en kan je het rustig teruglezen.

Ja hoor, ik kan niet meer bij die conversaties (waar ze zijn weet ik niet, ik denk in een rond archief of in een digitale doos), maar ik heb alles wat je me zei, netjes in en een map gezet. En dat is nog steeds handig! Dus er verdwijnt telkens 1 systeemkopie en dan staan er nog 2 op. Want 2 was het magische getal voor die dingen, minder is niet goed. Maar het is erg aardig dat je nog voor een 2e keer in het geweer wilde komen!

Het idee van Quandor m.b.t. de back-up van mijn bestanden vind ik heel goed en dat ga ik dus toepassen. Ik heb al mappen met namen gemaakt. Nu moet ik de veilige modus nog even doorgronden!

De veilige modus hoef je niet echt te doorgronden, zolang als je 'm NU maar WEER eenmalig inschakelt.

Je mag het hele filmpje wat mij betreft ook overslaan. In het filmpje wordt uitgelegd wat je moet doen. Ik kan het korter uitleggen:

- druk op de Windowstoets en typ
- cmd
- klik rechts op de opdrachtprompt en kies voor
- uitvoeren als administrator
- kopieer nu onderstaande tekst naar de opdrachtprompt en druk op Enter

bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard

Als je vanaf nu bij het aanzetten van de computer op F8 zou trommelen dan is de optie om in veilige modus te starten weer beschikbaar.

Alles is gebeurd zoals jij aangaf, Quandor! Maar toen ik jouw woorden NU en WEER zo groot zag staan, bekroop me het idee dat ik tot nu toe in zonde geleefd had! Ik ben dus meteen aan de slag gegaan, zo uit mijn bed en zonder ontbijt. Ik hoop niet dat dit van toepassing is geweest: een hongerige veilige modus, werkt die ook wel tzt?
En verder...... dank je wel!

Terug
Bovenaan Onderaan