• Hallo en welkom op Piepcomp Support (PCS).

We hebben experts op alle gebieden, inclusief Malware Removal, crash fixing en BSOD's, Microsoft Windows, computer DIY en PC hardware,
    netwerken, gaming, tablets en smartphones, algemene en specifieke software ondersteuning en nog veel meer.

Waarom klik je niet hier om je aan te melden en te beginnen met het genieten van geweldige GRATIS technische ondersteuning.

Aomei, een vraag

Najsnarf

Gewaarderd
Jaren lang (en nog steeds) maak ik af en toe een exacte kopie van mijn H.D. van mijn desktop. Ook al jaren lang lees ik dat Macrium bijvoorbeeld hèt prgramma zou zijn om ook een image te maken, en die op een USB-schijf te zetten en zo nodig te gebruiken. Nadeel van al deze fantastische (gratis) programma's is de erg uitvoerige handleiding omdat er zo enorm veel mogelijkheden zijn, zodat ik het spoor kwijt raak. Met Aomei heb ik nu een systeem backup gemaakt. Ook een opstartbare dvd
Mijn vraag is nu: als ik een ernstig probleem heb (bv. pc start niet meer op) en de start-dvd vindt de locatie van die systeem backup: wàt gebeurt er dan als ik die aan het werk zet? En ook de vraag: kan ik dit ook uitproberen of wordt dan alles op de C-schijf overschreven? Prettig idee is dat ik dan nog een kloon achter de hand heb.

Abraham54

Admin
Teamlid
OS
Windows 8.1 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
Je zal altijd via opstarten van de gemaakte rescue-DVD moeten aangeven, waar de back-up teruggezet wordt.
Of dat nu bestaande partities zijn, of een geheel nieuwe HD/SSD, maakt niet uit.

Najsnarf

Gewaarderd
Maar dan weet ik nu nog niet of je zo'n reddings-actie kunt oefenen, en of dat "terug zetten" betekent dat C overschreven wordt? Voor mij geldt nog steeds dat een kloon een veilige weg is.

Abraham54

Admin
Teamlid
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
Waar heb je het "kloonbestand" neergezet?

Roxmarie

Enthousiast
Bekend gezicht
OS
Windows 10 home
AV
Kaspersky Security Cloud
FW
Windows beveiliging
Als je een image terugzet mbt van opstartbare CD-rom of USB en dat betreft een door jou gemaakte systeem image dan wordt de c-schijf overschreven met de image die op de andere (externe HD) staat.
Dus de bestanden in de c partitie zijn dan overschreven. Daarom staat bij mij de data op een andere schijf.

Najsnarf

Gewaarderd
@ A54: op een andere SSD-schijf. En daarmee kan ik gewoon weer opstarten. Zo'n kloon vernieuw ik met enige regelmaat, maar alle bestanden staan sowieso op een andere schijf (ook weer: méér dan 1)
@Roxmarie: dat is inderdaad wat ik wilde weten: bij de herstel-actie wordt de schijf overschreven. Over het zetten van "data" op een andere schijf (ingebouwd of USB): kan dat alsnog verplaatst worden, of kan het alleen als een programma bij een nieuwe Windows geïnstalleerd wordt?

Roxmarie

Enthousiast
Bekend gezicht
OS
Windows 10 home
AV
Kaspersky Security Cloud
FW
Windows beveiliging
Het verplaatsen van je standaard gebruikersmappen dat kan alsnog, maar dan dien je wel op de juiste manier te doen (en daarna een nieuwe systeem image maken)

Gebruikersmappen verplaatsen naar andere schijf:

Persoonlijke mappen verplaatsen naar een andere partitie dan wel een andere HD, heeft als voordeel dat bij een crash van Windows of een herinstallatie daarvan er niks kan gebeuren met die persoonlijke mappen.
Om er nu voor te zorgen dat het verplaatsen goed gebeurd waardoor het startmenu ook goed blijft werken, doe dan het volgende:

maak eerst op de partitie of HD dezelfde mappen aan die je straks verplaatst wil hebben.
Dus in ieder geval maak je de volgende mappen aan:

• Downloads
  • Mijn afbeeldingen
  • Mijn documenten
  • Mijn muziek
  • Mijn video's
Ga vervolgens naar C:\Users\jouw gebruikersnaam.
  • Klik nu met rechts op de map "Afbeeldingen".
  • Kies voor eigenschappen
  • Klik op de tab "Locatie"
  • Klik op de knop "Verplaatsen"
  • In het venster "Selecteer een locatie" navigeer je naar de D-partitie.
  • Selecteer daar nu de map "Afbeeldingen" en klik op de knop "Selecteren".
  • Klik daarna op de knop "Toepassen"
  • Daarna klik je in het venster "Map verplaatsen" op de knop "Ja"
  • Het verplaatsen zelf kan overigens enige tijd in beslag nemen.
  • Meestal krijg je daarna ook de vraag om de ini-files wel of niet te verplaatsen. Kies dan voor wel verplaatsen.

Op dezelfde wijze verplaats jij je overige persoonlijke mappen.

Het verplaatsen van de map downloads is zeker voor SSD's belangrijk.

Even goed nakijken of je innternetbrowser (Edge, Chrome, enz) de juiste map gebruikt voor downloads.
Misschien nog een handige tip: ik maak op de D-schijf een map "Mijn documenten" met daaronder alle andere mappen (afbeeldingen, muziek, download, desktop, video's, 3D-objecten, …). Dit is nadien makkelijk voor backup, zo hoef je maar 1 map te backuppen waar alles onder zit.

Najsnarf

Gewaarderd
Hartelijk dank.Op zich duidelijk, maar gaat het voor de mappen Program Files (x86) en Program Files net zo? die zijn 3 en 6 GB groot!
In feite komt er bij mij nooit iets in "downloads" want die komen meteen op bureaublad, maar dat is wellicht niet handig bij een crash?, documenten, muziek, (wel in video's) maar toch die mappen maar aanmaken op die nieuwe locatie? Ja, een verse systeembackup na afloop is dan wel nodig.
Heb je het bij je laatste (nieuwe) Windows installatie meteen zo geregeld, of pas achteraf?
Nogmaals, ik denk dat het maken van een kloon op een SSD en die af en toe verversen nog niet zo gek is.

Roxmarie

Enthousiast
Bekend gezicht
OS
Windows 10 home
AV
Kaspersky Security Cloud
FW
Windows beveiliging
De mappen program files zitten in de systeem image, immers dat zijn je geïnstalleerde programma's.
Als je zorgt dat je de map bureaublad ook verplaatst naar een andere schijf vang je het probleem van data verliezen bij een crash meteen af.
Ik hoefde na de update naar 2004 niets aan te passen. En op mijn laptop die ik laatst vers geïnstalleerd heb, staan de gebruikers mappen gewoon op de c- schijf. Immers daar staat bijna niets op, dus ik had ervoor ze even handmatig gebackuped. (mijn bestanden zoals wat foto's, documenten, afbeeldingen etc).
Ik gebruik shadow maker maar wil weer teruggaan een naar Aomei. Maar hier is te zien dat program files in de stysteem image zit.

Laatst bewerkt:

Najsnarf

Gewaarderd
het is binnenkort 81 jaar geleden dat ik naar de lagere school ging. Je uitleg is duidelijk, waarvoor veel dank, maar ik begin er voorlopig maar niet aan.
p.s. Shadowmaker is sinds A54 dit meldde mijn favoriete kopiëerprogramma.

Abraham54

Admin
Teamlid
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
het is binnenkort 81 jaar geleden dat ik naar de lagere school ging.
Voor mij is het dit jaar zestig jaar geleden, dat ik voor het eerst naar de "grote" school ging

Bovenaan Onderaan