Aanschaf van een usb netwerkadapter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hello,

In de systeeminformatie van mijn Windows Home 10 zie ik het volgende staan bij Netwerkkaart:

Producttype:
Realtek RTL 87223 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E-NIC
Adaptertype: Ethernet 802.3

De UTP kabel is cat 5e die de verbinding maakt met de modem van Telenet met de poort RJ45 female.

Op het internet staat vermeld:
Voor een bandbreedte van 10 Mbps is de informele naam van Ethernet 10BASE-T, de IEEE-naam 802.3 en is het kabeltype UTP 100m.
Dus heeft mijn netwerkkaart een bandbreedte van 10 Mbps omdat de IEEE -naam 802.3 is.

Als ik een hogere snelheid wil bv 100 Mbps (high speed),dan moet ik dus een nieuwe netwerkkaart kopen die de IEEE-naam 802.3u en het kabeltype UTP 100m heeft.

Voor een Fast Ethernet verbinding met een bandbreedte van 1000 Mbps is de Fast Ethernet-naam 100BASE-T, de IEEE-naam 802.3z en het kabeltype UTP 100m.

Vermits tegenwoordig de meeste nieuwe laptops niet meer over een RJ45 female poort beschikken voor een internet verbinding, ben ik dus bij aankoop van een nieuwe laptop aangewezen op een usb netwerkadapter, die in overeenstemming is met mijn ingebouwde netwerkkaart in mijn laptop.

En dan is het opletten geblazen dat ik de juiste usb netwerkadapter koop, die beantwoordt aan de IEEE-naam van mijn netwerkkaart die in de systeeminformatie staat aangeduid en het kabeltype UTP 100m.

M.a.w. als je een usb c connector hebt op de nieuwe laptop die superspeed is (snelheden van 900 Mbps tot 2000 Mbps) en versie 3.0 of 3.1,maar de netwerkkaart in jouw laptop heeft niet de juiste IEEE-naam en het kabeltype UTP is geen cat 6,dan mag je niet alleen afgaan op de snelheden van de usb c 3.0 of 3.1 versies.

Hierna een opsomming van de verschillende IEEE -namen met de bijbehorende verschillende letters achter de 802.3 .

Voor een bandbreedte van 10 Mbps is de informele naam van Ethernet 10BASE-T, de IEEE-naam 802.3 en is het kabeltype UTP 100m.
1° Voor een bandbreedte van 100 Mbps is de Fast Ethernet-naam 100BASE-T, de IEEE-naam 802.3u en het kabeltype UTP 100m.
2° Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-LX, de IEEE-naam 802.3z en het kabeltype is Fiber 5000m
3° Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-T, de IEEE-naam 802.3ab en het kabeltype UTP 100m
4° Voor een bandbreedte van 10 Gbps is de 10 Gigabit Ethernet-naam 10GBASE-T, de IEEE-naam 802.3an en het kabeltype UTP 100m

Is dit juist?

En zitten de netwerkkaarten met de hoogste snelheden tot 10 Gbps alleen in de duurdere laptop modellen?

Grtz,
cooper
[url=https://postimg.cc/yJVhpBXP] [/URL]
[url=https://postimg.cc/QH3qKp9w] [/URL]
[url=https://postimg.cc/jWHfb1vj] [/URL]

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.474
Punten
323
Leeftijd
68
Mijn platte Lenovo T590 heeft een ethernetpoort.

Black Tiger

Elite Lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.521
Punten
323
Die vergulde ethernet stekkers zorgen voor een betere doorgifte.
Mijn internetsnelheid nam met 2 Mbps toe.
Dat zal dan wel ergens anders aan gelegen hebben, want die vergulde stekkers is alleen de stekker, niet de bekabeling die er in zit en die zorgt voor de snelheid, niet de stekkers.
En voor zover ik het gezien heb, betreft het ook nog eens alleen het omhulsel van de stekker, wat feitelijk nergens anders voor gebruikt wordt dan alleen om die kabeltjes vast te houden. Heeft 0,0 invloed op de snelheid.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Vriendelijk dank voor de reacties op mijn vraag.

Aan Hana ,

Bedankt voor de gegevens in uw systeeminformatie van uw recente desktop computer en laptop.

Maar ik zou graag de Adaptertype: Ethernet 802.3 of een ander Ethernet 802. willen weten, die in uw systeeminformatie bij de netwerkkaart staat aangeduid.

Want deze term bepaalt voor de netwerkkaart welke snelheid er kan worden gebruikt.

Zie bijlage

[url=https://postimg.cc/hJ18WXD4] [/URL]

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Aan Abraham54,

Standaard hebben 15,6"notebooks een ethernetaansluiting.

Misschien dat dit zo is in in de handel van computers en notebooks in Nederland. Maar hier bij ons in Vlaanderen worden op de websites bijna geen enkele laptop aangeboden waar de ethernetpoort RJ45 is ingebouwd.

Acer is een uitzondering en bouwt nog wel ethernetpoorten RJ45 in zijn notebooks.

Lenovo en Asus zijn daar mee volledig gestopt, ik speur de website af van één van de grootste computer firma 's Compudeals in Vlaanderen en bij Vanden Borre, en daar staat slechts één laptop van Acer op met een ingebouwde ethernetwerkpoort.

je kan nooit meer doorgeven wat je aan ingternetsnelheid hebt.
Hoe snel is jouw internetabonnement?

Dat is heel juist.

Uploadsnelheid tot 20 Mbps*
Downloadsnelheid tot 300 Mbps*

Maar de essentie van mijn vraag is of deze snelheden veranderen als ik een usb 2.0 of 3.0 netwerkadapter aansluit op een nieuwe laptop, waarop geen ethernetpoort RJ 45 is voorzien?

Met andere woorden als ik een nieuwe laptop koop zonder een ingebouwde ethernetpoort RJ45, en ik wil met een LAN verbinding werken, dan blijft de snelheid met een WIFI hetzelfde maar verminderd de snelheid met een usb 2.0 of 3.0 netwerkadapter.

Wat dus inhoud dat een usb netwerkadapter verbinding altijd trager is dan met een RJ 45 connector op de laptop.

Is dit juist?

Mijn platte Lenovo T590 heeft een ethernetpoort.

Hier volgen de spec die zijn aangeduid op Bol.com voor deze platte Lenovo.

Lenovo T590
i5-8265U (4 cores)
Codenaam
Whiskey Lake
Kloksnelheid
1,6 GHz (max. 3,9 GHz
i5-8265U (4 cores)
Codenaam
Whiskey Lake
Kloksnelheid
1,6 GHz (max. 3,9 GHz
i5-8265U (4 cores)
Codenaam
Whiskey Lake
Kloksnelheid
1,6 GHz (max. 3,9 GHz
Ingebouwde 3G-modem | Widi

Aansluitingen
Totaal aantal usb-poorten
2
HDMI
1
Mini DisplayPort
Geen
DisplayPort
Geen
VGA
Geen

Er staat geen ethernetpoort RJ 45 bij vermeld.(webshop Bol.com)

grtz,

cooper

Laatst bewerkt:

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Moderne laptops hebben naar mijn idee steeds minder vaak een ethernetpoort. Simpelweg, omdat ze hiervoor te plat zijn! :)

Dat is ook een goede vaststelling. Vooral voor de scholieren en degenen die hun notebook meenemen onderweg.

Maar de 14" - 15,6" 17" notebooks zijn niet te dun en voor de thuisgebruikers een pluspunt, wanneer er een ingebouwde RJ 45 connector is ingebouwd.

grtz,

cooper

Black Tiger

Elite Lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.521
Punten
323
Maar de essentie van mijn vraag is of deze snelheden veranderen als ik een usb 2.0 of 3.0 netwerkadapter aansluit op een nieuwe laptop, waarop geen ethernetpoort RJ 45 is voorzien?
Kort antwoord: Neen.
Puur gebaseerd op USB 2.0 dan haal je daar maximaal 480 Mbps mee.
Dat ga je nooit halen want jouw snelheid is maximaal 300 Mbps.

Het kan natuurlijk wel zijn dat andere invloeden de snelheid verbeteren of beperken. Zo zal een goede stick op usb 3.0 die 600 Mbps aan kan (ik noem maar iets) vermoedelijk wel zorgen voor een sterker signaal en stabielere ontvangst zodat je zo dicht mogelijk bij die maximale USB snelheid blijft.
Daarnaast is natuurlijk ook nog de schrijfsnelheid van de harddisk en de cpu van invloed. En de afstand van je laptop tot je router. Gebruik van 2.4Ghz of 5Ghz op de wifi. Maar hoger dan 300 Mbps ga je nooit komen, ook al zou je usb stick 1 GB aan kunnen, dus ook niet op USB 3.0 want die poort kan op zich wel sneller, maar ja abo is dan de beperking.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Thanks.

Ik ben tevreden met de huidige snelheid van mijn Telenet dus de 300Mbps.

Ik wil alleen geen verkeerde aankoop doen van een usb Ethernet adapter RJ 45, die niet overeenkomt met de snelheid van mijn Telenet abonnement.

Ik weet nu dat dat de netwerkkaart bepaalt welke snelheden er kunnen worden doorgezonden, in verhouding met de snelheden die ontvangen worden van de Telenet provider.

Je moet wel opletten door de verschillende snelheden die worden aangeduid voor een usb A 2.0 Ethernet adapter of een usb c 3.0 netwerkadapter. De usb A 2.0 is standaard voor een snelheidsoverdracht(10/100 Mbps) van de gegevens van het internet.

De usb c heeft een grote snelheidsoverdracht (900 tot 2000 Mbps).

De Thunderbold netwerk adapter wordt dan weer voor Mac books aangeprezen met een grotere snelheid tot 10 Gbps.

Maar alles begint met de snelheid van uw abonnement van de provider en de netwerkkaart die in de laptop zit.

Deze bepalen welke usb netwerk adapter naar RJ 45 je kunt gebruiken om op het internet te surfen.

Ik vraag me dus af met een netwerkkaart adaptertype 802.3 en de snelheid 300Mbps die ik ontvang van mijn Telenet provider, welke usb Ethernet adapter naar RJ 45 ik moet kopen?

Voor de netwerkkaart zie volgende regel:

Voor een bandbreedte van 10 Mbps is de informele naam van Ethernet 10BASE-T, de IEEE-naam 802.3 en is het kabeltype UTP 100m

Wat houdt dit precies in?

Mijn Telenet provider geeft mij 300 Mbps downloadsnelheid en in mijn systeeminformatie staat dat mijn netwerkkaart 802.3 maar 10 Mbps aankan.

Dus zal ik een usb 2.0 netwerk adapter moeten kopen die beantwoord aan de 10/100 Mbps.

Want mijn netwerkkaart met netwerk adaptertype 802.3 heeft maar een bandbreedte van 10 Mbps.

En nog een vraagje:

Als je een notebook koopt waarop zich een usb c 3.0 aansluiting bevindt, is de ingebouwde netwerkkaart dan ook geschikt met een grotere snelheid om te ontvangen en door te sturen? Dus deze moet dan adaptertype 802.3ab zijn of 802.an

Zie de vereiste adaptertypes voor de verschillenden snelheden waarmee de netwerkkaart kan werken.

1° Voor een bandbreedte van 100 Mbps is de Fast Ethernet-naam 100BASE-T, de IEEE-naam 802.3u en het kabeltype UTP 100m.
Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-T, de IEEE-naam 802.3ab en het kabeltype UTP 100m
4° Voor een bandbreedte van 10 Gbps is de 10 Gigabit Ethernet-naam 10GBASE-T, de IEEE-naam 802.3an en het kabeltype UTP 100m

M.a.w. de bandbreedte bepaalt de snelheid van de netwerkkaart die is ingebouwd in de laptop of pc.

Ik zit met mijn 300Mbps tussen de bandbreedte van 10/100 Mbps en de bandbreedte van 1000 Mbps of een Gbps.

Mijn netwerkkaart zegt dat ik maar een bandbreedte heb van 10 Mbps.

Ontvangt en stuurt mijn netkaart dan maar 10 Mbps door in de plaats van 300 Mbps?

grtz,

cooper

Laatst bewerkt:

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Thanks.

Ik ben tevreden met de huidige snelheid van mijn Telenet dus de 300Mbps.

Ik wil alleen geen verkeerde aankoop doen van een usb netwerkadapter, die niet overeenkomt met de snelheid van mijn Telenet abonnement.

Ik weet nu dat dat de netwerkkaart bepaalt welke snelheden er kunnen worden doorgezonden, in verhouding met de snelheden die ontvangen worden van de Telenet provider.

Maar alles begint met de snelheid van uw abonnement van de provider en de netwerkkaart die in de laptop zit.

Deze bepalen welke usb netwerk adapter naar RJ 45 je kunt gebruiken om op het internet te surfen.

Ik vraag me dus af met een netwerkkaart adaptertype 802.3 en de snelheid 300Mbps die ik ontvang van mijn Telenet provider, welke usb netwerk adapter naar RJ 45 ik moet kopen?

Voor een bandbreedte van 10 Mbps is de informele naam van Ethernet 10BASE-T, de IEEE-naam 802.3 en is het kabeltype UTP 100m

Mijn Telenet provider geeft mij 300 Mbps downloadsnelheid en hier staat dat mijn netwerkkaart 802.3 maar 10 Mbps aankan.

Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-T, de IEEE-naam 802.3ab en het kabeltype UTP 100m

M.a.w. de bandbreedte bepaalt de snelheid van de netwerkkaart die is ingebouwd in de laptop of pc.

De Thunderbold netwerk adapter wordt dan weer voor Mac books aangeprezen met een grotere snelheid tot 10 Gbps.

Ik vraag me dus af met een netwerkkaart adaptertype 802.3 en de snelheid 300Mbps die ik ontvang van mijn Telenet provider, welke usb netwerk adapter naar RJ 45 ik moet kopen?

Mijn Telenet provider geeft mij 300 Mbps downloadsnelheid en hier staat dat mijn netwerkkaart 802.3 maar 10 Mbps aankan.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ontvangt en stuurt mijn netkaart dan maar 10 Mbps door in de plaats van 300 Mbps?

grtz,

cooper

Black Tiger

Elite Lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.521
Punten
323
Je moet wel opletten door de verschillende snelheden die worden aangeduid voor een usb A 2.0 Ethernet adapter of een usb c 3.0 netwerkadapter. De usb A 2.0 is standaard voor een snelheidsoverdracht(10/100 Mbps) van de gegevens van het internet.

Je moet geen dingen gaan verwarren want dit klopt niet helemaal wat je hier schrijft.
We hebben USB 2.0, 3.0 en 3.1 Daarnaast hebben we aansluitvormen, dat is USB A en USB C, dat staat even los van de snelheid. USB B is er ook maar dat laten we weg, vierkante stekkertjes, alleen gebruikt bij printers en soortgelijken.

USB 2.0 heeft standaard altijd een A aansluiting (bij sticks en adapters) omdat in de tijd dat USB 2 uit kwam, geen USB C aanwezig was.
USB 2.0 heeft inderdaad wel een snelheidsoverdracht van 10/100 Mbps over internet, maar dat is alleen omdat de standaarden daarvoor 10/100/1000 zijn en niet 10/100/450.
Dan is er nog een USB 3.0 A adapter, deze is geschikt voor 10/100/1000 Mbps
USB 3.1 is nog sneller.

Dat mag je zo niet zeggen, want dat heeft niet met USB C te maken. Dit kan ook op USB 3.0 met A aansluiting. Dat USB C die hoge snelheid heeft is dat in de meeste gevallen een USB C aansluiting gebruik maakt van USB 3.1.
Echter... USB 3.1 hoeft niet per definitie USB C te zijn en omgekeerd ook niet. Snelheden wordt bepaald door de USB norm, niet door de aansluitnorm (dus niet door a, b of c).

Ik weet overigens niet waarom je zo'n hele verhalen schrijft in plaats van gewoon je vraag te stellen. Al die uitleg wat je schrijft is gewoon hier te vinden.
Daarin zie je ook dat net zoals je zelf zegt 802.3 veel vormen heeft.

Laat die lappen tekst nu eens weg en beperk je tot de vragen, zoals dit, dat zijn vragen en daar kunnen we iets mee.

Neen. De bandbreedte bepaald je daadwerkelijke snelheid. De netwerkkaart zelf maakt een verbinding op 10/100/1000. Afhankelijk daarvan is mogelijk hoe hoog je bandbreedte kan zijn, niet omgekeerd dus.

Neen, je netwerk geeft aan dat je netwerkkaart een max. verbindingssnelheid van 10 Mbps heeft.

Precies.

Je moet je niet te druk maken over al die termen waarmee snelheden worden aangegeven.

Bekijk het zo.
Jouw maximale Telenet snelheid is 300 Mbps.
Daarmee zit je tussen de 100 en de 1000. Hoger als 100, lager dan 1000. Je wilt dus graag hoger dan 100.

Dan kom je dus een USB adapter voor USB 3.0 met een snelheid van 1 Gbit.
Dan kun je dus maximaal 300 Mpbs halen op je laptop. De netwerkkaart zal dan 1 Gbit aangeven als verbindingssnelheid. Maar de bandbreedte (daadwerkelijke snelheid) zal dan maximaal 300 Mbps zijn, vermoedelijk wat minder, want dat is het max van je internet snelheid.

Als jouw netwerkkaart nu 10 mbit aangeeft. Dan denk ik dat je ofwel een bijzonder antieken netwerkkaart hebt (van dik voor 2010) ofwel wordt de verbinding om andere reden niet op 100 of 1000 mbit gemaakt.
Dat kan dan liggen aan een hub, router of dat de kabel niet goed genoeg is.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Je moet geen dingen gaan verwarren want dit klopt niet helemaal wat je hier schrijft.
We hebben USB 2.0, 3.0 en 3.1 Daarnaast hebben we aansluitvormen, dat is USB A en USB C, dat staat even los van de snelheid. USB B is er ook maar dat laten we weg, vierkante stekkertjes, alleen gebruikt bij printers en soortgelijken.

USB 2.0 heeft standaard altijd een A aansluiting (bij sticks en adapters) omdat in de tijd dat USB 2 uit kwam, geen USB C aanwezig was.
USB 2.0 heeft inderdaad wel een snelheidsoverdracht van 10/100 Mbps over internet, maar dat is alleen omdat de standaarden daarvoor 10/100/1000 zijn en niet 10/100/450.
Dan is er nog een USB 3.0 A adapter, deze is geschikt voor 10/100/1000 Mbps
USB 3.1 is nog sneller.

Dat mag je zo niet zeggen, want dat heeft niet met USB C te maken. Dit kan ook op USB 3.0 met A aansluiting. Dat USB C die hoge snelheid heeft is dat in de meeste gevallen een USB C aansluiting gebruik maakt van USB 3.1.
Echter... USB 3.1 hoeft niet per definitie USB C te zijn en omgekeerd ook niet. Snelheden wordt bepaald door de USB norm, niet door de aansluitnorm (dus niet door a, b of c).

Ik weet overigens niet waarom je zo'n hele verhalen schrijft in plaats van gewoon je vraag te stellen. Al die uitleg wat je schrijft is gewoon hier te vinden.
Daarin zie je ook dat net zoals je zelf zegt 802.3 veel vormen heeft.

Laat die lappen tekst nu eens weg en beperk je tot de vragen, zoals dit, dat zijn vragen en daar kunnen we iets mee.

Neen. De bandbreedte bepaald je daadwerkelijke snelheid. De netwerkkaart zelf maakt een verbinding op 10/100/1000. Afhankelijk daarvan is mogelijk hoe hoog je bandbreedte kan zijn, niet omgekeerd dus.

Neen, je netwerk geeft aan dat je netwerkkaart een max. verbindingssnelheid van 10 Mbps heeft.

Precies.

Je moet je niet te druk maken over al die termen waarmee snelheden worden aangegeven.

Bekijk het zo.
Jouw maximale Telenet snelheid is 300 Mbps.
Daarmee zit je tussen de 100 en de 1000. Hoger als 100, lager dan 1000. Je wilt dus graag hoger dan 100.

Dan kom je dus een USB adapter voor USB 3.0 met een snelheid van 1 Gbit.
Dan kun je dus maximaal 300 Mpbs halen op je laptop. De netwerkkaart zal dan 1 Gbit aangeven als verbindingssnelheid. Maar de bandbreedte (daadwerkelijke snelheid) zal dan maximaal 300 Mbps zijn, vermoedelijk wat minder, want dat is het max van je internet snelheid.

Als jouw netwerkkaart nu 10 mbit aangeeft. Dan denk ik dat je ofwel een bijzonder antieken netwerkkaart hebt (van dik voor 2010) ofwel wordt de verbinding om andere reden niet op 100 of 1000 mbit gemaakt.
Thanks.

Oké ik zal daar rekening met houden. Sorry.

Zie Speedtest van Ookla bij Abraham54

De utp kabel is cat 5e en de verbinding is rechtstreeks tussen de Telenetmodem met ingebouwde router en de laptop.

Ik weet niet of mijn netwerk Realtek RTL 8723 Wireless LAN 802.11n PCI-E-NIC antiek is. De laptop is CR61 msi intel core i3-4100 M cpu
met één usb A 2.0 en twee usb A 3.0 ingangen.

Alleen dit nog:

Zorgt een usb A 3.0 ethernet adapter ervoor dat deze 10 Mbps verandert naar 300 Mbps?

Grtz,

cooper

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan