Aansluiten van usb gigabit ethernet adapter

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
67
Punten
38
OS
Windows Home 10
AV
Kaspersky internet security 2020
Hello,
In mijn laptop msi cr 61 zit een qualcomm atheros ar8161 pci-e gigabit ethernet controller speed kaart.
Mijn 2 utp kabels zijn Cat5(e) .

It was made to support 1000 Mbps "gigabit" speeds, so in theory, it's faster than Cat5. It it also cuts down on crosstalk, the interference you can sometimes get between wires inside the cable."

In de beschrijving in systeem informatie staat dat het een gigabit ethernet controller speed card is, dus 1000 Mbps.
Op welke usb aansluiting op mijn laptop sluit ik het best een usb gigabit ethernet adapter aan?
Op de usb-c of op de usb 3.0 of usb 2.0?
Grtz,
cooper

Hana

PCS Lid
Lid geworden
21 feb 2022
Waarderingsscore
78
Punten
28

Enigma147

Moderator
Teamlid
Moderator
Lid geworden
15 dec 2018
Waarderingsscore
298
Punten
98
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Waarom wil je op een laptop met netwerk aansluiting een USB netwerkkaart aansluiten? Die heb je toch helemaal niet nodig?

Maar om je vraag te beantwoorden, pak een van de usb 3 poorten. Welke, maakt niet uit, beide zijn snel genoeg voor de maximale doorvoer van 1 Gigabit.

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Waarderingsscore
341
Punten
148
Leeftijd
64
OS
Windows
Ik zou gaan voor de USB-c poort, puur uit gemak om geen "gewone" USB poorten in te pakken (worden veel meer gebruikt). De snelheid is zoals gezegd bij de usb-c en usb-3.0 even hoog. De usb-2.0 is trager.

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.181
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
AVG Internet Security + Malwarebyte Exploit
FW
AVG Internet Security Firewal
Cooper schrijft: "Mijn 2 utp kabels zijn Cat5(e) ."
Krijg ik nu het idee dat Cooper zijn laptop met 2 ethernetkabels wil aansluiten?

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
67
Punten
38
OS
Windows Home 10
AV
Waarom wil je op een laptop met netwerk aansluiting een USB netwerkkaart aansluiten? Die heb je toch helemaal niet nodig?

Maar om je vraag te beantwoorden, pak een van de usb 3 poorten. Welke, maakt niet uit, beide zijn snel genoeg voor de maximale doorvoer van 1 Gigabit.
Thank you.

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
67
Punten
38
OS
Windows Home 10
AV
Ik zou gaan voor de USB-c poort, puur uit gemak om geen "gewone" USB poorten in te pakken (worden veel meer gebruikt). De snelheid is zoals gezegd bij de usb-c en usb-3.0 even hoog. De usb-2.0 is trager.
Thanks.
Dit is een heel goed antwoord .Ik moet alleen opletten dat er minsten 3 usb aansluitingen zijn om de nieuwe laptop. 1 voor de usb ontvanger(zender) van de draadloze muis, een usb-c of usb 3.0 voor de usb gigabit ethernet adapter en een usb voor de usb stick met data, of externe schijf of printer.

De usb gigabit ethernet adapter is een bijkomende hulp voor de tweede slaapkamer, waar ik geen wifi kan ontvangen van de Telenet modem in de living. Ook wanneer je de veiligheidssleutel opnieuw moet invoeren voor het netwerk komt de usb gigabit ethernet adapter van pas.

Ik blijf toch met de vraag zetten waarop tegenwoordig vele laptops niet meer voorzien worden van een rj45 connector.
Op de Telenet modem zijn vier poorten voor een kabelverbinding voorzien.

Er zijn niet overal goede en snelle verbindingen met WiFi mogelijk in de huizen.
Toch laten meer en meer laptop leveranciers een rj45 connector weg. Zeker bij de goedkopere en budget laptops.

Raar.

grtz,
cooper

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
67
Punten
38
OS
Windows Home 10
AV
Krijg ik nu het idee dat Cooper zijn laptop met 2 ethernetkabels wil aansluiten?
Bedankt.
De twee ethernet kabels zijn voor de beide slaapkamers, waar de ontvangst niet zo goed is met WiFi.

Grtz,

cooper

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.181
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Nu begrijp ik je, loskoppelen in de ene slaapkamer en weer verbinden in de andere slaapkamer.

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
67
Punten
38
OS
Windows Home 10
AV
Nu begrijp ik je, loskoppelen in de ene slaapkamer en weer verbinden in de andere slaapkamer.
Vriendelijk bedankt.
Ik zal het morgen eens proberen.
grtz,

cooper

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.181
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Ik denk dat het ontkoppelen makkelijker gaat, als je in iedere slaapkamer dan een USB-C netwerkkaart
op de ethernetkabels zit.

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
67
Punten
38
OS
Windows Home 10
AV
Ik denk dat het ontkoppelen makkelijker gaat, als je in iedere slaapkamer dan een USB-C netwerkkaart
op de ethernetkabels zit.
Thanks again.
Blijkbaar is er een klein misverstand ontstaan.
De juiste situatie is zo:

In slaapkamer 1 is de wifi traag met de Telenet modem in de living.
In slaapkamer 2 is de wifi goed met de Telenet modem in de living.

In slaapkamer 1 is de kabelverbinding goed met de Telenet modem in de living
In slaapkamer 2 is de kabelverbinding goed met de Telenet modem in de living.

Vermits de kabelverbinding met de Telenet modem in de living goed is in slaapkamer 1, is het geen probleem dat de WiFi verbinding niet goed werkt.

Waarom de WiFi verbinding in slaapkamer 1 trager is dan in slaapkamer 2 weet ik niet.

Mijn laptop met i3--4100M processor ondersteunt een netwerkkaart 10 100 1000 Mbps.

De pc in slaapkamer 1 heeft een i5 processor, dus logisch gezien heeft die ook een netwerkkaart die 10 100 1000 Mbps ondersteunt.
Maar misschien is de WiFi kaart minder krachtig dan de WiFI kaart in mijn laptop.

Als ik een usb-c gigabit ethernet adapter koop ben ik zeker dat deze zal werken met een snelheid van 10 100 1000 Mbps.

Grtz,

cooper

Bovenaan Onderaan