April 2018

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 59
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 5
  • Weergaven 767
Deze maand is, in tegenstelling tot maart, een veel betere maand geweest voor de kernel. Deze update is iets eerder omdat ik denk dat morgen een drukke dag gaat worden, op zo'n manier dat ik geen tijd zal hebben om een update te schrijven (al zal ik wel in staat zijn gesprekken te voeren).

Allereerst... FeatherCode heeft een nieuw logo! We hebben tijdens het maken van dit logo ons laten inspireren door de vorm van de veer.

fcblack64.png

BirdOS wordt geladen door GRUB, dit is een bootloader dat gebruikt wordt door veel Linux distributies. Dit is voorlopig onze bootloader. Deze maand hebben we onze kernel verder uitgebreid zodat het nu ook informatie van GRUB op kan halen. Zo kan onze kernel nu de hoeveelheid RAM bepalen door GRUB. De hoeveelheid RAM wordt altijd bij het opstarten onderverdeeld in low en high memory, voor het totale aantal RAM moet je ze dus bij elkaar optellen (dit doet de kernel nog niet). Low memory is van de 0-650 KB, high memory is de rest. De kernel haalt ook de locatie van de memory map van GRUB op, dit doet letterlijk wat het zegt. De functionaliteit van het 'lezen' van deze memory map ontbreekt.

Ik zei vorige maand dat ik aan AHCI zou beginnen, dit is ook gebeurd. Het begin is er: de data sets om bepaalde data op te halen is erin gegooid. Functionaliteit hiervan ontbreekt. AHCI en MEMman zijn nu tegelijk in de maak.

Vooral een updatje met veel memory dingen dus. Misschien klinkt het nu nog niet zo spannend, maar je moet bedenken dat dit een belangrijke stap is naar de functionaliteit van beide onderdelen.

Afbeelding van de laatste build deze maand, build 405 (revision 1):

6617e76d5e9ad20918208282be850c89.png

Steeds weer een stap verder: je kunt trots zijn op jezelf én op je team!!:)

De kernel zelf heet vanaf nu de Vireo kernel. Dit wordt samen met de GUI (bluebird) BirdOS. Zo houden we onderscheid tussen beide, vind ik het zelf beter klinken en houden we BirdOS een aparte naam met maar een betekenis: Het geheel.

De Vireo is een vogeltje te vinden rond het continent Amerika en ze fluiten simpele melodietjes. De bluebird kan je ook vinden rond (delen van) continent Amerika ze houden van een open grasland met hier en daar een boompje.

De kernel haalt ook de locatie van de memory map van GRUB op, dit doet letterlijk wat het zegt. De functionaliteit van het 'lezen' van deze memory map ontbreekt.

Vireo zal deze memory map niet ondersteunen omdat de GRUB memory map vooral 64-bits adressen gebruikt, dit is in 32-bit x86 protected mode (wat Vireo gebruikt) niet mogelijk. In plaats hiervan 'reserveren' we de eerste 10MiB en claimen we wat daarna zit voor de memory allocation. Dit is een veel gebruikte oplossing, en zou moeten voldoen. De huidige kernel is ~27KB om je een soort van perspectief te geven.

Ik wil wel mededelen dat ik deze maand nog leuker ga vinden dan vorige maand, nu al. Ja, dat zei ik vorige maand ook, maar nu zeg ik het weer. :P

Hoeveel woorden willen jullie tops in een update zien? Ik zit hier nu al (!) een concept updatje te tikken voor deze mei, maar de woorden... 339 en dat is dan alleen inleiding en een uitleg van iets, nog zonder wat er deze maand (tot nu toe) gemaakt is.

Ik zou het kort willen houden, maar dan is het misschien ook weer onbegrijpelijk qua plannen enzo. 't is lastig. Dus! vandaar deze vraag. Ik denk dat als ik het helemaal af heb geschreven het best wel goed de 600 woorden zou kunnen halen.

Terug
Bovenaan Onderaan