6 redenen waarom een IoT-ramp onvermijdelijk is

• Onderwerp starter Onderwerp starter Danvers
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 11
  • Weergaven 884
IDG-collega en beveiligingsdeskundige Roger Grimes haalde deze week hier op Computerworld nog een handvol enge voorbeelden aan van IoT-aanvallen waar je als gebruiker last van krijgt. Hij vertelde onder meer dat onze fysieke veiligheid in gevaar komt als autobesturing over te nemen is, kinderen worden uitgerust met GPS en we onze huizen dichttimmeren met slimme 'beveiligings'apparatuur.
Fysieke bescherming verloren

Dat is al erg genoeg. Maar het is erger: alles wat we de komende jaren aansluiten aan het internet, ook stedelijke infrastructuur als straatverlichting en verkeerslichten, staat niet alleen bloot aan aanvallen op de systemen zelf, maar vormt een potentieel onderdeel van de aanvalscapaciteit. Kortom, de straatlantaarns dragen er in zo'n rampscenario aan bij dat pinautomaten niet meer functioneren.
Het gaat allang niet meer om voor veel mensen abstracte digitale middelen: het gaat om onze daadwerkelijk fysieke veiligheid. Het gaat erom dat je autoverkeer om je heen kunt vertrouwen. Dat we in de supermarkt kunnen afrekenen via het pinsysteem. Dat de lichten op straat 's avonds aanblijven. Dat de verwarming aan blijft staan in de winter. Dat er bij een ramp alarm geslagen kan worden en dat de noodzender beschikbaar is. Dat jezelf, je familie en je vrienden beschermd blijven.

Lees hier

Nadat ik alles een paar keer gelezen had, voelde ik me als een muis voor de neus van een krokodil. Hoe moeten we dit tij keren? Natuurlijk moeten we alle problemen onderkennen, bijtijds ingrijpen als het fout dreigt te gaan en vooruit denken m.b.t. rampenscenario's. Maar hoe kijken we in de hoofden van diegenen die de mogelijkheden zien om dit allemaal te gebruiken tegen de mensheid? En dat soort mensen blijft altijd bestaan, daar ben ik van overtuigd.
Maar ik vertik het ook om me als een lam naar de slachtbank te laten brengen! Wat zou ons dichterbij een oplossing kunnen brengen?

In de eerste plaats IOT staat voor Internet Of Things.

Daaronder valt in principe alles, dat via draadloze verbindingen aangestuurd/gestuurd kan worden.

En nu komt het, al jaren is bekend dat consumenten apparatuur zoals smart-TV, smart-lampen enz. als besturingssysteem een zodanig uitgekleed Linux-besturingssysteem bevatten, dat zo lek is als een rieten mand.
En dus makkelijk te hacken is.

Nadat ik alles een paar keer gelezen had, voelde ik me als een muis voor de neus van een krokodil. Hoe moeten we dit tij keren? Natuurlijk moeten we alle problemen onderkennen, bijtijds ingrijpen als het fout dreigt te gaan en vooruit denken m.b.t. rampenscenario's. Maar hoe kijken we in de hoofden van diegenen die de mogelijkheden zien om dit allemaal te gebruiken tegen de mensheid? En dat soort mensen blijft altijd bestaan, daar ben ik van overtuigd.
Maar ik vertik het ook om me als een lam naar de slachtbank te laten brengen! Wat zou ons dichterbij een oplossing kunnen brengen?

Goede en juiste keuzes maken is het devies. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

En nu komt het, al jaren is bekend dat consumenten apparatuur zoals smart-TV, smart-lampen enz. als besturingssysteem een zodanig uitgekleed Linux-besturingssysteem bevatten, dat zo lek is als een rieten mand.
En dus makkelijk te hacken is.
Dit klopt Abe,maar mensen kunnen ,ook veel doen,door die spullen degelijk te beveiligingen,heb daar eens mooie docu over gezien,meeste mensen weten het niet eens!
Lees dit maar
Mvg
Danvers

Hoi, zie jij jouzelf al een Smart-TV beveiligen om maar een voorbeeld te noemen?
Dat van de WLAN-Camera's was al een probleem voordat IOT kwam.
Alleen doordat bedrijven denken een veilig observatiesysteem kunnen installeren met camera's, die komen feitelijk bedrogen uit.

Zo heb ik al jaren een digitale energiemeter, alleen - die heeft geen WLAN aansluiting.
De slimme meter die vrijwel iedereen heeft gebruikt een WLAN-standaard die feitelijk antiek is en daarom onveilig is.
Om dezelfde reden heeft de Duitse overheid de uitrol van die meters stopgezet.
En daarom heb ik geen slimme meter.

Hoi, zie jij jouzelf al een Smart-TV beveiligen om maar een voorbeeld te noemen?
Weet het niet heb er gene,als de eind gebruiker het niet kan, ja dan moet de fabrikant toch iets doen!
In die docu ,zag je hoe ze in school,de verwarming konden instellen hoe de makers wilde,school wist van niks!
Er was ook een bedrijf die speciale ontwerpen of zo iets deden,daar waren via een printer binnen geraakt,ze lieten als zijn plannen zien,man viel bijna echt van zijn stokje!
Zegde ja maar als ik buiten ga in de avond,sluit ik alles,blijkbaar niet voldoende!Ging een firma laten komen om alles veilig te stellen.
Mvg
Danvers

Dat van die verwarming ken ik! Wij maakte hier mee, dat op het gemeentehuis bepaald werd hoe warm het in school moest zijn en daar werd dus de verwarming geknepen! En wij zaten te vernikkelen.
En die slimme meter is voor ons zgn. slim, maar eigenlijk willen ze dat je met je buren je energie-verbruik gaat vergelijken. Ja, ik ben daar gek, wat gaat dit mijn buren aan? En wanneer krijg ik bericht dat mijn buren minder verbruik nodig hebben en dat ik dus ook zoveel krijg? Je kunt er op wachten. Bovendien horen we dan dat er minder energie-verbruik in het land is, en dat de prijzen dus omhoog moeten. Ach, en dan is dit nog maar een onschuldig voorbeeld! Aan alle nieuwe techniek kleeft net zoveel verkeerds als er in de hoofden van sommige mensen zit, en dat hoeven niet eens de uitvinders te zijn.

Seg geen kwaad over mijn burgervader,er is geene betere hahah,maar toch liever hem als eene die van Puurs komt hoor!(je snapt het wel he)
Mvg
Danvers
Ja ik snap u zeker . Steek ze allemaal in een zak, eens goed met schudden en als ze eruit vallen zijn het allemaal dezelfde .

Steek ze allemaal in een zak, eens goed met schudden en als ze eruit vallen zijn het allemaal dezelfde .
Beter de zak nooit meer open doen hahah.
In plaats van geld uit te geven aan IOT,beter eens beslissing nemen over Oosterweel verbinding weet begod niet hoeveel jaar dit al duurt!
Nu weer bijna referendum , tijd geleden op de markt vroegen ze mij om te tekenen ,zeg man maak dat je weg bent,of scheur je papier in duizend stukken!
Geloof er niet meer in,mag 100 jaar worden ga het niet mee maken,denk ik!
ATV

Mvg
Danvers

Terug
Bovenaan Onderaan