Afgelopen nacht een WindowsUpdate drama

• Onderwerp starter Onderwerp starter HansGU
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 15
  • Weergaven 1045

HansGU

PCS Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Waarderingsscore
320
Punten
83
Leeftijd
80
OS
Windows 10 Home
AV
F-Secure en Windows Defender
FW
Windows
Goede (nou ja goede) morgen, zo blij als dat ik was met mijn nieuwe computer zo beroerd voel ik me nu.

Na begin afgelopen nacht (met de hulp van Abraham) een klein probleempje op mijn oude pc te hebben opgelost, wilde ik snel nog even de op mijn splinternieuwe HP desktop gereedstaande Windows 10 updates installeren om dan vervolgens van de week een back-up van de bijgewerkte Windows 10 maken.

Met de update leek het goed te verlopen maar op het laatste deel liep de boel vast. Eerst een poosje gewacht (voor niets uiteraard), vervolgens noodgedwongen de PC uit gezet ( 4 seconden de startknop ingedrukt gehouden).

Daarna weer opgestart waarna het vergrendelingsscherm verscheen en ik mijn wachtwoord kon invullen. Maar nu komt het: Nadat ik mijn wachtwoord had ingevuld bleef de computer een seconde of 20 zoeken waarna het beeld zwart werd en de computer geen teken van leven meer wilde geven. Na dit een keer of 6 te hebben herhaald ben ik op zoek gegaan naar de handleiding die volgens mij nog in de doos zat waarmee dat ding was afgeleverd. Helaas zat daar niets in, zoonlief had het zaakje uitgepakt dus morgen eerst maar eens informeren of hij ergens een handleiding heeft gezien.

Op dit moment heb ik het probleem dat ik niet in het BIOS kan komen om via een bootable Windows 10 schijf het zaakje op te starten en (hopelijk) weer aan de praat te krijgen. Laatste redmiddel is dan weer alles naar de fabrieksinstellingen terug te zetten (er is een herstelpartitie) maar dan moet ik wél in het BIOS kunnen komen! Zowel de del toets als de F2 en F6 toetsen heb ik tijdens het opstarten ingedrukt gehouden maar ik kwam niet in het BIOS. Pfff heb ik net een paar dagen een nieuwe PC.

Heeft iemand een tip? Geen idee wat ik hier nog aan kaan doen, ik vrees dat ik terug naar de winkel moet dankzij Microsofts Update services.

In ieder geval ga ik nu weer verder met het op internet zoeken naar soortgelijke problemen. Ik weet echt niet hoe ik die HP weer aan de praat kan krijgen. Dag nachtrust.

O ja, het gekke is dat de Windows updates op de oude PC wél probleemloos werden geïnstalleerd!

Laatst bewerkt:
Loos alarm, alles werkt weer.

Tegen zessen vanochtend probeerde ik nog één keertje de computer op te starten en tot mijn stomme verbazing verliep alles weer vlekkeloos. Ik snap er niets meer van maar ik ben blij dat alles nu weer in orde is. Moet toch wel een bijzondere update zijn geweest, maar goed: Mijn excuses voor dit kennelijk voorbarige kabaal.

Ik begrijp er niets van: Een paar uur lang niet willen opstarten en als of het tovenarij is ineens weer werken? Hoe dan ook, dit is een aansporing om zo snel mogelijk een back-up te gaan maken.

Hallo Hans - de wondere wereld van Windows - de wegen die Windows opgaat zijn soms ondoorgrondelijk en onbegrijpbaar.
Wat dat betreft is Linux toch een heel stuk stabieler en sneller.

Tja, maar ik heb het nu net voor elkaar. Wil niet graag weer opnieuw beginnen. :)

Ik heb al eerder (in Windows 7, 8 en 10) gemerkt, dat tegenwoordig de Windows Update lang niet zo vlekkeloos verloopt als in het verleden.
Ik begin zo langzamerhand te denken, dat het beter is om een Engelstalige Windows te gaan gebruiken.

Met een Engelstalige Windows heb je denk ik echt niet veel minder. De aanpassingen en het proces blijven hetzelfde. Alleen de taal is anders.

Met een Engelstalige Windows heb je denk ik echt niet veel minder. De aanpassingen en het proces blijven hetzelfde. Alleen de taal is anders.

Updates worden eerst in die versie uitgebracht en gecontroleerd.

Klopt maar het wijzigen van de taal, wat dus eigenlijk alleen de tekst betekent, heeft geen invloed op dan wel het proces, de procedure, of de verbeteringen of wijzigen die worden aangebracht.

@HansGU : open als Adminstrator een opdrachtprompt en kopieer de onderstaande vetgedrukte regel naar de prompt en druk op de Enter toets.
Daarna kun je in toekomstige soortgelijke gevallen ('dode' computer) deze weer aan de praat krijgen door vanaf het opstarten (als je de aanknop indrukt) op F8 te drukken (herhaaldelijk). Dan verschijnt een scherm waarin je voor diverse herstelmogelijkheden kunt kiezen. De F8 opstart staat ook bekend onder de naam "Veilige modus".

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

Misschien ter verduidelijking : je doet niet iets 'engs' door het bovenstaande uit te voeren. Probleem was / is, dat standaard in Windows 10 de mogelijkheid om een machine in de veilige modus op te kunnen starten middels de F8 is uitgeschakeld. Door bovenstaande opdracht wordt deze mogelijkheid permanent weer ingeschakeld. Houd alleen even in het achterhoofd dat bij een grote Windows update het zomaar zou kunnen dat die update er weer voor zorgt dat de optie verdwijnt. Dus na een grote update even weer die vetgedrukte regel in een opdrachtprompt plaatsen is aan te bevelen.

Laatst bewerkt:
quandor, dank je wel voor de tip. Ik ben er blij mee :)

Een wat late reactie: recent is met de najaarsupdate (op een reserve-pc met W 10) mij ongeveer hetzelfde overkomen: Zwart bureaublad met iconen, geen mogelijkheid instellingen/ configuratie te openen, zelfs de kleur van het bureaublad niet te wijzigen. Uitrard geen mogelijkheid terug te gaan naar de vorige versie. Ben momenteel nog bezig met d naweeën.

Heb jij Emi's raad nu wel of niet proberen op te volgen?

Er was niets meer te beginnen met die schijf: heb hem schoongemaakt en er een nieuwe W 10 op gezet. Die Iso indertijd via dit forum of N.C.F. gevonden en op cd gebrand. Wel zo makkelijk.Bij zo'n reguliee installatie is er dan wel keuze uit "bstanden behouden"of niet, maar daar was bij die desbetreffende update geen sprake van.

Dus die reserve PC werkt weer, begrijp ik dat goed?

ja zeker, dank zij een kopie.

Voor alle zekerheid kocht ik onlangs - landelijk en regionaal geadverteerd - een W10 pro versie met een registratienummer voor weinig geld. Die W10 ISO blijkt op meerdere pc's of harde schijven te installeren te zijn. Weliswaar een oudje, maar er worden nu uitvoerig updates van versie 1709 opgehaald.

Terug
Bovenaan Onderaan