Auslogics en Malwarebytes een haat liefde verhouding

• Onderwerp starter Onderwerp starter HansGU
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 10
  • Weergaven 1014

HansGU

PCS Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Waarderingsscore
320
Punten
83
Leeftijd
80
OS
Windows 10 Home
AV
F-Secure en Windows Defender
FW
Windows
Hallo forumleden, ik heb een vraag over de combinatie Auslogics Free Defrag samen met Malwarebytes. Die BYTEN elkaar lijkt het wel.
Dit is nu al de 3e maal dat ik Auslogics omwille van MBAM van mijn harddisk heb afgeknikkerd. De betaal versie van Malwarebytes (heb ik nu 2 weken op proef) herkende in het al eerder door mij geïnstalleerde Auslogics defrag iets onveiligs. Het gekke is dat de Free version er niets kwaads in zag! Wat kan ik nu het beste doen? Hieronder heb ik een plaatje van de melding. O ja, ik weet niet precies wat ik moet doen wanneer iemand mij verteld dat het desondanks veilig is. Hoe ga ik met een z.g. white list om (als het al zo heet?). Geen idee wat ik moet doen MBAM blokt de boel domweg. Wie kan me helpen?

5aa1882a087a2-Auslogics.jpg

Ja, het is heel vervelend wat Malwarebytes al eerder heeft geïntroduceerd.

In het kort komt het er op neer, wanneer Malwarebytes weet dat software meelifters heeft tijdens de setup, wordt het hoofdprogramma gewoon verwijderd.
Er wordt niet gecontroleerd of die meelifters wel of niet in Windows zitten.
Maar het bijbehorende programma wordt dan radikaal verwijderd - de Whitlistingsfunctie werkt ook niet goed is mijn ervaring.

Sinds een poosje worden overigens de gratis programma's van Wise niet meer verwijderd, ook de Regcleaner niet!
Want Wise heeft de in het verleden meeliftende software - Spyhunter - niet meer in de setup zitten.

Wat bij Auslogics de trigger is, zijn Yahoo en de driverupdater van Aulogics.

@HansGU,
Heb klein tipje voor jouw;).Deze tool Unchecky houd meelifters tegen (geef er wel geen 100% garantie op maar werkt wel goed). Zo dus als Mbam of je AV van zijn oren maakt over een tool, schakel die effe uit.Naar installatie van een tool,laat dan die tool scannen door Mbam of je AV.Krijg je dan nog melding, ja dan verwijder je tool maar!
Mvg
d'anvers

@ Abraham, bedankt.

@ d'anvers, jij ook. Ik ga je tip proberen!

@ d'anvers, het is met dat tooltje gelukt. tot nu toe geen melding(en) van Auslogics meer gehad.

@ Ok abbs, jij bedank voor de handleiding. Zoals beschreven heeft het tooltje van d'anvers zijn werk gedaan. Auslogics draait tot nu nog zonder de PUP meldingen.

Ik denk overigens dat de defragmenteerder die in Wise Disk Cleaner zit, gelijkwaardig is aan Auslogics Defrag en bovendien worden de programma's van Wise door MBAM met rust gelaten.

@HansGU
Laat Unchecky maar op je pc!Houd meelifters tegen.
@Abe,
Heb Cleanmaster vervangen door WDC,lijkt me ok.Nieuwe versie van Cleanmaster vond ik niet zo goed meer.
Mvg
d'anvers

Opmerkelijk toch wel:

Alweer enige tijd geleden heb ik de betaalversie van MBAM aangeschaft. Na eerdere (bovenstaande) problemen met Auslogics defrag en MBAM werd Auslogics verder met rust gelaten. Ik heb Auslogics nu langer dan een maand probleemloos gebruikt, maar nu vanochtend gaf MBAM ineens de vraag of ik een PUP van Auslogics wel of niet wilde toestaan! Hoe bestaat het, ik heb ja geantwoord maar weet niet zeker of ik hier verstandig aan heb gedaan.

Wie het weet mag het zeggen?

OK abbs, ik moet nu helaas weg. Ik zal het later lezen.

Terug
Bovenaan Onderaan