Airbus wil een omslag maken en vertrouwt op waterstof

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
34.268
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Met drie concepten wil Airbus een omslag maken naar meer klimaatneutraliteit en vertrouwt op waterstof.
4270086_original.jpg


Airbus wil vanaf 2035 emissievrij opstijgen. Om dit ambitieuze doel te bereiken wil de Europese luchtvaartgroep
als eerste klimaatneutrale waterstofvliegtuigen produceren en deze uiterlijk over 15 jaar in gebruik nemen.
Airbus wil zelf een voortrekkersrol spelen in het koolstofvrij maken van de gehele luchtvaartindustrie.

"Dit is een historisch moment voor de gehele commerciële luchtvaartindustrie en we zijn van plan een leidende rol
te spelen in de belangrijkste transitie die deze industrie ooit heeft meegemaakt", aldus Airbus CEO Guillaume Faury.
"Ik ben er sterk van overtuigd dat het gebruik van waterstof - zowel in synthetische brandstoffen als als primaire
energiebron voor commerciële vliegtuigen - het effect van de luchtvaart op het klimaat aanzienlijk kan verminderen.
Drie concepten voor schone lucht

Onder de codenaam "ZEROe" heeft de groep drie concepten voor waterstofvliegtuigen gepresenteerd.

Het eerste concept is een straalvliegtuig. Het vliegtuig heeft een bereik van meer dan 3700 kilometer en biedt plaats
aan 120 tot 200 passagiers.
In plaats van vliegtuigbrandstof zou waterstof worden verbrand om de motoren aan te drijven.

4270083_original.jpg


Het tweede concept toont een propellervliegtuig met een bereik van meer dan 1.800 kilometer en ruimte voor
maximaal 100 passagiers.

4270084_original.jpg


Het uiteindelijke ontwerp is een "blended-wing-body" concept, dat bedoeld is om een gelijkaardig gamma aan te
bieden als het vliegtuig met straalaandrijving, terwijl het ruimte biedt aan maximaal 200 passagiers.

4270085_original.jpg


Nieuw tijdperk van de luchtvaart

Net als in de auto-industrie luidt waterstof een nieuw tijdperk in, dat een aantal hindernissen met zich meebrengt.
Luchthavens zouden zich onder andere moeten aanpassen aan het bijtanken van waterstoftoestellen.
De omschakeling heeft zijn prijs en zal veel geld kosten, waardoor het waarschijnlijk uit de belastingen kan worden betaald.

In 2018 stootte de commerciële luchtvaart in totaal ongeveer 2,83 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot uit.

co2%20air.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan