Auslogics Disk Defrag

Auslogics Disk Defrag

Auslogics Disk Defrag is een defragmenteertool dat geschikt is voor alle Windows computers, ook die met een al oudere AMD-processor.​
Ik beschrijf hier de gratis versie.​
Het is een lichte en vooral ook snelle defragmenteerder, die in de loop der jaren sterk verbeterd is.​
Echter bevat de installeerder meelifters die je niet nodig hebt.​
Aan de hand van een aantal voorbeelden laat ik zien, hoe je de software goed installeert en hoe je de​
defragmenteerder na installatie voor gebruik eerst goed configureert.​
De defragmenteerder bevat ook een speciale SSD instelling.​

Het installeren van Auslogics Disk Defrag

Na download klik je met rechts op​
58a827b8b010c-installeerder.png

en kies je voor "Als administrator uitvoeren".​

58a828c6c9fec-Auslogics_Defrag_Custon_Install.png

Bij de installatie heb ik voor de Engelstalige versie gekozen - een Nederlandse versie is er helaas niet.​
Maar ik hoop dat voor iedereen de afbeeldingen duidelijk zijn.​
Kies in het eerste scherm bij installatie voor Custom en niet voor Express.​
Kies je voor Express krijg je twee meelifters in jouw Windows die je helemaal niet nodig hebt en​
je webbrowsers krijgen Yahoo als startpagina.​
Bij Custom haal je het vinkje weg bij Install BoostSpeed.​
Zou je dit tool wel installeren, dan kom je er achter dat gebruik ervan de betaalde versie vereist!​
Klik nu op de blauwe knop Click to install

58a82a88e8c47-Auslogics_Defrag_Custon_Install_Yahoo.png

Het bovenstaande venster komt meteen daarop.​
Haal nu het vinkje weg bij Set Yahoo........ of klik op de Decline knop en klik dan op Agree and Install.
Echter - de installatie zal bijna af zijn en dan wacht de laatste meelifter op goed- of afkeuring.​

58a82bd94d5fc-Auslogics_Defrag_Custon_Install_Diver_Updater.png

Haal in dat venster het vinkje weg bij Install Auslogics Driver Updater en klik op de knop Finish.​
Nu zal het jou ook gebeuren dat de standaard in gestelde webbrowser opent op een speciale aanbieding op een Give away site.​
Ikzelf ben daar niet op ingegaan, maar heb ook gemerkt dat er in de defragmenteerder nu een knop Software of the day aanwezig is.​
Behalve dat jouw browser opstartte is ook Auslogics inmiddels automatisch opgestart.​
Klik nu eerst op de knop Stop.​

Auslogics Disk Defrag goed configureren.

Klik in Auslogics Defrag in de menulijst op Settings en kies voor Program settings

58a82fb7bd9f5-Auslogics_Defrag_extra_instellingen_Disk_Cleanup_.png

Klik nu eerst op de tab Disk Cleanup en zet de vier vinkjes zoals in het voorbeeld aangegeven.​
Desnoods zet je geen vinkje bij Clear Browser Cache indien je cookies wil bewaren in verband met automatisch inloggen (is wel een beveiligingsrisico).​
Klik nu op de tab Free space wiping

58a830f6114eb-Auslogics_Defrag_extra_instellingen_Free_Space_Cleaning_.png

en zet ook de vinkjes zoals in het voorbeeld.​
Als laatste klik je op de tab Algorithments en zet je vinkjes bij​
a) Move sytemfiles to the beginning of the disk en​
b) Optimize file placement by Prefetch layout.​

58a831e7c17ce-Auslogics_Defrag_extra_instellingen_.png

Met bovenstaande instellingen is Auslogics Disk Defrag goed geconfigureerd om de harddisk volledig te optimaliseren.​
Dit kan ook met deze defragmenteerder langer duren indien Windows over de gehele harddisk van 1TB of 2TB is geïnstalleerd.​

SSD optimalisatie

Auslogics kan ook ingesteld worden om een SSD te optimalizeren, hetgeen tot een snellere werking kan leiden.​

58a834320c84e-Auslogics_Defrag_SSD_Optimize.png

Indien je bovenstaande instellingen overneemt kan je daarna in Auslogics Defrag de SSD modus inschakelen.

58a835dd97cc6-Auslogics_Defrag_SSD_Optimize.2png.png

Download
Om dit tool te kunnen downloaden ga naar https://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/download/

Laat je daar niet verleiden en klik op No, thank you Just give me Disk Defrag Free.

ik meende dat Abraham ooit eens meldde dat defragmenteren van SSD-schijven de levensduur juist kan bekorten. Kennelijk maakt deze van Auslogics daar een uitzondering op? En ook dat een SSD-schijf er ineens de brui aan kan geven, terwijl de oudere HD's dat (hopelijk) langzaam aan en geleidelijk doen?

Hoi, de SSD functie van defragmmenteerders houdt doorgaans in dat er kleine hergroepperingen kunnen plaatsvinden en dat in samenwerking met de SSD software verwijderde bestanden daadwerkelijk verdwijnen.

Terug
Bovenaan Onderaan