Dit wil ik de 'lezers' niet onthouden, in het geval dat ook bij jou (ná de 'grote' Windows update) een TPM foutmelding aanwezig is :
Ondanks het feit dat de update naar 1803 probleemloos verliep, ontdekte ik gisterenmiddag een probleempje op de machine. Bij het schildje van Windows (na een klik op het tekentje met het pijltje omhoog (verborgen icoontjes) naast het Windowsklokje, zag ik in het Windowsschildje een rood kruis staan. Na opening zag ik dat er een probleem was met de TPM processor, deze zou volgens Microsoft een firmware update nodig hebben.
Ik heb mijn laptop leverancier gemaild en ik kreeg vandaag onderstaand antwoord. Ik heb het e.e.a. uiteraard zelf gedaan en het is allemaal prima verlopen. De melding in het Windowsschildje is verdwenen.
Beste ,
Hartelijk bedankt voor uw bericht. Wij zijn bekend met de huidige TPM problemen die veelal ontstaan na het updaten naar de nieuwe Windows 10 versie 1803. Om dit probleem op te lossen zijn er een tweetal mogelijkheden. U kunt dit zelf uitvoeren, wij leveren onderstaand alle stappen daar voor aan. U kunt dit door ons laten uitvoeren. U dient dan een support ticket aan te maken (
www.btosupport.eu > nieuw ticket) en de laptop naar aanleiding daar van naar ons op te sturen of langs te komen brengen (5 werkdagen)(informatie hier over versturen wij per e-mail), ook kan dit gedaan worden in combinatie met een onderhoudsbeurt (1 werkdag), meer info hier over vind u op
www.bto.eu/product/onderhoud.
Let op: Maak te allen tijde een back-up van alle belangrijke bestanden, het updaten van de TPM is een
risicovolle ingreep en kan bij fouten problemen opleveren.
Indien u er voor kiest om de TMP zelf te updaten dan vind u onderstaand hier voor een stappenplan. Volg deze nauwkeurig. Dit is volledig op eigen risico en BTO is niet verantwoordelijk voor data verlies. In de bijlage vind u de benodigde bestanden. Mocht u twijfelen aan het zelf updaten dan verzoeken wij u om gebruik te maken van de support service waarbij wij dit voor u uitvoeren.
TPM Update stappenplan:
Voorbereiden:
1) Download de bestanden uit de bijlage van deze e-mail.
2) Pak deze uit en plaatst deze op een eigen (lege) USB stick. Onderhoud welke schijfletter deze USB heeft (Windows is vaak “C†een eventuele data schijf is vaak “Dâ€).
3.1) Start vanuit Windows de computer opnieuw op (dus
niet afsluiten en handmatig aanzetten) om naar de BIOS te gaan.
3.2) Druk
herhaaldelijk op
F2 (BIOS) tot dat deze geopend is.
3.3) Eenmaal in de BIOS gaat u naar het tabblad (met pijltjestoetsen)
Security >
TPM Configuration (druk op enter, een nieuw venster opent hier mee) >
Security Device Support deze staat op “enable†en kunt u door op enter te drukken aanpassen naar “disableâ€.
3.4) Na aanpassen naar “disable†drukt u op F4, hier opent de optie “
save configuration and reset?†hier druk u op “
Yesâ€, de laptop zal nu opnieuw opstarten naar Windows.
Uitvoeren (plaatst de USB stick incl bestanden in de laptop):
1) Houd de “Shift†toets ingedrukt terwijl u de computer opnieuw opstart (dus
niet afsluiten en handmatig aanzetten). Zo komt u in de veilige modus.
2) Klik op “
Problemen oplossenâ€
3) Klik op “
Geavanceerde optiesâ€
4) Klik op “Opdrachtpromptâ€
5) Login met uw account + eventueel wachtwoord (administrator account vereist)
6) Typ (zonder aanhalingstekens) “
stationletter:†(voorbeeld; “
D:†of “
E:â€) om de USB te selecteren en druk op
enter
7) Typ (zonder aanhalingstekens) “
561_2785_0_to_563.bat†en druk op
enter om het bestand uit te voeren,
schakel de computer tussendoor niet uit!
8) Wanneer u de tekst “
TPM Firemware Update Completed succesfully†ziet verschijnen is de update uitgevoerd.
9) Druk op het rode kruisje rechts bovenin het venster. Hierna klikt u op “
Doorgaan naar Windows 10â€
10) Volg stappen 3.1 t/m 3.4 opnieuw om ditmaal de TPM weer terug te zetten naar “enableâ€
Met bovenstaande uitleg heeft u de TPM geupdate naar de laatst beschikbare versie. Heeft u voor of tijdens het updaten vragen? Twijfel dan niet contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groet / With kind regards,
Rens Gerritsen
BTO Laptops / Desktops / Tablets
www.bto.eu
t. +31 (0)30 688 08 08
m. support@bto.eu