FIX Back up maken

Opgelost
Hallo allemaal, ik heb een vraag.
En nou hoop ik dat ik het op de goeie plek vraag:unsure:.
Ik heb me nl een nieuwe laptop besteld.
En nou wil ik graag meteen een back up maken.
En ik heb geen idee hoe ik dat moet doen.
Mijn huidige laptop is door de jaren heen zo traag geworden, door alle rommel die er achter blijft.
Ook al Ccleaner ik steeds, maar dan nog.
Wie wil mij dat uitleggen hoe ik dat het beste kan gaan doen?
Op een externe harde schijf zetten neem ik aan.
Maar hoe.....
Wie o wie??(y)
Groetjes, Annie.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.474
Punten
468
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Met het programma Amoei backupper. Daar heb ik dus ook al een back up mee gemaakt
Ik zal het eens proberen, ik heb namelijk altijd nog via een dvd gedaan maar nooit via usb. Ik zal mijn ervaringen hier delen. Kan even duren ivm andere activiteiten.

gitana

Junior Lid
Lid geworden
17 apr 2020
Reactiescore
50
Punten
18
Leeftijd
68
Ik zal het eens proberen, ik heb namelijk altijd nog via een dvd gedaan maar nooit via usb. Ik zal mijn ervaringen hier delen. Kan even duren ivm andere activiteiten.
Oke, dan ben ik benieuwd. Maar de nieuwe heeft geen cd/dvd schrijver meer. Dus daarom heb ik de usb geprobeerd.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.474
Punten
468
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Nee dat snap ik, ik ben even bezig geweest zojuist, en het is me gelukt.
Het aanmaken van de bootable USB Stick

Download nu eerst Rufus:

En stel het programma zo in als in de door mij toegevoegde afbeelding hieronder. Ik heb alleen tevens oude moederbord ondersteuning gekozen omdat ik meerdere pc's heb, en zo hoop dat ik deze er ook mee kan opstarten. Mijn modernste pc (5 jaar oud) is met de test van de door mij gemaakte usb stick gestart.
Onder apparaat dien je de USB stick die je als opstartmedium voor Aomei wilt gaan gebruiken te selecteren.
Bij opstartselectie, dien je het image te selecteren die door Aomei op je bureablad is geplaatst. Ik heb onder partitie indeliung gekozen voor MBR. en doelsysteem BIOS (of UEFI-CSM) Vervolgens heb ik op geavanceerde eigenschappen geklikt, want toen ik dit niet had gedaan, werd mijn externe harde schijf (waar dus de back-up van Aomei op staat niet gezien) Vervolgens klik OK (alles op de usb stick wordt gewist, klik hierna op starten. De USB wordt aangemaakt, dit kost even tijd.

Als de USB stick gemaakt is, wil je om te testen hiervan opstarten. (zorg dat het terug te zetten media (externe usb schijf) tevens ook is aangesloten op je laptop.
Anders ziet Aomei het niet.

Je moet in de bios tijdelijk de opstartvolgorde gaan aanpassen. Die kan vaak met een speciale funtietoets. Bij mij is dat F11.
Je dient dan de USB stick (die is aangemaakt door Aomei te selecteren).
Bij het aanzetten van de computer verschijnt na een korte tijd zoiets onderin beeld.

Vervolgens zoiets, en hier dien je dus de juiste USB stick te selecteren. Als je dit doet wordt de computer vanaf de USB stick gestart.

Je krijgt vervolgens het menu van Aomei te zien waarin als het goed is, ook jouw gemaakte back-ups te zien zijn.

Laatst bewerkt:

gitana

Junior Lid
Lid geworden
17 apr 2020
Reactiescore
50
Punten
18
Leeftijd
68
Pffff, wat een gedoe. Ik dacht doe dit ff. Niet dus.
Maar nou moet ik dus alles doen wat je hierboven hebt aangegeven?
In elk geval hartelijk dank voor de moeite!(y)
Ik ga me er een dezer dagen in verdiepen.
Dan hoor je het resultaat wel weer.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.474
Punten
468
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Ja, het kost wel ff tijd, maar 1x een werkende stick en je bent klaar. De USB stick hoeft dus niet zo groot te zijn, ik heb er 1tje van 4 gb genomen. Heel veel succes. Ik hoop dat het je net als ik lukt!

gitana

Junior Lid
Lid geworden
17 apr 2020
Reactiescore
50
Punten
18
Leeftijd
68
Oke, ik hoop het ook. Maar ik moet dus ook dat andere programma downloaden. Toch vreemd, dat het niet gewoon kan, door usb aan te klikken. Wat ik heb gedaan dus. Ik heb dus extra een grote usb gekocht, omdat ik geen idee had. Maar is niet erg, dan kan ik daar ook de back-up op zetten, samen met de opstartbare usb, als die gaat lukken. Heb ik een reserve kopie. Ik moet me erop concentreren om te doen. Nu even niet.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.474
Punten
468
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Nou ik heb het weleens rechtstreeks vanuit het programma geprobeerd, maar dan gaat het downloaden (vanuit het Aomei back-up programma heel traag) en ik kreeg mijn computer er nooit van op gestart, vandaar dat ik het nu zo gedaan heb.
Maar is niet erg, dan kan ik daar ook de back-up op zetten, samen met de opstartbare usb, als die gaat lukken. Heb ik een reserve kopie. Ik moet me erop concentreren om te doen. Nu even niet.
Volgens mij kan dit niet, omdat de USB stick door het aanmaken van de opstartbare USB stick volledig wordt gewist! Dus een klein stickje voldoet prima!.

gitana

Junior Lid
Lid geworden
17 apr 2020
Reactiescore
50
Punten
18
Leeftijd
68
Nou ik heb het weleens rechtstreeks vanuit het programma geprobeerd, maar dan gaat het downloaden (vanuit het Aomei back-up programma heel traag) en ik kreeg mijn computer er nooit van op gestart, vandaar dat ik het nu zo gedaan heb.

Volgens mij kan dit niet, omdat de USB stick door het aanmaken van de opstartbare USB stick volledig wordt gewist! Dus een klein stickje voldoet prima!.
Oh, goed dat je het zegt. Dan moet ik eerst nog maar eens kijken voor een kleine stick.
:unsure:

gitana

Junior Lid
Lid geworden
17 apr 2020
Reactiescore
50
Punten
18
Leeftijd
68
Hallo Roxmarie. Ik heb net de usb stick aangemaakt. Op de 2gb stick, daar paste het op!
Toch vreemd, dat het met dit progje Rufus wel lukte.
Maar...nu ga jij ook verder in het verhaal van proberen met opstarten.
Dat heb ik toch nog maar niet gedaan. Ik ga het bewaren, en mocht ik het ooit nodig hebben, kom ik hier weer terug.
Maar ik wil je wederom hartelijk danken voor je moeite.(y):love:

Bovenaan Onderaan