4 mei, Dodenherdenking

perloc

Gevestigd lid
Lid geworden
19 jun 2017
Waarderingsscore
18
Punten
18
Leeftijd
81
Kom vanavond met verhalen
hoe de oorlog is verdwenen
en herhaal ze honderd malen
Alle malen zal ik wenen

Dichter onbekend.
perloc

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.994
Punten
113
Leeftijd
65
Gezien jouw leeftijd heb jij 40-45 meegemaakt, is het niet?

perloc

Gevestigd lid
Lid geworden
19 jun 2017
Waarderingsscore
18
Punten
18
Leeftijd
81
Ben geboren op 1 jan 1938. Dus in mei toen de oorlog begon was ik dik 2 jaar en op het eind dik 7 jaar.
Ik weet nog verschillende dingen uit de oorlog.

Is er een grotere misdaad in de wereld begaan dan de deportaties, roof, mishandeling en de afslachting van 6 miljoen joden?
Van babies tot grijzaards? Onze medemensen, waarvan 100.000 landgenoten!
Het is onvoorstelbaar........
perloc

K

Kate

Elk jaar ben ik weer verbijsterd hoe veel herinneringen ik aan die jaren heb. Ik ben in 1940 geboren en ik woonde in Amsterdam midden in de Jodenbuurt. Ik zie veel op mijn netvlies alsof het pas geleden was, en als kind zag ik mijn kleuterschoolvriendjes weggehaald worden. En ik begreep er toen niks van, en nog niet!

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
En niet alleen joden. Ook zigeuners, reizigers, gekken en zwaar gehandicapten. Wordt nogal eens (te) graag vergeten.
Is er een grotere misdaad begaan? Jazeker. In Rusland, daar zijn nog een paar miljoen mensen meer afgemaakt door Stalin, in vredestijd 23 miljoen en Mao niet te vergeten met zijn 78 miljoen. Ook in vredestijd als ik me niet vergis.
En nu schrik ik even... want ik lees dit, nog veel dichter bij huis. Belgische Leopold II (1835 - 1909) goed voor een vierde plaats met 15 miljoen doden op zijn naam. SLIK!
Dat wist ik dus niet van Belgie.
Hoe dan ook, het is allemaal verschrikkelijk. Dat er in de oorlog doden vallen oke dat is "normaal". Maar dit soort doden allemaal, dat laat alleen zien dat er toch veel mensen zijn die tot waanzinnige acties in staat zijn. Helaas ook nog geholpen door idioten die het ook nog uitvoeren.

K

Kate

Als kind zag ik alleen (Joodse) vriendjes in vrachtwagens geladen worden. En hele straten die op mijn plein uitkwamen waren werkelijk helemaal leeg! En omdat we geen kolen hadden, ging ik met opa kozijnen slopen in die straten. En daarna naar de gaarkeuken omdat we geen eten hadden.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Dat is ook vrij logisch, zigeuners en reizigers woonden ook niet binnen de stad dus dat was niet zo zichtbaar als de stroom joden.

K

Kate

Nee en dat hoorden we pas later en als kind kende ik die mensen helemaal niet.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
168
Punten
63
En nog zijn er, tot mijn verbijstering, mensen die antisemitisme steunen! Te verdrietig om te horen en te lezen.

Is er een groter misdaad begaan? Dat is moeilijk te zeggen, maar misschien is het ontkennen van de tragedie die de tweede wereldoorlog wordt genoemd een groter misdaad?

Ook in onze huidige tijd worden er nog mensen vervolgt omdat ze, bijvoorbeeld, anders geloven dan wat de staat hen opdraagt. In die landen zijn de werkkampen helaas nog springlevend.

K

Kate

We kunnen alleen maar concluderen dat de mensheid er weinig tot niets van leerde.
Zij die nu de macht hebben, gaan met hun macht nog net zo slecht om als die mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog, hele volkeren knechtten en sommige zelfs vernietigden. Deze ' mensen' hebben er geen recht op om zo genoemd te worden.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
En nog zijn er, tot mijn verbijstering, mensen die antisemitisme steunen! Te verdrietig om te horen en te lezen.
Nja, dat ligt er aan wat je antisemitisme noemt. Ik ben tegen Israel maar ben geen antisemiet, want ik haat of discrimineer geen Joden.
Ontkennen van de tragedie van WO2 valt niet onder anti-semitisme want dat is geen jodenhaat of discriminatie.
En ze laten wel weer van zich horen maar in Nederland is anti-moslim (is daar ook een mooi woord voor?) momenteel veel erger dan anti-semitisme.
Wat mij betreft mag trouwens alle geloof afgeschaft worden want in alle eeuwen zijn de meeste oorlogen ontstaan en/of veroorzaakt door het geloof. En ook nu nog is de meeste stress tussen aanhangers van diverse geloven, met name joden en moslims en diverse moslim stromingen onderling.
Van de andere kant... zouden er geen geloven meer zijn is het weer jaloezie en machtswellust die problemen veroorzaken.

Het blijft 1 grote ellende in de wereld. Helaas....

@Kate: sinds het begin der tijden heeft de mens er nog nooit iets van geleerd. Ze denken het telkens toch weer voor elkaar te kunnen krijgen omdat ze denken het beter te kunnen doen dan vroeger, modernere wapens hebben of wat dies meer zij.
Er blijven altijd dat soort lieden in de mensheid bestaan.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
168
Punten
63
Ik schrijf ook zeker niet dat het ontkennen van WOII antisemitisme is. En ja, ook het haten van moslims moeten we veroordelen!

Bovenaan Onderaan