Opgelost Adobe Audition 1.5 geeft problemen.

Jean Paul

PCS-Lid
Lid geworden
14 mei 2021
Reactiescore
493
Punten
133
Ik heb dat altijd als volgt geïnterpreteerd: de audio komt binnen via een microfoon of via een lijningang. Beide zijn dus mogelijk.
Ja, ik verlies wel eens scherpte omdat ik het anders doe en ik zit er nu teveel naar te zoeken.

Ik had ik audacity een foutmelding gekregen, omdat ik de microfoon (die ik niet nodig had) in privacy instellingen uitgeschakeld had, hierdoor kon ik er niets mee. Het nakijken waard dus.

Je kunt er inderdaad dan niets mee.
In audition krijg je dan gelijk deze foutmelding zodra je op record drukt :

De opname begint dan helemaal niet en bij @theplayer wel alleen er komt niks binnen.

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
Reactiescore
282
Punten
0
E U R E K A ! !

Zoals eerder gemeld ben ik gisteren 7 september weer 118 km naar Raalte gereden waar een zeer deskundige en heel servicegerichte medewerker mijn pc onderhanden heeft genomen om de audioverbinding in Audition weer te herstellen. Eerst heb ik hem duidelijk uitgelegd hoe ik met het programma (dat hij niet kende) heb gewerkt en gedemonstreerd dat er bij opname (recording) geen enkele interne audio binnenkwam. Daarentegen kon je wel audio (bijv. een mp3 of mp4) importeren en afspelen waarbij alle audiofrequenties ook op het scherm werden getoond.

Aanvankelijk was het idee om het probleem op te lossen met een oude WIN10 die op een kleine SSD zou worden geïnstalleerd. Dat heeft hij ook gedaan. Maar gaandeweg werd duidelijk dat dat niet de oplossing zou bieden.
Het zou dus wat langer duren en daarom hebben mijn vrouw en ik onze fietsen uit de auto gepakt en zijn een eind in de mooie omgeving van Raalte en Heino gaan fietsen (maar dit terzijde...)

Na zo’n 2 uur ben ik weer naar de computershop gegaan, in de hoop dat het probleem eindelijk, na 7 maanden, opgelost zou zijn. EN DAT HEEFT HIJ VOOR ELKAAR GEKREGEN!

Het zat inderdaad niet in WIN 10 maar in een audiodriver die om een of andere reden niet (meer?) werkte. Toen hij na zo’n 2 uur werken het programma echter startte en een mp3 afspeelde kwam alle audio weer binnen voor recording. Hij heeft het dus softwarematig opgelost met een virtueel audioapparaat van VB-AUDIO, uit 2015, dat werkt als een virtuele audiokabel. Alle audio die dus via die kabelinput binnenkomt wordt, simpel gezegd, doorgestuurd naar de output van de kabel. Het verbindt dus 2 applicaties met elkaar, in mijn geval van een speler naar een recorder.
Ik vind het ongelooflijk knap van hem dat hij het programma weer heeft kunnen laten werken en daar ben ik hem zeer dankbaar voor! Wilde ik toch ook even laten weten...!
Het moge ook duidelijk zijn dat zo'n probleem, hoewel softwarematig, niet even via een online computerforum kan worden verholpen.

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
206
Punten
113
Gefeliciteerd. Ik ben blij voor je.
Voor de zekerheid zou ik nu proberen om ook op een andere pc deze oplossing te implementeren.

"Het moge ook duidelijk zijn dat zo'n probleem, hoewel softwarematig, niet even via een online computerforum kan worden verholpen"
Dat valt wel mee maar soms vind je niet de juiste knop om op te drukken. De insteek van een ander kan dan net het verschil maken.

Abraham54

Administrator
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
6.279
Punten
183
Leeftijd
68
@theplayer - inderdaad heeft het probleem veel voeten in de aarde gehad.
Geweldig dus, dat het probleem opgelost is kunnen worden.

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
206
Punten
113
Ik zou toch wel eens willen weten wat de oorzaak was van een plotseling niet meer werkende driver. Ook om herhaling te voorkomen.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
1.924
Punten
183
Wat een geweldig nieuws, nu gelijk een syteembackup draaien, zodat bij eventueel noodlot, de boel makkelijk terug te zetten is.

ECHT FANTASTISCH!

🎙️🎸🎼🎵🎶@theplayer terug in de muziek wereld, met nieuwe opnames.

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
Reactiescore
282
Punten
0
Ik zou toch wel eens willen weten wat de oorzaak was van een plotseling niet meer werkende driver. Ook om herhaling te voorkomen.
Ja, ik ook wel, maar daar is niet over gesproken.

Ik ben inmiddels iets wijzer geworden. Het blijkt om een virtuele audioverbinding te gaan. Daarvoor is een VB-Cable gebruikt van VB-Audio Web-Sshop. Die VB-kabel is een audioapparaat driver en verschijnt in de pc als een nieuw audioapparaat voor playback en recording. Alle audiosignalen die naar de Input van de kabel gaan, (playback van het audioapparaat ) worden naar de Output van die kabel gestuurd (recording van het audioapparaat)

VB-Cable werkt als een normale audiodriver en kan worden ingesteld als een standaard playback-apparaat. Die driver is configureerbaar via een Controlepaneel/Audio dialooog box. (net als bij een gewoon audioapparaat.

Omdat er nog enkele hobbels zijn, wordt vanavoind een Teamviewer- verbinding gemaakt met mijn computer om nog wat zaken recht te zetten.

Jean Paul

PCS-Lid
Lid geworden
14 mei 2021
Reactiescore
493
Punten
133
Mooi zo en slim opgelost en je kunt weer muziek maken :cool: (y)
Nog een back-up maken is inderdaad een goed plan.

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
206
Punten
113
"Nog een back-up maken is inderdaad een goed plan." En dat is nog zwak uitgedrukt ;)
Evenals testen op een tweede pc. Dan weet je met meer zekerheid dat dit een goede oplossing is.

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
Reactiescore
282
Punten
0
"Nog een back-up maken is inderdaad een goed plan." En dat is nog zwak uitgedrukt
Evenals testen op een tweede pc. Dan weet je met meer zekerheid dat dit een goede oplossing is.

Wat een geweldig nieuws, nu gelijk een syteembackup draaien, zodat bij eventueel noodlot, de boel makkelijk terug te zetten is.

ECHT FANTASTISCH!

🎙️🎸🎼🎵🎶@theplayer terug in de muziek wereld, met nieuwe opnames.
Hallo Veng en Roxmarie,

Dat laatste zal wel een probleem worden. Azerty heeft die virtuele audiodriver van VB audio in de pc verwerkt. Ik heb natuurlijk geen enkel idee hoe! Zijn inspanningen hiervoor kostten € 50 en ik heb de jongeman € 25 extra gegeven voor zijn ongelooflijk baanbrekende werk! Op de factuur echter stond een bedrag van € 264 (ook virtueel, dus...)
Om hem nu te vragen om dit allemaal op mijn oude computer ook nog eens te doen...daar sta ik niet om te springen.

Een backup maken lijkt me heel zinvol, maar daar heb ik geen ervaring mee. Maar is dat wel mogelijk met zo'n virtuele audiodriver?

Abraham54

Administrator
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
6.279
Punten
183
Leeftijd
68
@theplayer - ik denk dat je er wel achter kan komen welke VB Audio driver in jouw Windows zit,
Daarvoor ga je naar Configuratiescherm » Programma's en onderdelen.

In de lijst met programma's dan naar beneden scrollen naar VB Audio

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
206
Punten
113
"Om hem nu te vragen om dit allemaal op mijn oude computer ook nog eens te doen...daar sta ik niet om te springen."
Nee, mijn gedachte was dat als het alleen het installeren van een driver is dat je dat zelf zo moeten doen.
Ik heb de site van VB Audio even bezocht. Als ik het goed zie kun je daar de driver zo gratis downloaden:

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
Reactiescore
282
Punten
0
@theplayer - ik denk dat je er wel achter kan komen welke VB Audio driver in jouw Windows zit,
Daarvoor ga je naar Configuratiescherm » Programma's en onderdelen.

In de lijst met programma's dan naar beneden scrollen naar VB Audio
Dank je Abraham54, maar het gaat om het VB-Audio Virtual Cable Control Panel.
Hij heeft het op mijn bureaublad gezet. Het is dus versie 1.0.3.5

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
206
Punten
113
Laat je niet door de naam misleiden:
"VB-Audio Virtual Cable Control Panel"
Het is gewoon een driver:
"VB-CABLE is an Audio Driver working as virtual audio cable."
In de readme.txt staat hoe je hem installeert.

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
Reactiescore
282
Punten
0
Hallo Veng,
Ik heb hem uitgeschakeld want alle audio-instellingen slaan op hol: geen audio meer bij een MP4 of MP3, in Audition staan alle instellingen verkeerd Ook van mijn mediaspeler (VLC) moet ik telkens in AUDIO - AUDIO-APPARAAT en de instelling STANDAARD wijzigen in Line Out 01/02 (mijn mixer).

Het goede (!) nieuws is dat ik vanaf 09:30 uur vandaag bezig ben geweest om orde op zaken te stellen en dat ik (halleluja!) weer een korte demo-opname heb kunnen maken.
Maar ik moet alle audio-instellingen echt in de gaten houden en vaak opnieuw instellen want het blijft allemaal heel onvoorspelbaar.
Morgen ga ik zeker Azerty weer bellen (wellicht met Teamviewer).
Als je wilt horen hoe het klinkt, dan geef maar een sein.

Laatst bewerkt:

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
206
Punten
113
Ik kan me voorstellen dat drivers elkaar bijten. Die VB-audio is ook van 2015, dat is 7 jaar oud. In de ICT wereld is dat stokoud en is die dus niet met zijn tijd meegegaan.

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
Reactiescore
282
Punten
0
Dan is het voor mij onbegrijpelijk dat een computerdeskundige zo'n driver erin heeft geplaatst!

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
206
Punten
113
Ik denk: Je kunt niet op voorhand aangeven of er conflicten ontstaan of niet. Samenwerking kan jaren goed gaan. Soms heb je pech en verandert een producent iets aan een stukje software waardoor een andere partij ook aanpassingen moet plegen. Soms laat men die aanpassing dan achterwege. B.v. omdat de ontwikkeling is stopgezet.
Waarom denk je dat veel software zo veel updates krijgen. Behalve uitbreiding van functionaliteit zitten er ook vaak bugfixes bij.

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
Reactiescore
282
Punten
0
Nee, mijn gedachte was dat als het alleen het installeren van een driver is dat je dat zelf zo moeten doen.
Ik heb de site van VB Audio even bezocht. Als ik het goed zie kun je daar de driver zo gratis downloaden:
Om hier even op terug te komen. Die driver van VB-CABLE staat inderdaad op die site. Maar dat is dezelfde die ik al heb voor Windows: uit oktober 2015. Die ZIP-file lijkt me dus niet interessant...

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
206
Punten
113
Mijn suggestie was om een tweede (reserve) pc met VB in te richten (zie #743), dan heb je die zip nodig.
Tweede reden om die te downloaden is dat als hij toevallig van de site gehaald wordt en je hem had willen herinstalleren, dat je hem dan in elk geval hebt.
Of denk je dat je huidige systeem tot in de lengte der jaren blijft functioneren:unsure:
Zelfs met een image kun je daar niet zeker van zijn.
"Regeren is vooruitzien."

Bovenaan Onderaan