Aanschaf van een usb netwerkadapter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hello,

In de systeeminformatie van mijn Windows Home 10 zie ik het volgende staan bij Netwerkkaart:

Producttype:
Realtek RTL 87223 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E-NIC
Adaptertype: Ethernet 802.3

De UTP kabel is cat 5e die de verbinding maakt met de modem van Telenet met de poort RJ45 female.

Op het internet staat vermeld:
Voor een bandbreedte van 10 Mbps is de informele naam van Ethernet 10BASE-T, de IEEE-naam 802.3 en is het kabeltype UTP 100m.
Dus heeft mijn netwerkkaart een bandbreedte van 10 Mbps omdat de IEEE -naam 802.3 is.

Als ik een hogere snelheid wil bv 100 Mbps (high speed),dan moet ik dus een nieuwe netwerkkaart kopen die de IEEE-naam 802.3u en het kabeltype UTP 100m heeft.

Voor een Fast Ethernet verbinding met een bandbreedte van 1000 Mbps is de Fast Ethernet-naam 100BASE-T, de IEEE-naam 802.3z en het kabeltype UTP 100m.

Vermits tegenwoordig de meeste nieuwe laptops niet meer over een RJ45 female poort beschikken voor een internet verbinding, ben ik dus bij aankoop van een nieuwe laptop aangewezen op een usb netwerkadapter, die in overeenstemming is met mijn ingebouwde netwerkkaart in mijn laptop.

En dan is het opletten geblazen dat ik de juiste usb netwerkadapter koop, die beantwoordt aan de IEEE-naam van mijn netwerkkaart die in de systeeminformatie staat aangeduid en het kabeltype UTP 100m.

M.a.w. als je een usb c connector hebt op de nieuwe laptop die superspeed is (snelheden van 900 Mbps tot 2000 Mbps) en versie 3.0 of 3.1,maar de netwerkkaart in jouw laptop heeft niet de juiste IEEE-naam en het kabeltype UTP is geen cat 6,dan mag je niet alleen afgaan op de snelheden van de usb c 3.0 of 3.1 versies.

Hierna een opsomming van de verschillende IEEE -namen met de bijbehorende verschillende letters achter de 802.3 .

Voor een bandbreedte van 10 Mbps is de informele naam van Ethernet 10BASE-T, de IEEE-naam 802.3 en is het kabeltype UTP 100m.
1° Voor een bandbreedte van 100 Mbps is de Fast Ethernet-naam 100BASE-T, de IEEE-naam 802.3u en het kabeltype UTP 100m.
2° Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-LX, de IEEE-naam 802.3z en het kabeltype is Fiber 5000m
3° Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-T, de IEEE-naam 802.3ab en het kabeltype UTP 100m
4° Voor een bandbreedte van 10 Gbps is de 10 Gigabit Ethernet-naam 10GBASE-T, de IEEE-naam 802.3an en het kabeltype UTP 100m

Is dit juist?

En zitten de netwerkkaarten met de hoogste snelheden tot 10 Gbps alleen in de duurdere laptop modellen?

Grtz,
cooper
[url=https://postimg.cc/yJVhpBXP] [/URL]
[url=https://postimg.cc/QH3qKp9w] [/URL]
[url=https://postimg.cc/jWHfb1vj] [/URL]

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.474
Punten
323
Leeftijd
68
@cooper - als je een USB-ethernet controller aanschaft om daarmee sneller te zijn dan via de
aanwezige Realtek Lan-aansluiting, dan zal je via USB langzamer internet hebben dan via de
standaardaansluiting in je notebook.

Met andere woorden, de theorie die je geschreven hebt, klopt gewoon niet.

Hana

Junior Lid
Lid geworden
21 feb 2022
Reactiescore
35
Punten
168
toch nog een toevoeging aan #2, je krijg enkel de snelheid als beide USB normen gelijk zijn. usb3 (toestel) = usb3 (adapter)
is het usb2 (toestel) en usb3 (adapter) dan wordt het de laagste norm en worden de snelheid van usb2 wordt behaald.
voor de rest sluit ik me aan bij #3

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.474
Punten
323
Leeftijd
68
Jullie denken helemaal verkeerd.
Die Realtek RTL 87223 is tot 1000Mbps geschikt.

Maar de werkelijke snelheid wordt bepaald door de internet download snelheid van jouw internet abonnenment.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Thanks for the answers.

Aan Hana,

UGREEN USB 3.0 Ethernet Adapter Gigabit Netwerk Adapter Lan RJ45 op 1000 Mbps voor Mac OS Windows 10 8 7 Linux Compatibel met PC Laptop Desktop Switch Xiaomi MiBox enz, Aluminium

Mag ik vragen welk Adaptertype er staat in de systeeminformatie op uw laptop of computer?

Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-LX, de IEEE-naam 802.3z en het kabeltype is Fiber 5000m
Is de naam in de systeeminformatie van jouw netwerkkaart de IEEE-naam 802.z en het kabeltype is Fiber 5000m.
Gebeurt de verbinding van laptop of pc en netwerk modem met een UTP kabel cat 6?

of

Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-T, de IEEE-naam 802.3ab en het kabeltype UTP 100m
Of is de naam IEEE -naam in de systeeminformatie bij de netwerkkaart 802.ab en het kabeltype 100m ?
Aan Abraham54,

Aan Hana,

UGREEN USB 3.0 Ethernet Adapter Gigabit Netwerk Adapter Lan RJ45 op 1000 Mbps voor Mac OS Windows 10 8 7 Linux Compatibel met PC Laptop Desktop Switch Xiaomi MiBox enz, Aluminium

Mag ik vragen welk Adaptertype er staat in de systeeminformatie op uw laptop of computer?

Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-LX, de IEEE-naam 802.3z en het kabeltype is Fiber 5000m
Is de naam in de systeeminformatie van jouw netwerkkaart de IEEE-naam 802.z en het kabeltype is Fiber 5000m.
Gebeurt de verbinding van laptop of pc en netwerk modem met een UTP kabel cat 6?

of

Voor een bandbreedte van 1000 Mbps is de Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-T, de IEEE-naam 802.3ab en het kabeltype UTP 100m
Of is de naam IEEE -naam in de systeeminformatie bij de netwerkkaart 802.ab en het kabeltype 100m ?

Aan Abraham54,

als je een USB-ethernet controller aanschaft om daarmee sneller te zijn dan via de
aanwezige Realtek Lan-aansluiting, dan zal je via USB langzamer internet hebben dan via de
standaardaansluiting in je notebook.

Met andere woorden, de theorie die je geschreven hebt, klopt gewoon niet.

Ik denk dat we een misverstand hebben.

Ik wil benadrukken dat tegenwoordig wanneer je een notebook wilt kopen met een netwerk aansluiting RJ45, je heel lang moet zoeken
voor je een notebook of laptop vindt waarin een netwerkpoort RJ45 reeds is ingebouwd zoals voorheen het geval was. Zeker als je onder de verkoopprijs van 1000 euro wilt blijven.

Daarom ook dat er nu meer en meer op het internet usb netwerkadapters worden aangeboden.

Jij bedoelt dus wanneer in de systeeminformatie van een laptop de adaptertype van de ingebouwde netwerkkaart met een bandbreedte van 1000Mbps Gigabit Ethernet-naam 1000BASE-T, de IEEE-naam 802.3ab en het kabeltype UTP 100m is en deze wordt verbonden met een usb 3.0 of 3.1 netwerkadapter , de snelheid trager wordt dan met de ingebouwde netwerkkaart en enkel de RJ45 poort.

Dit is goed mogelijk, ik heb daar geen ervaring mee.

Met andere woorden de kwaliteit en techniek van de huidige laptops zonder een RJ45 connector verminderen de prestaties die er voorheen wel waren. En is de usb netwerkadapter een nep aanbieding, die een slechter resultaat bereikt wat betreft de snelheid in overdracht van de data naar het internet.

Zo begrijp ik uw antwoord toch.

Dus als de UTP kabel cat 6 is en de usb netwerkadapter 3.0 en de usb connector op de laptop blauw 3.0 , dan is de snelheid met deze verbinding lager dan wanneer de netwerkkaart rechtstreeks wordt aangesloten op de poort RJ45.

Is dit juist?

Grtz,
cooper

[url=https://postimg.cc/bsd80xmR] [/URL]

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.474
Punten
323
Leeftijd
68
@cooper - je kan nooit meer doorgeven wat je aan ingternetsnelheid hebt.
Hoe snel is jouw internetabonnement?

Hana

Junior Lid
Lid geworden
21 feb 2022
Reactiescore
35
Punten
168
uiteraard is het antwoord in #7 een doorslag gevende factor.

@cooper:

gegevens van desktop en laptop:

desktop:

Intel(R) Ethernet Connection (13) I219-V / 1GbE
Intel(R) Ethernet Controller I225-V / 2.5GbE
Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz

redelijk recent type (januari 2022)

laptop (HP):

Intel Dual Band Wireless-AC 8260 AC 2x2 HMC WiFi Adapter
Intel Ethernet Connection I219-LM / 1GbE

(2015)

wat kabel betreft is cat 5 ruimschoots voldoende. bij mij is de langste kabel van nutsruimte tot 1°verdiep nog maar 30 meter.
vermits ik in een nieuwbouw woon heb ik ook geen' koper- ' maar een glasvezel verbinding.

maar wie ben ik?
een telecom tech op rust, elektro- en electronica technieker + extra opleiding radio en tv.

bezit ik de juiste kennis en kunde wel?

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.474
Punten
323
Leeftijd
68
@Hana, mijn nogtebook is via 5 meter CAT5 met vergulde stekkers met de modem verbonden.

Black Tiger

Elite Lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.521
Punten
323
Cat5e hoop ik toch? Die vergulde stekkers is overigens alleen voor de sier.

@cooper Men is van mening dat mensen met een laptop gewoon via moderne Wifi voldoende snelheid kunnen behalen (hetgeen in theorie ook wel klopt) en daarom beginnen ze nu ook weer UTP poorten er standaard niet meer op te zetten.
De fabrikanten bedenken van alles om de productie van die dingen goedkoper te maken om zo elkaar te kunnen beconcurreren.
Maar bepaald handig is het niet inderdaad. Beetje belachelijk dat ze nu die UTP poorten ook al vaak niet meer standaard leveren.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.474
Punten
323
Leeftijd
68
Standaard hebben 15,6"notebooks een ethernetaansluiting.
Notebooks met kleinere schermen daarentegen al vaker geen ethermetpoort.

Die vergulde ethernet stekkers zorgen voor een betere doorgifte.
Mijn internetsnelheid nam met 2 Mbps toe.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.896
Punten
323
Standaard hebben 15,6"notebooks een ethernetaansluiting.
Notebooks met kleinere schermen daarentegen al vaker geen ethermetpoort.
Moderne laptops hebben naar mijn idee steeds minder vaak een ehternetpoort. Simpelweg, omdat ze hiervoor te plat zijn! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan