Vraag account verwijderen

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Maar bij de meeste fora zijn er geen naw en telefoonnummers geregistreerd.
Het gaat niet alleen om NAW gegevens maar om privacygevoelige gegevens. Daar vallen NAW gegevens ook onder, maar ook een e-mail adres wil men soms zo prive mogelijk houden.
Heel officieel is het zelfs zo dat een alias, een email adres en een ip adres allemaal onder de AVG vallen. Raar genoeg want er zijn veel mensen die vaak dezelfde alias hebben, maar toch is het zo, zeker gecombineerd met ip. En zeker ook een geboortedatum, vaak wel geregistreerd op forums.

De hele AVG is in feite het meest opgezet voor bescherming van gegevens van mensen met name bij bedrijven, instanties en online shops.
De hobbyforums hebben ze wat te weinig over nagedacht en aldus zijn die er ook onder komen te vallen.
Er is wel nog altijd een wetgeving in de maak die meer uitzondering zou moeten gaan geven voor hobbymatige sites en forums. Maar die is nog altijd niet door de kamer bij mijn weten.

K

Kate

Ik heb al gemerkt dat ik bij verschillende fora dezelfde gebruikersnaam kan gebruiken, dezelfde avatar, verschillende geboortedata en verschillende emailadressen.
Je gaat je warempel afvragen: wie ben ik nu eigenlijk? En zijn al die verschillende gegevens nu beschermd door de wet op de privacy?
Geen idee, nu lig ik er niet wakker van, maar het is toch vreemd.

toska

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 aug 2016
Waarderingsscore
129
Punten
63
Leeftijd
56
Website
www.games4you.be
Wat is een persoonsgegeven?
Een persoonsgegeven is iedere informatie betreffende een persoon die rechtstreeks of onrechtstreeks geïdentificeerd kan worden. Het begrip “persoonsgegeven” is zeer breed. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen vertrouwelijke/publiek toegankelijke en professionele/niet professionele informatie.
Bijvoorbeeld: een gebruikersnaam, een naam, een foto, een nummer van de sociale zekerheid, een intern registratienummer, een nummerplaat, een postadres, een telefoonnummer, locatiegegevens, een online gebruikersnaam (zoals een IP adres), een klankopname, …
Let op, indien het koppelen van verschillende informatie (leeftijd, geslacht, stad, diploma, enz.) of het gebruik van verschillende technische middelen tot één persoon leidt (“singling out”), worden de gegevens nog als persoonsgegevens beschouwd.
dit is de wetgeving in belgie
als ik verder stappen onderneem hangt hij? is dat nu zo moeilijk om mijn gevraagde uit te voeren,moet gewoon nog een mailtje retour sturen

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
En zijn al die verschillende gegevens nu beschermd door de wet op de privacy?
Ja, of eerder door de AVG die tegenwoordig de Wet Bescherming Persoonsgegevens (zoals de wet op de privacy deftig heet) overruled.

@toska Ik denk niet dat een rechter jouw eis om jouw berichten te verwijderen gaat inwilligen.
Maar je hebt zeker recht op de andere zaken zoals account verwijdering en als er niets staat over artikel 17 sub 3 van de AVG (vrijheid van meningsuiting), dan is er sprake van recht op vergetelheid (verplichte anonimisering).
Ik zou hem nogmaals een mail sturen en aangeven aan jouw verzoek te voldoen omdat je ander verdere stappen gaat ondernemen.

Het is mij echter niet bekend waar je daarvoor in België moet zijn. In Nederland kan men zich wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens.

gouwepeer

Vaak hier
Lid geworden
4 okt 2016
Waarderingsscore
171
Punten
43
Leeftijd
43
Website
www.gouwepeer.nl
Volgens mij kan de hoster een site op zwart zetten indien de beheerder van die site de AVG overtreedt.
Je moet dan wel duidelijke aangeven dat de AVG daadwerkelijk is overtreden.

toska

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 aug 2016
Waarderingsscore
129
Punten
63
Leeftijd
56
Website
www.games4you.be
Mijnheer de beheerder verteld me dat een gebruikersnaam naar niemand wijst? kan zijn maar toch word er gesproken over een gebruikersnaam een naam? een gebruikersnaam is een fictieve naam niet je echte naam maar toch word dit ook beschouwd als privacy?
@Black Tiger hij heeft me account verwijderd en werkt met een phpbb versie, rechts staat nu toska vermeld en links boven staat dit
Bericht
door toska » 18 jul 2019, 16:16

@gouwepeer hij verteld me dat er geen gegevens meer zijn in zijn daabase? hoe komt het dan dat ik er wel gevonden heb toen ik 30 nonactieve leden heb verwijderd?

conclusie is dat toska een gebruikersnaam is en word ook aanzien als privacy, ik denk dat mijnheer die wet niet goed kent aangezien die bericht dat ik plaatste een deel ervan van hun komt die gaan dat zomaar niet schrijven als een gebruikersnaam er niet bij hoort?

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Mijnheer de beheerder verteld me dat een gebruikersnaam naar niemand wijst?
Dat klopt als het om een alias gaat, maar toch valt dit onder persoonsgegevens volgens de AVG.
Laat meneer de beheerder onderstaand stukje maar eens lezen:
De AVG is Europees en persoonsgegevens zijn voor België net zo goed van toepassing als voor Nederland.

rechts staat nu toska vermeld en links boven staat dit
Bericht
door toska » 18 jul 2019, 16:16
Niet alle beheerders hebben even veel verstand van wat er in de achterliggende database van hun eigen forum gebeurt en wordt opgeslagen. Dit soort gegevens staat inderdaad gewoon in de database. Die krijg je alleen weg door mensen te anonimiseren.
Feitelijk zou hij deze extensie moeten gebruiken als hij niet die journalistieke clause in zijn voorwaarden heeft staan:
Dan wordt pas echt recht gedaan aan jouw recht op vergetelheid en jouw Toska wordt verandert in "Deleted User 342" waarbij het nummer je oude id is. Misschien zijn er nog wel meer van dit soort extensies. Maar dan pas is ook de naam Toska weg.

Bovenaan Onderaan