Avira Free liet zich niet verwijderen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 12
  • Weergaven 970

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.048
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Ik had tot voor een paar uur Avira Free 2018 als antivirus in mijn Windows.
Ik wou echter terug naar Kaspersky Free in combinatie met de Zone Alarm Free firewall (waarin de Arin protection op actief gezet).

Echter: Avira liet zich niet verwijderen - gaf aan dat de antivirus nodig is voor de beveiliging van Windows!

Dan maar naar Veilige Modus en inderdaad - dat was de oplossing.

Terug op de normale desktop daarna Kasperky Free geïnstalleerd en het account bij Kaspersky in orde gemaakt.
Wat tevens met Kaspersky Free op start is de tevens gratis versie van Kaspersky Secure Connection.

Klik met rechts daarop en kies voor instellingen en haal daar het vinkje weg bij Opstarten met Windows.
Na installatie van Zone Alarm Free Firewall heb ik in Services de Windows Firewall gedeactiveerd.

Waarom kies ik voor een gratis antivirus en niet voor een betaalde versie?
Ook de gratis antivirus heeft dezelfde antivirus engine als de betaalde antivirus.
En dient voor de bescherming van Windows en doet dat dus net zo goed. Bingo.

Betaalde suites zijn vaak opgeblazen met extra tools die door de meesten niet eens gebruikt worden;
vaak is daardoor ook het menu van die suites zeer uitgebreid en stelt dat gebruikers weer voor problemen.

Betaalde suites zijn vaak opgeblazen met extra tools die door de meesten niet eens gebruikt worden;
vaak is daardoor ook het menu van die suites zeer uitgebreid en stelt dat gebruikers weer voor problemen.
Dit zie ik anders, bij een betaalde kan je kiezen tussen een anti-virus programma of een Kaspersky Internet Security.
Bij de AV is het een uitgeklede versie en zit niks raars bij, bij een Kaspersky Internet Security heb je en totaal pakket
met vele toets en bellen.

Bij een gratis AV word je gebommandeerd met vele soorten reclames en ineens extra's exstra programma's waar je niet om vraagt.

Dat bombarderen met reclame valt reusachtig mee, vind ik zelf.
En dat het propageren van betaalde versies als antwoord zou komen, wist ik natuurlijk.
Maar dat je met gratis net zo goed beveiligd kan zijn, blijft een feit.

Zo heeft Mcrosoft in Windows 10 met windows Defender goed aan de weg getimmerd; de antivirus doet weer leuk mee in AV tests.

Zie ook: AV-Comparatives Real-World Protection Tests

Het is geen propageren het is een keuzen die je je zelf moet maken (vooral als je een gehele dag op de pc zit te werken)
En ik schijf nergens dat een betaalde beter is, ik schijf alleen de voordelen van een betaalde scanner.
En met een betaalde scanner heb je een betere feedback.

Propageren was mogelijk een verkeerde woordkeuze.
Natuurlijk mag iedere Windows gebruiker zelf beslissen in de keuze hoe en waarmee de Windows bescherming uitgevoerd dient te worden.

Maar met de keuze die ik gemaakt heb, zit er gratis een top antivirus engine in mijn Windows.
En die draait nog lichter in Windows dan de te betalen versies.

Maar met de keuze die ik gemaakt heb, zit er gratis een top antivirus engine in mijn Windows.
En die draait nog lichter in Windows dan de te betalen versies.
Abraham ik ken je nou al een poosje en in die tijd heb je toch vele anti-virus programma's zo voorwoord (en top antivirus programma).
Maak toch stap je regel matig ineens weer over naar een andere top antivirus onder andere de Qihoo.
Je blijft niet echt stand vast.

Windows Defender mag je er ook aan toevoegen.
Het is 2015 voor het laatst dat ik KIS heb gekocht.
Sindsdien inderdaad alleen nog gratis gebruikt.
Kaspersky Free eerder ook.
Maar iedere keer werd de aangepaste hostfile verwijderd.
Nu heb ik daarin wat veranderd - namelijk veel gebruikte links (hoeft de dns niets te doen) er uit verwijderd, et voila - geen gedonder meer.
Overigens - van Qihoo ben ik al lang teruggekomen - Bitdefender wordt eenmaal daags geupdated!
En dat vind ik een omissie - of dat aan Bitdefender of Qihoo ligt, weet ik niet.
Lavasoft werkt ook met Bitdefender, maar die heb ik nog nooit gebruikt.
AVG Free vind ik niet slecht, zelfde engine als Avast, maar AVG draait lichter in windows dan Avast - alleen wordt de bootsnelheid door AVG behoorlijk aangetast - dat bleek na AVG op Avira Free te zijn overgeschakeld.
Het voordeel dat Avira Free Windows gebruikers biedt is het beheer van de Windows Firewall.
Dat houdt wel weer in dat een andere dan de Windows Firewall niet mogelijk is.
Avast heb ik al tijden niet meer gebruikt, heeft ondertussen wel veel toeters en bellen gekregen en dat heeft zijn weerslag in dat Avast Free al lang niet meer de ligst in Windows draaiende antivirus is.

Bij een gratis AV word je gebombardeerd met vele soorten reclames en ineens extra programma's waar je niet om vraagt.
Dat is niet zo bij iedere gratis antivirussoftware.
Op een van mijn computers gebruik ik Bitdefender Free. Nooit reclames. Ik weet niet meer of ik daar een vinkje heb weggehaald. Ik kan dat nu niet controleren, want die laptop staat permanent bij mijn vriendin, zodat ik het ding niet hoef mee te slepen als ik naar haar toega.
Op de meeste andere computers draait Panda Free. Ik krijg nooit reclames. Daarvoor moet je alleen twee schuifjes op OFF zetten.
In Panda klik je op Menu > Instellingen > Algemeen.
Dan in het rechter paneel naar beneden scrollen. Onder Panda-nieuws de 2 schuifjes op OFF zetten:

5ab8f69da8274-Panda_Protection.png

Mijn vertrouwen in virusscanners (welke dan ook!) is misschien wat minder groot dan het vertrouwen dat abbs of Abraham54 in virusscanners stellen...
Ik heb al zo vaak gemerkt dat een kwaadaardige bijlage bij een mail niet als kwaadaardig werd herkend door mijn virusscanner. Ik opende die bijlage natuurlijk niet, want aan de naam of de extensie van die bijlage zag ik al genoeg. Ik sloeg die bijlage dan op en liet hem scannen door Virustotal. Vaak sloeg dan slechts 1 van de 50 scanners aan.
Wanneer ik datzelfde bestand een paar dagen later nog eens liet scannen door Virustotal dan sloegen opeens 6 of misschien wel 10 van de 50 scanners aan.
En wanneer ik nog een week langer wachtte en dan nog eens datzelfde bestand liet scannen door Virustotal, dan sloegen bijna alle scanners aan. Ja, dat is natuurlijk veel te laat.
Mijn mening over virusscanners: Ja, je moet er een hebben, maar de belangrijkste bescherming ben jij zelf. Vertrouw nooit enkel en alleen op je virusscanner. Blijf nadenken bij wat je doet.

Mijn mening over virusscanners: Ja, je moet er een hebben, maar de belangrijkste bescherming ben jij zelf. Vertrouw nooit enkel en alleen op je virusscanner. Blijf nadenken bij wat je doet.

Daar heb jij helemaal gelijk in.

Jaren geleden op Duitse fora werd als antivirus BRAIN.exe aanbevolen, hoefde slechts eenmaal in gebruik gesteld te worden en dat was alles, dan was je compleet beveiligd.

Je wil niet weten hoe velen er naar gevraagd hebben waar je BRAIN.exe kon downloaden of krijgen!
Er was zelfs een website die zo heette en verrassend, die is er nog: Brain.exe - Die Rundumlg für viele Probleme

Brain.exe beendet sich selbstständig nach durchschnittlich 78 Jahren mit der Meldung "Brain.exe - EOL".

Oeps, laat onze oudere leden dat maar niet lezen...

Lol, toen die website werd gemaakt was 78 jaar in Duitsland de gemiddelde leeftijd die mensen daar werden.

En het woord durchschnittlich laat zich vertalen met gemiddeld.

Mijn vertrouwen in virusscanners (welke dan ook!) is misschien wat minder groot dan het vertrouwen dat abbs of Abraham54 in virusscanners stellen...
Ik heb al zo vaak gemerkt dat een kwaadaardige bijlage bij een mail niet als kwaadaardig werd herkend door mijn virusscanner.

Als je AV de bijlage doorlaat is het virus nog niet bekend . Als je dan een volledige scan uitvoert zal het kwaadaardig bestand in qurantaine geplaatst worden . Als het in qurantaine staat moet je het doorsturen naar de makers van je AV , en zo word het virus dan bekend . Het is op die manier dan dat de virus definities bijgewerkt worden en je dan updates ontvangt .

Dat klopt, vele denken dat de virusscanner alles regelt enz. dus word niet gekeken wat ze installeren en van welke site.
En net wat je zegt de virusscanner loopt net achter de feiten aan kan ook niet anders eerst moet het virus er zijn.
Het belangrijkste is hoe snel een antivirus programma er op reageert en daar zitten de verschillen in hoe snel reageren ze erop.
Als ik naar mijn anti-virus programma kijk worden de "defenities" meerdere malen (per dag) bijgewerkt en elk uur geüpdatet.
Emsisoft werkt met een eigen Engine en van Bitdefender door gebruik te maken van dubbele scannentechnologie (zoals gelukkig vele AV's)
vergroot je je veiligheid. Op dit soort dingen moet je een beetje leten met het kiezen van een AV.

Terug
Bovenaan Onderaan