Aanbieding beveiligingsupdates na 14 oktober 2025 in Windows 10

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Kaspersky internet security 2020
Hello,

Microsoft ruikt geld.
Microsoft wordt steeds arroganter. Toen ik vanavond mijn laptop met Windows 10 opstartte, verscheen na het invoegen van mijn pincode een nieuw scherm met aanbevelingen en voorbeelden voor Windows 11. Ondanks er reeds 3 jaar een notitie staat in mijn configuratiescherm dat mijn computer niet is geschikt voor Windows 11.
Er werd gemeld dat de ondersteuning stopt voor Windows 10 in oktober 2025 en tot zolang dat Windows 10 verder nog wordt ondersteund met up-en beveiligingsupdates.

Maar wat bijzonder opvalt is dat wanneer je het scherm wilt sluiten dit niet kan met het x teken in de linkerbovenhoek van de laptop.
Ik moet op Ctrl + Alt + Del drukken en dan op "Afmelden" klikken om opnieuw op te starten .
Dan pas verschijnt mijn bureaublad van Windows 10 terug.

Bij het opdringen van het e-mailprogramma Microsoft Outlook gebeurde net hetzelfde.
Voor mijn persoonlijke ervaring met Microsoft OS Windows 10 en de vorige Windows besturingssystemen, blijf ik de voorkeur behouden voor Microsoft.
Dit is dus een poging om mij de aanbieding te presenteren om nog 3 jaar langer als particulier verder gebruik te kunnen maken van de updates na 14 oktober 2025. Mits betaling natuurlijk!. Dan is de TMP 2.0 plots geen hinderpaal meer!
grtz,
cooper

Er zijn inmiddels een aantal eenvoudige methodes om op een "niet geschikte" pc met W 10 toch W 11 te installeren. En tot nu toe worden bij mij op die W 11 computers ook updates aangeboden.

Thanks,

Tot op heden zal Microsoft wel een oogje dichtknijpen. Maar vanaf 14 oktober 2025 vrees ik dat dit niet meer zal lukken.
grtz,
cooper

Ik heb de melding op mijn Windows 10 machine in het instellingen menu bij de updates heel klein aan de rechterkant staan.

Ik heb de melding dat mijn systeem niet geschikt is, reeds eerder weggeklinkt, sindsdien staat er dus een kleine melding aan de rechterkant.

Ik heb de melding op mijn Windows 10 machine in het instellingen menu bij de updates heel klein aan de rechterkant staan.

Ik heb de melding dat mijn systeem niet geschikt is, reeds eerder weggeklinkt, sindsdien staat er dus een kleine melding aan de rechterkant.
Thank you.
Ik heb ChromeOS Flex geïnstalleerd op de oude Lenovo laptop uit 2014. Deze werkt heel goed en is heel geschikt voor de niet veel eisende gebruiker zonder zware computerprogramma's. Het is dus een reserve laptop.

De free Android x86 kan ook op een pc worden geïnstalleerd, maar heeft meer problemen en moet gebruik maken van een Linux file system.

Windowsfx is een afkooksel van de Microsoft Windows 10 en 11, ondanks de Wine tool is Linux nog altijd alom aanwezig en zijn de downloads en updates aangewezen op de Terminal met zijn commando regels sudo apt get. Windowsfx werkt nu ook met betalende licenties.

grtz,

cooper

Mooi dat je de laptop met Chrome os flex kunt gebruiken en een beetje aan het testen bent geweest.

Mooi dat je de laptop met Chrome os flex kunt gebruiken en een beetje aan het testen bent geweest.
Microsoft Windows is nu ook begonnen om particulieren die graag met Windows 10 willen blijven werken, om nog 3 jaar ondersteuning uit te breiden voor beveiligingsupdates vanaf oktober 2025. Maar dat vereist ook betaling voor de verdere ondersteuning.
Behalve mijn Lenovo, nu met ChromeOS Flex vallen ook de pc met i5 intel core cpu met Windows 10 thuis in de slaapkamer van mijn zoon en zijn HP All Envy recline 23 K 413 nb uit op zijn appartement in oktober 2025.

Dus dubbele kost, want als mindervalide(autisme)is het moeilijk voor hem om zich opnieuw aan te passen aan een gratis volledig ander besturingssysteem.

Het ontbreken van de bekende "Windows Verkenner"(explorer) is een algemene handicap in de free OS'en, zeker als je daar reeds vele jaren gewoon aan bent. Dat ervaar ik ook steeds wanneer ik een ander free besturingssysteem uit test.

grtz,
cooper

Kan je een bron vermelding geven over het feit dat Microsoft vanaf oktober 2025 geld gaat vragen voor veiligheidsupdates? Er wordt zoveel over geroepen maar ik vind bij Microsoft zelf daar niks over terug. Alle "meldingen" dateren reeds van eind vorig jaar.

Bedankt voor de melding maar dit is weer een derde partij (PC Welt in dit geval), bij Microsoft zelf vind ik niks terug over (eventuele) betalingen/aanrekeningen. Wordt gewoon afwachten of gewoon naar Windows 11 overgaan.

Prijzen zijn nog niet bekend, nog niet voor het bedrijfsleven en nog niet consumenten-

@ArtstudioG Hieronder wat informatie van Microsoft zelf:

ESU is een betaald programma dat ervoor zorgt dat opgenomen pc's Essentiële en belangrijke beveiligingsupdates ontvangen nadat de ondersteuning voor Windows 10 afloopt. Het programma levert essentiële en belangrijke beveiligingsupdates, maar geen andere soorten updates of technische ondersteuning. De definitieve tarieven en voorwaarden voor inschrijving worden richting het einde van de ondersteuning in oktober 2025 bekendgemaakt.

Zie Windows Levenscyclus FAQ voor meer informatie over ESU en levenscyclus.

Bron: https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support?OCID=win10_app_omc_win_ie

Ook van Microsoft zelf:

Welke opties heb ik om versies van Windows 10 te blijven gebruiken waarvoor de ondersteuning op 14 oktober 2025 eindigt?​

U kunt Windows 10 blijven gebruiken nadat de ondersteuning is beëindigd. U ontvangt echter geen kwaliteitsupdates, nieuwe of bijgewerkte functies, beveiligingsupdates of technische ondersteuning. We raden klanten aan om te upgraden of over te stappen naar een nieuwe Windows 11-pc voor de beste en veiligste computerervaring.
Als u een individuele consument of een organisatie bent die ervoor kiest Windows 10 te blijven gebruiken nadat de ondersteuning op 14 oktober 2025 is geëindigd, hebt u de mogelijkheid om uw pc in te schrijven voor het betaalde Uitgebreide beveiligingsupdates (ESU)-programma. Met het ESU-programma kunnen pc's na afloop van de ondersteuning kritieke en belangrijke beveiligingsupdates blijven ontvangen (zoals gedefinieerd door het Microsoft Security Response Center) via een jaarlijkse abonnementsservice. Meer details, inclusief prijzen, zullen op een later tijdstip worden verstrekt.
Het ESU-programma biedt individuele consumenten en organisaties van elke omvang de mogelijkheid om het gebruik van Windows 10-pc's na de einddatum van de ondersteuning op een veiligere manier te verlengen.

Bron: https://learn.microsoft.com/nl-nl/lifecycle/faq/windows
==============================================
Zelf ben ik overigens niet van plan om te gaan betalen om Windows 10 na 14 oktober 2025 veilig te kunnen blijven gebruiken. Misschien voer ik tegen die tijd een upgrade uit naar Windows 11. Het kan ook best zijn dat ik dan een nieuwe pc koop, want tegen die tijd zal mijn pc al bijna 15 jaar oud zijn. Het is dus niet onmogelijk dat hij binnenkort de geest geeft. Dan krijgt het oude trouwe beestje toch een laatste klopje van waardering, voordat ik hem leegmaak en naar de milieustraat breng.

Terug
Bovenaan Onderaan